| کد خبر: 205558 |

۵ شهر و ۱۸۶ آبادی متاثر از زلزله ۴.۴ سرعین

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزییات زلزله با بزرگی ۴.۴ در سرعین را تشریح کرد.

تین نیوز

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزییات زلزله با بزرگی ۴.۴ در سرعین را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار جزییات زلزله ۴.۴ سرعین را که نیمه شب گذشته رخ داد، اعلام کرد.

بیت اللهی گفت: زلزله ای با بزرگی ۴.۴ ، ۲۷ بهمن ساعت ۱:۱۵ نیمه شب در فاصله ۷ کیلومتری جنوب شرق سرعین منطبق بر جاده نیر – اردبیل در عمق حدود ۶ کیلومتری رخ داد. رومرکز این زلزله از شهر نیر ۱۳ کیلومتر و در شمال شرق آن، از شهر اسلام آباد ۱۶ کیلومتر، از شهر کورائیم ۱۹ کیلومتر فاصله داشته و در فاصله ۲۳ کیلومتری جنوب غربی اردبیل قرار دارد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات ادامه داد: بر اساس برآوردهای تحلیلی خسارتی برای این زلزله در این منطقه ارزیابی نمی شود. همچنین، کیفیت واحدهای روستائی اطراف زلزله تا شعاع ۳۲ کیلومتری نیز نسبت به سایر نقاط مناسب تر بوده و ۸۰ درصد این واحدها بر اساس آمار ۱۳۹۵ دارای اسکلت هستند.

بیت اللهی توضیح داد: موقعیت رومرکز زلزله ۴.۴ در امتداد شاخه انتهای شمال شرقی گسل بزقوش قرار می گیرد این سگمنت گسلی را در این ناحیه بنام گسل یامچی نیز نامگذاری کرده اند. همچنین در فاصله ۲ درجه از رومرکز زلزله ۴.۴ سرعین، زلزله های تاریخی رخ داده است.۴۰ زمین لرزه تاریخی در شمال غرب ایران و در اطراف این زلزله رخ داده اند که بزرگی آنها از ۵.۶ تا ۷.۷( جنوب خاور تبریز) است.

وی خاطرنشان کرد: در فاصله ۱۰۰ کیلومتری اطراف زلزله ۴.۴ سرعین(تاریخ رخداد ۲۷-۱۱-۱۳۹۸)، ۲۶ زلزله دستگاهی با بزرگی ۵ و بالاتر واقع شده اند.

بیت اللهی گفت: ۱۱۴۷ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در مدت ۱۳ سال اخیر( از سال ۲۰۰۶ تا زمان رخداد)، در فاصله یک درجه از اطراف رومرکز زلزله ۴.۴ سرعین رخ داده است که ۴ زلزله با بزرگی ۵ و بالاتر، ۴۱ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و ۱۱۰۱ زلزله با بزرگی کوچکتر از ۴ تا ۲.۵ بوده است 

به گفته وی، نزدیکترین ایستگاه های شتابنگاشتی اطراف رومرکز شامل ایستگاه سرعین در فاصله ۷ کیلومتری، ایستگاه نیر در فاصله ۱۴ کیلومتری، ایستگاه اسلام آباد در فاصله ۱۵ کیلومتری، ایستگاه اردبیل۲ در فاصله ۱۸ کیلومتری و ایستگاه کورائیم در فاصله ۱۹ کیلومتری است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات اعلام کرد: ۵ شهر سرعین، نیر، اسلام آباد، کورائیم و اردبیل با شدت ۴ این زلزله را احساس می کنند. جمعیت۵ شهر فوق الذکر، ۵۴۴،۶۰۵ نفر است که در ۱۵۵،۳۴۱ واحد مسکونی سکنی گزیده اند. همچنین از میان این تعداد از واحدهای مسکونی ۱۱۳۵۰۹ واحد اسکلت دار و ۴۰۸۱۷ واحد فاقد اسکلت است. بدین معنا۲۶ درصد واحدهای مسکونی شهری فاقد اسکلت هستند.

وی ادامه داد: ۱۸۶ آبادی تا فاصله ۳۲ کیلومتری شدت بین ۵ و ۴ این زلزله را احتمالا احساس کرده اند. از این تعداد سه آبادی چای سقرلو، رضاقلی قشلاق و دند کلخوران شدت ۵ و مابقی شدت ۴ زلزله را احساس می کنند. جمعیت این تعداد از آبادی های تا شعاع ۳۲ کیلومتری از رومرکز زلزله، ۶۸۲۹۸ نفر(آمار ۱۳۹۵) است. این تعداد از آبادی ها دارای ۱۷۰۰۵ واحد مسکونی بوده که ۱۳۶۸۶ واحد روستائی اسکلت دار و ۳۳۱۹ واحد روستائی فاقد اسکلت هستند. تعداد بالای واحدهای اسکلتی روستائی احتمالا نتیجه بازسازی زلزله سرعین ۱۹۹۷ میلادی با بزرگی ۶.۱ است.

وی یادآور شد: ۸۰ درصد واحدهای مسکونی روستائی دارای اسکلت هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.