| کد خبر: 173515 |

◄ بررسی اجاره اجباری خانه‌های خالی در مجلس

طرح اجاره دادن اجباری خانه‌های خالی در مجلس بررسی می‌شود. ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس با اعلام این خبر گفت: این طرح به امضای حدود ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده و اخیراً به هیأت رئیسه مجلس ارائه شد.

تین نیوز

طرح اجاره دادن اجباری خانه‌های خالی در مجلس بررسی می‌شود. ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس با اعلام این خبر گفت: این طرح به امضای حدود ۳۰‌نفر از نمایندگان مجلس رسیده و اخیرا به هیأت رئیسه مجلس ارائه شد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از  خانه‌ملت، ابوترابی افزود: در شرایط کنونی طرح مذکور در مرحله چاپ قرار داشته و احتمالا مهرماه سال‌جاری اعلام وصول خواهد شد.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس، در تشریح ابعاد طرح اجاره دادن خانه‌های خالی، افزود: ما امروز با پدیده احتکار خانه در پایتخت به‌ویژه کلان‌شهرها مواجه هستیم، در شرایط کنونی طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، حدود دومیلیون و ۶۰۰‌هزار خانه‌خالی باارزشی بالغ‌بر ۱۵۰‌تا ۲۰۰‌میلیارد دلار وجود دارد که این میزان معادل پروژه عظیم مسکن مهر است.

او ادامه داد: براساس طرح مذکور، سامانه‌ای ایجاد خواهد شد و مردم طبق قانون، خانه‌های خالی را گزارش و معرفی می‌کنند، پس‌ازآن با حکم دادستانی، یک ماه به صاحب‌خانه مهلت داده می‌شود تا آن خانه را اجاره دهد، در غیر این صورت کارشناسی رسمی دادگستری با حکم دادستان، از خانه بازدید کرده و پس‌ازآن خانه را اجاره می‌دهد و مبلغ دریافتی را به‌حساب دادگستری می‌ریزد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: قانون مقابله با احتکار خانه‌های خالی تنها منحصر به ایران نیست، بلکه در برخی کشور‌ها مانند فرانسه، انگلیس و اسپانیا قوانین سخت‌گیرانه‌تری در این حوزه مصوب و اجرایی شده است.

او ادامه داد: در کشوری مانند فرانسه؛ اگر شهری جمعیتی بالای ۲۰۰‌هزار نفر داشته باشد، خانه‌های خالی و احتکار شده به مردم بی‌خانمان داده می‌شود، در اوایل انقلاب اعضای شورای‌عالی انقلاب نیز به‌دنبال چنین اقدامی بودند، اما درنهایت اجرایی نشد.

ابوترابی درباره موضوعات مطرح‌شده درباره مغایرت طرح اجباری شدن اجاره خانه‌های خالی با حقوق مالکیت شخصی، افزود: این طرح هیچ مغایرتی با مسئله مالکیت شخصی ندارد، زیرا در شرایط کنونی هم افرادی که اجناس خود را احتکار می‌کنند، با حکم دادستانی، اموال و اجناس مذکور ضبط و افراد جریمه می‌شوند و خانه‌های خالی نیز مانند اجناس احتکار شده است.

در تهران تعداد زیادی واحدهای مسکونی خالی وجود دارد که مالکان آن به‌دلیل افزایش قیمت ملک خریداری کرده‌اند و به‌نوعی سرمایه راکد به‌حساب می‌آیند.

کارشناسان براین عقیده هستند که با وارد شدن این املاک به بازار فروش و اجاره قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.