| کد خبر: 179090 |

معاون وزیر راه و شهرسازی:

اولویت نخست تهران و کلانشهرها

اولویت نخست تهران و کلانشهرها رفع بدمسکنی است.

تین نیوز

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: اولویت اول پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ کشور، رفع بدمسکنی در پهنه سرزمینی است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی در جمع مدیران معماری و شهرسازی سراسر کشور، ضمن تاکید بر تهیه آسیب‌شناسی جامع شهری در هریک از مناطق کشور و جمع بندی آنها در یک جلسه و ارایه به وزیر راه و شهرسازی جهت طرح شدن در نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی با ریاست جمهوری، گفت: اخیرا وزیر راه و شهرسازی نامه‌ای ابلاغ کردند که مضمون آن تاکید بر نقش شهرسازی در برنامه‌ریزی مسکن بود و همه به آن واقف هستید که باید با این اولویت، فعالیت‌های خود را در استان‌های سراسر کشور دنبال کنید.

ایزدی ادامه داد: در دوره جدید با انتخاب مهندس اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی شاهدیم که تاکیدشان همانطور که ریاست‌جمهوری نیز تاکید دارند بر فعال‌سازی بخش مسکن است. به همین دلیل باید بتوانیم با کمک شما و با مطالعات دقیق در نظام شهرسازی و همچنین آسیب‌شناسی که در استان‌های کشور با موضوع شهرسازی داریم و در آن حمل و نقل و مسکن هم یکپارچه دیده می‌شود، به تحقق این تاکیدها، یاری برسانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در طول سالیان گذشته همواره شکافِ عدم حضور شهرسازی در نظام برنامه‌ریزی مسکن وجود داشت و همین شکاف نیز منجر به ایجاد مشکلات و عدم‌انطباق‌هایی شد که نتیجه آن را در ایجاد مسکن‌های فاقد کیفیت در شهرها با اجرای طرح مداخله مستقیم دولت در مسکن سازی، شاهد بودیم. بنابراین فعال‌شدن همه شما در استان‌ها با رویکرد جدید بسیار مهم است تا بتوانیم به آسیب‌شناسی‌های جامعی در این رابطه، دست پیدا کنیم.

ایزدی خاطرنشان کرد: باید آسیب‌شناسی که توسط شما مدیران معماری و شهرسازی در استان‌های سراسر کشور تهیه می‌شود بتواند به چندین سوال پاسخ دهد. اینکه افق جمعیتی شهر با توجه به تمامی موارد به چه جمعیتی می‌رسد؟ اولویت‌های شهرها کدامند؟

طرح‌های جامع سند توسعه شهرها هستند

وی یادآور شد: همه شهرهای ما طرح جامع دارند و طرح‌های جامع شهری برای ما در حکم سند توسعه شهر و قانون هستند. در این قانون پیش بینی شده است که تا افقی مشخص، شهر تا چه اندازه ظرفیت دارد. همچنین مدیران شهرسازی و معماری در تهیه آسیب‌شناسی باید راهکارهای رسیدن به تعادل شهری را نیز بر اساس ویژگی های بومی شهرهای خود ارایه کنند.

این مقام مسئول همچنین گفت: مطالعاتی که انجام می‌شود باید نتیجه‌اش به این نقطه برسد که بتوانیم به برنامه‌ریزان مسکن در حوزه ستادی اعلام کنیم که مستند به طرح‌های جامع مصوب و مطالعات انجام شده مدیران شهرسازی و معماری باید برنامه‌ریزی مسکن را برای شهرهای مختلف انجام داد.

ایزدی با طرح این پرسش که چرا در حال حاضر مسکن بدون متقاضی در کشور وجود دارد؟ بار دیگر بر تعیین اولویت‌های شهرسازی و شهری برای تامین مسکن تاکید کرد و گفت: اولویت یک تهران رفع بد مسکنی در پهنه سرزمینی و نه شهر است. در حال حاضر در منطقه ۲۲ تهران که قرار بود ۳۲۰ هزار نفر ساکن باشند بیش از ۴۰۰ هزار نفر ساکن شده‌اند و همین نکته نیز توزیع نامتعادل جمعیت را نشان می‌دهد و مبین این مطلب است که ساخت وسازهای اضافی و خلاف طرح جامع در آن منطقه از پایتخت رخ داده است. ما با انجام این مطالعات درصدد هستیم تا مشکلات مربوط به زندگی و مسکن را که شهرسازی ما را دچار چالش کرده است برطرف کنیم.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران یادآور شد: در بخش مسکن شاهدیم که نگاه، نگاهی کاملا مهندسی است در حالیکه باید این بخش بتواند برای مواردی همچون هم پیوندی با طبیعت، پرهیز از تخریب بافت‌های ارزشمند، باغات و مواردی از این دست که عموما کیفیت زندگی شهر و شهروندان وابسته به آن است، پاسخی مناسب داشته باشد.

طرح های جامع باید توان حل مسائل شهرها را داشته باشند

وی عدم توزیع جمعیتی را یکی از مشکلات شهرهای مختلف ایران برشمرد و با ارایه نمونه‌هایی که تحت‌عنوان مغایرت اساسی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارایه می‌شود از مدیران معماری و شهرسازی خواست تا به استناد تجریه‌های خود از ۳ تا ۴ دهه تهیه طرح های توسعه شهری از ناکارآمدی طرح هایی که تهیه می شوند جلوگیری کنند.

ایزدی تصریح کرد: طرح های جامع باید توان حل مسایل شهرها را داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اجرای صحیح بازآفرینی شهری یادآور شد: از بازآفرینی شهری تصور اشتباهی شده است. در پنج سال گذشته تلاش کردیم تا مسیر از ریل خارج شده را به راه اصلی خود بازگردانیم.

سامانه کمیسیون ماده ۵ نظام‌مند می‌شود

وی با اعلام اینکه تکمیل بحث سامانه کمیسیون ماده ۵ نظام مند می‌شود، بر استفاده از نظرات کارشناسی گروه های تخصصی و مردمی تاکید کرد و گفت: با انتشار فراخوان فضای گفتگو را در شهرهای کشور برای مطالعه یکپارچه فراهم کنید.

این مقام مسئول از مدیران معماری و شهرسازی خواست تا نتایج حاصل از آسیب‌شناسی شهرسازی را در شهرهای تحت مسئولیت خود در مدت زمانی ۳ ماهه تکمیل و به معاونت معماری و شهرسازی ارایه دهند.

وی از دیگر رویکردهای وزارت راه و شهرسازی را معماری خواند و گفت: کمیته اعتلای معماری راه اندازی شده است. در این کمیته چندین جلسه با حضور معماران برجسته کشور و همچنین معماران جوان تشکیل شده و موضوعاتی همچون تغییر ضوابط ساختمانی ۴۰-۶۰ که ضابطه‌ای است که شهرها را در معرض نابودی قرار داده و همچنین مستندسازی معماری معاصر شهرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

ایزدی در پایان از مدیران معماری و شهرسازی در سراسر کشور خواست تا به تقویت بنیه کمیته اعتلای معماری کمک و موضوعات کمیته را در استان ها دنبال کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.