| کد خبر: 180579 |

◄ زلزله 16دی گیلان‌غرب باعث کاهش زلزله در منطقه خواهد شد

زلزله 5.9 ریشتری گیلان‌غرب که 16 دی‌ماه رخ داد، جهت معکوس زلزله 7.3 ریشتری ازگله بوده و به‌نظر می‌رسد مقداری از شکستگی گسل این منطقه را جبران کرده است. علی بیت‌الهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بابیان این مطلب افزود: به‌نظر می‌رسد، باید منطقه به‌زودی به حالت سکون و آرامش لرزه‌ای برسد.

تین نیوز

زلزله 5.9 ریشتری گیلان‌غرب که 16 دی‌ماه رخ داد، جهت معکوس زلزله 7.3 ریشتری ازگله بوده و به‌نظر می‌رسد مقداری از شکستگی گسل این منطقه را جبران کرده است.

علی بیت‌الهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بابیان این مطلب افزود: به‌نظر می‌رسد، باید منطقه به‌زودی به حالت سکون و آرامش لرزه‌ای برسد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، در ۲۰ کیلومتری شمال و مرکز زلزله 16 دی‌ماه در ۴ آذرماه امسال زلزله‌ای با بزرگی ۶.۴ رخ داد که موجب آسیب‌های جزئی در منطقه شد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: این زمین‌لرزه ازنظر سازوکار با زمین‌لرزه ۶.۴ متفاوت است و بیانگر گسل مسبب مجزایی است. زلزله ۶.۴ تاریخ ۴ آذرماه امسال، از نوع امتدادلغز و زمین‌لرزه حاضر از نوع راندگی است.

بیت‌الهی اعلام کرد: حدود ۲۵۱۰ پس‌لرزه بالای ۲.۵ از زمان رخداد زلزله ۷.۳ ازگله در کل منطقه رخ‌داده است. اگر زمین‌لرزه‌های زیر ۲.۵ را درنظر بگیریم، تعداد زمین‌لرزه‌های رخ‌داده به حدود بیش از ۶هزار زمین‌لرزه می‌رسد. از این میان ۴۴ زمین‌لرزه بالای ۴.۵ و ۱۷ زمین‌لرزه ۵ ریشتر و یا بالاتر از آن است.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بعد از رخداد زلزله ۵.۹، حدود ۵۰ پس‌لرزه که چهار پس‌لرزه بزرگی بالای چهار داشته‌اند، رخ‌داده است. با رخداد پس‌لرزه‌ها چنین به‌نظر می‌رسد که منطقه به حالت سکون و آرامش نسبی لرزه‌ای می‌رسد. آنچه واضح است آسیب‌های روانی واردشده بر مردم منطقه است که بیش از یک‌سال است با رخداد بیش از ۱۵ زلزله بزرگ‌تر از ۵ به‌طور تناوبی در حالت اضطراب قرار می‌گیرند.

این محقق با اعلام اینکه این تعداد از زلزله‌های بزرگ و پس‌لرزه‌ها در یک ناحیه کوچک در کشور جزو موارد کم رخداد به‌شمار می‌رود، چنین امری را حتی در دنیا نیز بسیار کم‌سابقه عنوان کرد و افزود: انتظار این بود که با رخداد زلزله ۶.۴ در چهار آذر ۱۳۹۷، انرژی درونی زمین رها و منطقه به آرامش برسد؛ اما رخداد زلزله‌های بزرگ در همان منطقه ادامه یافت تا اینکه منجر به زلزله ۵.۹ با سازوکار معکوس شد.

ساعت ۱۷:۱۱ روز یکشنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۶ زلزله‌ای با بزرگی ۵.۹ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد. لرزش شدید این زمین‌لرزه که به مدت حدود ۱۰ ثانیه در محدوده قصر شیرین ادامه داشت در کل منطقه موجب ترس و هراس عمومی شد.

زلزله های با بزرگی ۵ و بزرگتر از آن در غرب کرمانشاه

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.