| کد خبر: 186749 |

جلسات ساخت مسکن سیل‌زدگان همچنان بدون نتیجه مناسب

حدود یک ماه از سیل لرستان می‌گذرد و همچنان مدیران در انتخاب و اختصاص زمین ساخت مسکن جدید سیل‌زدگان سردرگم هستند.

تین نیوز

حدود یک ماه از سیل لرستان می‌گذرد و همچنان مدیران در انتخاب و اختصاص زمین ساخت مسکن جدید سیل‌زدگان سردرگم هستند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه شورای مسکن لرستان امروز یکشنبه با دستور کار بررسی احداث مسکن سیل زدگان در شهر‌های معمولان، پلدختر و خرم آباد و به ریاست استاندار لرستان تشکیل شد؛ در حالی که با گذشت حدود یک ماه از حادثه سیل لرستان همچنان موضوع احداث مسکن سیل زدگان و تخصیص زمین مورد نیاز برای این امر به نتیجه نرسیده است و جلسات متعدد شورای مسکن نیز نتوانسته این کلاف سردرگم را حل کند.

موضوعی که از ابتدای مورد بحث مدیران و کارشناسان قرار گرفت، تعیین حریم و بستر رودخانه‌های لرستان است که با بارش‌های سیل آسا تغییر کرده و حالا باید کار ساخت مسکن سیل زدگان با رعایت حریم جدید رودخانه انجام شود.

مصوبات متعددی پیرامون این موضوع در جلسات ارائه شد، اما همچنان نیرو‌های بنیاد مسکن علت تأخیر در جانمایی مسکن سیل زدگان و تعداد خانه‌هایی که باید جابه جا شوند را مسئله تعیین حریم رودخانه می‌دانند.

هر جلسه نقطه سر خط می‌گذاریم و به عقب برمی گردیم!

گودرز امیری معاون استاندار لرستان در این رابطه با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه‌ای لرستان حریم رودخانه را اعلام و ابلاغ کرده است و این حریم قطعی است، خطاب به نیرو‌های بنیاد مسکن اظهار داشت: ما با شما نشستیم؛ و کل روستا‌هایی که قرار بود جابه جا شوند را تعیین تکلیف کردیم، برای هر یک صورت جلسه جدا نوشتیم که همه امضا کردند.

وی با بیان اینکه تنها جایی که مشکل داشتیم پلدختر بود که آن هم مسئله زمین بود نه حریم رودخانه، تصریح کرد: الان دوباره در این مورد به عقب برمی گردید درست نیست؛ حتی در دو تا سه روستا که ابهام داشتید دوستان آب منطقه‌ای و امور اراضی اعلام کردند دو فرمت سفید امضا می‌دهیم و هر تصمیمی که گرفته شد در این فرمت بنویسید و ما قبول داریم.

معاون استاندار لرستان به موضوع عدم ارائه آمار دقیق از سوی بنیاد مسکن نیز اشاره کرد و گفت: شما اعلام کرده‌اید ۶ هزار واحد تجاری و ۳۵ هزار واحد مسکونی خسارت دیده است، الان این آمار را به عنوان پایه بگذارید و بگویید چه تعداد واحد مسکونی تشکیل پرونده داده‌اند و ثبت شده‌اند و چه تعداد تسهیلات گرفته‌اند؛ در آمار و ارقام حساب شده‌تر وارد شوید.

امیری افزود: هر جلسه می‌آییم و در بحث‌ها نقطه سر خط می‌گذاریم و به عقب برمی گردیم!

بر اساس حریم رودخانه تعیین شده کار ساخت مسکن در دستور کار قرار بگیرد

رضا میرزایی مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه تعیین حریم را خیلی دقیق انجام داده‌ایم و به راحتی می‌شود آن را روی نقشه پیاده کرد، افزود: وضع موجود برای ما ملاک نیست و ما بر اساس قانون و بر اساس دوره بازگشت ۲۵ ساله تعیین حریم را انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: نمی‌شود حریم رودخانه را روی منطقه آبگرفتگی گذاشت.

استاندار لرستان نیز با تاکید بر اینکه آب منطقه‌ای حریم رودخانه را تعیین کرده و این موضوع باید ملاک ساخت و ساز‌ها قرار بگیرد، افزود: بحث‌های ساخت دیواره حفاظتی، مهندسی رودخانه و دیگر اقدامات مورد نیاز را نیز آب منطقه‌ای باید انجام دهد.

زمین ساخت مسکن سیل زدگان پلدختر همچنان مشخص نیست

در ادامه جلسه بحث‌ها پیرامون اختصاص و خرید زمین ساخت مسکن سیل زدگان پلدختر از سر گرفته شد؛ موضوعی که در جلسات پیشین و با اولتیماتوم‌های چند روزه و یک هفته‌ای حل نشده بود.

رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه در مورد تعیین زمین ساخت مسکن سیل زدگان پلدختر خدمت آقای دادستان و مدیرکل ثبت بودیم، پلاک‌های ملی که معارض داشت را بازدید کردیم، اسناد افراد مدعی را گرفتیم و امروز هم تیمی از دوستان اداره ثبت مستقر هستند و همزمان هم دارند نقشه‌های رقومی پلاک ۱۴ را تهیه می‌کنند و اقدامات ثبتی در حال انجام است، اظهار داشت:، چون دوستان بنیاد مسکن گزینه اول را زمین تعاونی فرهنگیان اعلام کردند در این رابطه پیگیری کردیم که این زمین چند مورد مسئله دارد.

وی افزود: زمین مذکور در سال ۹۲ خریداری شده و کاربری غیرمسکونی دارد، عوارض تغییر کاربری را باید بدهد که نزدیک ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود. یکسری مشکلات دیگر در مورد تعداد واحد‌هایی که ساخته و تحویل ما می‌شود نیز وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به اینکه در کنار زمین تعاونی فرهنگیان یک زمین شخصی دیگر پیدا کرده‌ایم که در مورد ۳.۵ هکتار آن به توافق رسیده‌ایم، ادامه داد:، اما ما به ۸ هکتار زمین نیازمندیم، با توجه به اینکه زمین مذکور ورثه‌ای است، قرار شد بحث‌های لازم صورت گیرد و در نهایت نتیجه را به ما اعلام کنند.

استاندار لرستان: این همه می‌آییم و می‌رویم و جلسه می‌گذاریم، نتیجه نداشته است.

استاندار لرستان در واکنش به این امر که همچنان مسئله تعیین تکلیف زمین ساخت مسکن سیل زدگان پلدختر حل نشده است، گفت: این همه می‌آییم و می‌رویم و جلسه می‌گذاریم، نتیجه نداشته است.

سید موسوی خادمی تصریح کرد: امروز مصوب می‌کنیم ۴۰۰ قطعه زمین مسکونی در پلدختر تا پایان هفته از سوی اداره کل راه و شهرسازی باید تحویل شود و هیچ عذری را نمی‌پذیریم.

تفاوت در آمار واحد‌های تخریبی در پلدختر با گذشت یک ماه از سیل

این در حالی بود که مدیرکل راه و شهرسازی لرستان و معاون عمرانی استاندار لرستان معتقد بودند که نیازی به ۴۰۰ قطعه زمین نیست و تعداد واحد‌های تخریبی نیازمند ساخت مجدد کمتر از این آمار است. مدیرکل بنیاد مسکن لرستان اذعان داشت که ۳۹۷ واحد نیازمند ساخت مجدد هستند و باید جا به جا شوند، اما مدیران دیگر معتقد بودند که تعداد واحد‌های نیازمند ساخت مجدد از ۱۱۵ واحد بیشتر نیست.

به هر روی در نهایت استاندار لرستان مصوبه جلسه شورای مسکن در این رابطه را اینگونه اعلام کرد که اداره کل راه و شهرسازی تا پنجشنبه ۲۰۰ قطعه زمین باید تحویل دهد.

خادمی خاطرنشان کرد: دیگر هماهنگی نداریم، هرکسی خواست کمک کند، اما متولی کار اداره کل راه و شهرسازی است، در شهر پلدختر و معمولان متولی تأمین زمین راه و شهرسازی است.

وی افزود: مطابق حریم رودخانه اعلامی امور آب نسبت به تعیین قطعات مورد نیاز و تأمین تا آخر هفته اقدام کنید؛ بیست روز گذشته و مدام داریم می‌گوئیم زمین آموزش و پرورش این مشکل را دارد، فرماندار فلان حرف را زد و …؛ موضوع همینجور دارد می‌چرخد و نتیجه‌ای ندارد.

افزایش قیمت زمین عامل عدم توفیق در روستا‌ها است!

اما مسئله تعیین زمین ساخت مسکن سیل زدگان در روستا‌ها نیز همچنان ابتر باقی مانده است و مدیرکل بنیاد مسکن لرستان گرانی زمین در روستا‌ها را عامل عدم توفیق در این زمینه می‌داند.

مسعود رضایی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با اشاره به اینکه زمین‌های ما در روستا‌ها یا ملی است یا تملکی، اظهار داشت: در خصوص زمین‌های تملکی بحث توافق و خرید است، که یک فضایی پیش آمده در مورد قیمت‌ها که سنگین است.

وی افزود: در روستای «چم مهر» می‌گویند زمینی ۴۰۰ میلیون تومان، مگر زمین روستایی متری دو هزار تومان نیست، الان یک دفعه رفته روی ۱۹ تا ۲۰۰ هزار تومان.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با بیان اینکه در این رابطه نیازمند به رایزنی فرماندار و بخشدار‌ها هستیم که باید به ما کمک کنند، تصریح کرد: در برخی مناطق بخشدار‌ها در این رابطه کمک نمی‌کنند و حتی مانع هم می‌شوند!

در سفر رئیس جمهور به لرستان گفتند زمین روستای «چم مهر» تعیین تکلیف شده، الان چند روز گذشته است و هنور تعیین تکلیف نشده است

استاندار لرستان در این رابطه با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به لرستان گفتند زمین روستای «چم مهر» تعیین تکلیف شده است، الان چند روز گذشته است و هنور تعیین تکلیف نشده؟ دیروز هم رفتم «چم مهر» و همچنان مسئله زمین مشخص نبود، خطاب به مدیرکل بنیاد مسکن لرستان اظهار داشت: کی می‌خواهید کار را انجام دهید؟ تابستان شد دیگر…

سید موسی خادمی با بیان اینکه روستا‌هایی که زمین ملی دارند را پنجشنبه قطعه بندی شده می‌خواهم تا مردم بفهمند کار شروع شده، تصریح کرد: الان مردم به ما اعتماد ندارند و فکر می‌کنند کاری انجام نمی‌شود. کار را می‌شود ۸ ساله و ۹ ساله انجام داد و می‌شود برای کسی که زیر چادر است و یک ساعت برای او ۲۴ ساعت است، روزانه پیگیری و اقدام کرد.

وی با تاکید بر اینکه به هر روی زمین باید حل شود و شروع کنید به ساخت، مسئول تهیه زمین در روستا‌ها بنیاد مسکن است، افزود: هرکاری از استان بخواهید انجام می‌دهیم، اما تا آخر هفته مسئله را حل کنید. اگر هم نمی‌توانید اعلام کنید به مردم که نمی‌توانیم.

استاندار لرستان در مورد بخشدارانی که همکاری ندارند نیز گفت: از بازرسی استانداری می‌خواهیم شکایت و پیگیری کند، جا‌هایی که زمین منابع ملی است تا پنجشنبه حل شود، برای بقیه مواردی که با کشاورزان مشکل دارید هرجا اعلام کنید مدیران می‌آیند برای مذاکره و کمک، اگر مواردی هم حل نشد از طریق قانونی حل کنید. ظرف ۱۵ روز آینده مشکل جا‌هایی که زمین نیاز داریم را در روستا‌ها باید حل کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.