| کد خبر: 179059 |

عشایری در جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان فسا:

۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشورتا سال ۱۴۰۰ ساخته

معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان فسا، با بیان اینکه دولت و شخص رییس جمهوری توجه جدی به برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار به منظور افزایش کیفیت زندگی ساکنین شهرها دارند، گفت: با اذن مقام معظم رهبری دستور تامین منابع مالی این برنامه از صندوق توسعه ملی صادر شده و به زودی عملیاتی می‌شود.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان فسا، با بیان اینکه دولت و شخص رییس جمهوری توجه جدی به برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار به منظور افزایش کیفیت زندگی ساکنین شهرها دارند، گفت: با اذن مقام معظم رهبری دستور تامین منابع مالی این برنامه از صندوق توسعه ملی صادر شده و به زودی عملیاتی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه برنامه بازآفرینی شهری ایران، ۱۷ ربیع الاول به مناسبت ولادت حضرت رسول اکرم (ص) توسط وزیر سابق راه و شهرسازی به همه استان ها ابلاغ شده، اظهارکرد: در این برنامه رویکرد بالا به پایین وجود ندارد و دولت برای بازآفرینی محلات تصمیم گیری نمی کند.

وی گفت: به دنبال این هستیم که با اجرای برنامه بازآفرینی شهری در نهایت ساکنان محلات به رضایت مندی برسند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به نحوه تامین ابزار و منابع مورد نیاز در حوزه نوسازی و مقاوم سازی محلات اظهار کرد: در این زمینه وام هایی به مردم پرداخت می شود که یکی از این وام ها، وام ساخت بدون نیاز به سپرده گذاری با میزان ۵۰ میلیون تومان برای کلانشهرها و ۴۰ میلیون تومان برای دیگر شهرها با سود ۹ درصد است.

وی با بیان اینکه وام های ۵۰ و ۴۰ میلیون تومانی به مردم و سازندگان حرفه ای پرداخت می شود، گفت: سازندگان حرفه ای می توانند این واحدها را به صورت مشارکتی یا پروژه‌ای بسازند.

عشایری با تاکید بر اینکه شرط پرداخت وام ساخت به مردم و توسعه‌گران، ایجاد واحدهای مسکونی در محدوده های هدف بازآفرینی شهری است، بیان کرد: کل قلمرو شهر مشمول تسهیلات ساخت نمی شود و این تسهیلات صرفا برای بافت‌های تاریخی، فرسوده و سکونت‌گاه های غیررسمی اختصاص می‌یابد.

معاون وزیر راه وشهر سازی بیان کرد: به دلیل افزایش هزینه های ساخت و با توجه به اینکه وام ۴۰ میلیون تومان کفاف منابع مالی سازندگان حرفه ای را نمی دهد، این افراد می توانند تا سقف ۱۱۰ میلیون تومان برای تکمیل پروژه‌های خود اقدام به دریافت وام کنند که تفاوت بین ۴۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد محاسبه خواهد شد.

وی تصریح کرد: وام تا سقف ۱۱۰ میلیون تومان صرفا برای دوره ساخت و سازندگان حرفه‌ای پرداخت خواهد شد و به افرادی که شخصا اقدام به ساخت مسکن می کنند تنها وام های ۵۰ و ۴۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود.

عشایری گفت: در خصوص افرادی که توسط توسعه‌گران نسبت به نوسازی و ساخت واحدهای مسکونی اقدام می کنند، با توجه به توافق بین صاحب ملک و سازنده، خانه ای به ارزش ملک به صاحب زمین یا خانه قدیمی داده می‌شود، بنابراین پولی بین صاحب ملک و توسعه‌گر رد و بدل نمی شود و در این زمینه ارزش ملک محاسبه خواهد شد.

وی با بیان اینکه افرادی که قصد خرید مسکن از توسعه گران و سازندگان حرفه ای را دارند می‌توانند نسبت به دریافت وام ۶۰ میلیون تومانی با سود ۶ درصد از صندوق یکم اقدام کنند، افزود: این وام برای زوجین ۱۲۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۲ ساله است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به تعهد برنامه بازآفرینی برای ایجاد ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سال، گفت: تا سال ۱۴۰۰ باید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود و این منابع باید هر سال تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۴ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان منابع برای تسهیلات اختصاص داده شده است که ۲هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان را دولت به ادارت کل راه و شهرسازی پرداخت می کند و ۲هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان نیز بانک تامین خواهد کرد.

عشایری در ادامه با اشاره به اینکه مجموع منابع برای پرداخت وام ۴۰ میلیون در سایر شهرها و ۵۰ میلیون تومان در کلان شهر شیراز چهار هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان می شود، گفت: سهمیه استان فارس در برنامه ملی بازآفرینی شهری ساخت ۳ تا ۴ هزار واحد مسکونی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پروژه اردوگاه شهرستان فسا می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند، افزود: در نشست رییس جمهور با مدیران وزارت راه و شهرسازی که به تازگی برگزار شد، به تفاهم ضمنی رسیدیم که از ظرفیت بنیاد مسکن برای ساخت مسکن در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت استفاده کنیم. البته من پیشنهاد دادم که برخی از شهری های با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر مانند فسا و زاهدان نیز شامل این توافق شوند. 

وی با اشاره به اینکه این تفاهم با امضای وزیر راه و شهرسازی ابلاغ خواهد شد، بیان کرد: اردوگاه شهید رجایی باید جزو یکی از برنامه‌های ساخت مسکن شهر فسا قرار گیرد و به عنوان یکی از مصوبات جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان فسا ذکر شود.

عشایری با بیان اینکه اراضی دولتی در اختیار توسعه گران قرار داده می‌شود، عنوان کرد: نگران انتقال اراضی دولتی نباشید. چه انتقال اراضی انجام شود و چه نشود، چه اراضی به نام بنیاد مسکن باشد و چه نباشد، در نهایت توسعه‌گران می توانند از تسهیلات استفاده کنند. طبیعتا اگر اراضی انتقال داده شود، شرایط مطلوب تری ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یقینا شهرستان فسا باید جزو شهرهای هدف بازآفرینی قرار داده شود، افزود: حدود ۴۸ میلیارد تومان به استان فارس اختصاص داده می‌شود و طبیعتا چهار پروژه عنوان شده، اگر در قالب برنامه اقدام مشترک تعریف و در ستاد ملی بازآفرینی استان نیز مطرح شوند. می‌تواند به عنوان مصوبه امروز ستاد بازآفرینی شهرستان فسا تصویب شود.

عشایری در ادامه با اشاره به پروژه پیاده راه بازار شهرستان فسا، گفت: در مورد پروژه پیاده راه بازار اصرار ما بر مشارکت شرکت بازآفرینی شهری، شهرداری و کسبه بازار است.

وی با تاکید بر اینکه طرح تهیه شده برای بازار باید در اختیار کسبه قرار داده شود، ادامه داد: این طرح نباید بدون نظر و جلب رضایت کسبه اجرا شود چراکه در مواردی ساکنان محله پیشنهادهایی ارایه می‌دهند که در خور توجه است و در صورتی که نظر آن ها پرسیده نشود ممکن است در آینده موجب پشیمانی شود بنابراین مشاور طرح حتما باید به این موضوع توجه کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان گفت: نکته دیگری که در جلسه مطرح شد، ساخت آتش نشانی است. ما بیشتر دنبال ساخت و توسعه فضاهای عمومی شهری هستیم. البته درست است که آتش نشانی جزو خدمات شهری محسوب می شود اما تاکنون سابقه نداشته که به شکل و سیاق فعلی آتش نشانی ساخته شود./

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.