| کد خبر: 215907 |

نسخه نهایی سند «مدل‌سازی اطلاعات ساختمان-BIM» در دست تدوین

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: همکاری‌های بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ایجاد هماهنگی بین طرح کاداستر سه بعدی با سند جامع BIM-اطلاعات ساختمان، توسعه می‌یابد.

تین نیوز

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: همکاری‌های بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ایجاد هماهنگی بین طرح کاداستر سه بعدی با سند جامع BIM-اطلاعات ساختمان، توسعه می‌یابد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تدوین سند جامع بیم «مدل‌سازی اطلاعات ساختمان-BIM »، گفت: تدوین این سند بر پایه گزارشی که در سال ۹۷ از حوزه ساخت و ساز کشور به هیات وزیران ارسال شد و تصویب آن در هیات وزیران در تاریخ ۷ اسفند ۹۷،  برعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی وکنترل ساختمان با تاکید بر اینکه از سال ۹۷ تاکنون تدوین پیش نویس سند مدل سازی اطلاعات ساختمان برعهده دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان قرار گرفت، افزود: با برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های ذیربط، نسخه پیش‌نویس اولیه تهیه و به نظرخواهی عمومی گذاشته شد.

مانی‌فر ضمن اشاره به این مطلب که صنعت ساختمان بیش از ۳۰ درصد از جریان اقتصادی کشور را به خود اختصاص می‌دهد، یادآور شد: در برآوردی کلی، سهم ۴۰ درصدی از سرمایه کشور در این صنعت ذخیره شده است. همچنین با توجه به چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ به عنوان یک کشور توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و برخوردار از دانش پیشرفته، توجه به موضوع BIM یکی از مهم ترین ابزارها و سیاست‌های در دست برنامه‌ریزی معاونت مسکن وساختمان وزارت راه و شهرسازی برای رونق بخشی هرچه بیشتر به صنعت ساخت و ساز است.

وی تصریح کرد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تامین اعتبارات مربوطه، در حال برنامه‌ریزی و هماهنگی با سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص تدوین نسخه نهایی سند BIM هستیم.

مانی‌فر توضیح داد: از آنجا که یکی از اساس‌ترین خروجی‌های فناوری BIM کاربرد آن در حوزه مدیریت زمین و املاک و دستیابی به شهر هوشمند است. به همین منظور با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در زمینه تبادل اطلاعات و همکاری‌های فی‌مابین، مذاکراتی انجام شده که  اولین جلسه هماهنگی آن در امروز شنبه ۴مرداد ماه در محل آن سازمان و با حضور معاون، مدیران کل، کارشناسان و مشاور طرح کاداستر سه بعدی (Digital Twin) برگزار شد.

وی تاکید کرد:  مقرر شد تا تمهیدات لازم برای توسعه همکاری‌های آتی در این زمینه به عمل آید.

گفتنی است، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) که از آن به عنوان انقلاب چهارم صنعتی در عرصه ساختمان نیز نام برده می‌شود در جهان معاصر با رشد روزافزون در حال همه‌گیری است و کشورهای پیش‌رو و صنعتی و نیز کشورهای در حال توسعه به نحو روزافزون در یک رقابت جهانی کاربست سریع آن را در ابعاد ملی و منطقه ای در دستورکار خود قرار داده‌اند و بسیاری از صاحب نظران، آینده صنعت ساختمان را در گرو تحقق BIM می‌دانند.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.