| کد خبر: 182666 |

◄ لواسان بر روی گسل قراردارد

علی بیت‌الهی، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه مسیر دره لواسان مسیر عبوری گسل مشاء است نسبت به ساخت‌وسازهای بی‌رویه در آن منطقه هشدار داد.

تین نیوز

دره لواسان مسیر عبوری گسل مشاء است. علی بیت‌الهی، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این خبر گفت: ساخت‌وسازهای بی‌رویه در این منطقه خطرآفرین است

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه‌وشهرسازی، در سال‌های گذشته و باهمت و تلاش وزارت راه‌وشهرسازی، معاونت معماری و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین مدیریت بحران کشور نقشه گسل‌های شهر تهران و برخی از کلان‌شهرهای کشور تعیین شد و با تصویب در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به‌صورت مصوبه‌ای ابلاغ شد. در آن مصوبه تأکید شده است که هرگونه ساخت‌وساز روی حریم گسل‌ها ممنوع است.

در همین باره بیت‌الهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرده است که مسیر دره لواسان واقع در شمال‌شرق تهران و شمال دریاچه سد لتیان که مسیر عبوری گسل شمال تهران است با ساخت‌وسازهای فراوانی مواجه است، ساخت‌وسازهایی که جان و سرمایه مردم آن منطقه را در معرض خطر قرار داده است.

او گفت: به‌عنوان یک وظیفه کارشناسی، لازم می‌دانم بگویم که مسیر دره لواسان واقع در شمال‌شرق تهران و شمال دریاچه سد لتیان، مسیر عبوری گسل شمال تهران است. علاوه‌بر آن در دامنه ارتفاعات شمالی لواسان گسل فعال و لرزه‌زای مشاء قرار می‌گیرد که سابقه لرزه‌خیزی بالایی دارد. دو گسل خطرناک شمال تهران و مشاء در حوالی همین گستره، در جنوب منطقه لواسان بزرگ به هم مجانب شده و باهم تلاقی و تشکیل گره تکتونیکی را می‌دهند که یکی از زون‌های بسیار فعال و با پتانسیل لرزه‌زائی بالای تهران و اطراف آن است.

بیت‌الهی درعین‌حال به‌عنوان یک کارشناس زلزله از تمامی سرمایه‌گذاران و سازندگان و مسئولان شهری لواسان و مسئولان استان تهران و نیز فعالان نظام‌مهندسی و مهندسان باوجدان و دردآشنای این خطه درخواست کرده است که در ساخت‌وسازها به خطر بالقوه زلزله در این ناحیه به‌طورجدی بها بدهند.

او تصریح کرد: لواسان دقیقاً روی پهنه گسل شمال تهران و پای گسل عظیم و بسیار فعال مشاء واقع‌شده است که هرگونه ساخت‌وساز در این منطقه جان، سلامتی و سرمایه‌های شهروندان را نابود می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.