| کد خبر: 212684 |

مازنی‌ها هشت هزار سهمیه جدید برای مسکن ملی دریافت کردند

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران گفت: سهمیه طرح اقدام ملی مسکن برای این استان در مرحله دوم حدود هشت هزار واحد پیش‌بینی شده‌است.

تین نیوز

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران گفت: سهمیه طرح اقدام ملی مسکن برای این استان در مرحله دوم حدود هشت هزار واحد پیش‌بینی شده‌است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سید عباس راهگشای افزود: با احتساب مرحله اول در مجموع در قالب طرح اقدام ملی مسکن حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی برای استان مصوب و ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: تمام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در سطح استان مازندران می بایست با مراجعه به سایت مسکن ثبت نام کنند و پس از راست آزمایی متقاضیان می توانند از مزیت های این طرح استفاده کنند.

به گفته راهگشای طرح راست آزمایی مرحله اول ثبت نام شدگان در استان مازندران به نیمه راه رسید و متقاضیانی که مشمول این طرح شناخته شدند از طریق پیامک به آنها اطلاع رسانی شده است.

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران اظهارداشت : در مرحله اول سهمیه مصوب برای استان درقالب طرح اقدام ملی مسکن حدود ۹ هزار نفر بود که پس از پایان راست آزمایی افراد مشمول برای مراحل قانونی معرفی خواهند شد.

راهگشای اضافه کرد : بزودی ثبت نام مرحله دوم برای متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در سطح استان مازندران انجام می شود و تمام افراد متقاضی این طرح در مناطق بافت فرسوده، زمین دولتی و خودمالکی می بایست از طریق سامانه درخواست خود را ارایه دهند.

وی عدم دریافت زمین و مسکن دولتی را یکی از شرایط اصلی برای متقاضیان مسکن ملی در سطح استان بیان کرد و گفت : کسانی که پیش از این سابقه دریافت زمین و یا مسکن و یا تسهیلات ساخت مسکن داشتند، بند جیم آنها قرمز شده و حتی در صورت ثبت نام در سامانه نیز در راست آزمایی حذف خواهند شد.

کمبود زمین دولتی چالش پیشروی مسکن ملی در مازندران 

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران کمبود زمین دولتی را از موانع اصلی پیشروی طرح اقدام ملی مسکن دراین خطه شمال کشور بیان کرد و اظهارداشت: در حال حاضر در اکثر شهرستان های ۵۸ گانه استان زمین دولتی برای اجرای این طرح وجود ندارد.

به گفته وی در مرحله اول طرح مسکن ملی از ۵۸ شهر استان صرفا در ۲۳ شهر اجرایی شد و مابقی سهمیه استانی در قالب بافت فرسوده و خود مالکی جذب شده است.

راهگشای اضافه کرد: دستگاههای دولتی که زمین برای اجرای پروژه طرح اقدام ملی مسکن دارند، می توانند آن را در اختیار شرکت تعاونی مسکن کارکنانشان قرار دهند تا این افراد فاقد مسکن بتوانند از مزایا و تسهیلات این طرح بهره مند شوند.

وی میزان تسهیلات پرداختی برای ساخت مسکن ملی را حدود یک میلیارد ریال برای هر واحد اعلام کرد که در بافت فرسوده بخشی از این تسهیلات به صورت یارانه ای و در مابقی اراضی با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت خواهد شد.

وی پیش بینی کرد تا پایان دولت تدبیر و امید در سال ۱۴۰۰ حداقل نیمی از واحدهای مسکونی در قالب طرح ملی در استان مازندران تکمیل و به متقاضیان تحویل شود.

به گفته وی اکثر این واحدها در اراضی خود مالکی تکمیل و بهره برداری خواهد شد.

مرحله اول طرح اقدام ملی مسکن در مازندران دی ماه سال جاری در ساری با حضور وزیر راه و شهرسازی شروع شد و حدود ۹ هزار نفر در سامانه برای دریافت مسکن ثبت نام کردند.

طرح اقدام ملی مسکن از برنامه های دولت تدبیر و امید برای خانه دار کردن افراد فاقد مسکن از آبان ماه سال ۹۸ در سطح کشور استارتش زده شد به طوری که طبق این برنامه وزرات راه و شهرسازی موظف شد تا با تامین زیرساخت ها از جمله مسکن تا سال ۱۴۰۰ حداقل ۴۰۰ هزار واحد  مسکونی را در سطح کشور احداث کند.

 بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین‌نامه مربوطه به آن، شرایط و مشخصات ثبت‌نام چند شرط داشت؛ متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از تاریخ اول فرودین ۱۳۸۴ باشند. همچنین از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی فرم «ج» در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن) باید سبز باشد.

از دیگر شرایط ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن این است که متقاضی متاهل یا سرپرست خانوار باشد و زنان خودسرپرست نیز مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن باشند. همچنین متقاضی باید حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر موردتقاضا داشته باشد. بر اساس توافقات انجام شده در شهرهای جدید نیز سابقه سکونت حداقل پنج سال در شهر جدید مورد تقاضا یا شهر مادر ملاک عمل است.

نداشتن منع قانونی همچون چک برگشتی برای دریافت تسهیلات بانکی، تسهیلات معوقه و توانایی تامین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت، مازاد بر تسهیلات بانکی از جمله شرایط تکمیل ثبت نام و پذیرش در این طرح است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.