| کد خبر: 170836 |

◄ اطلاعات بانک مرکزی از آغاز داغ فصل نقل‌وانتقالات مسکن

قیمت آپارتمان در تهران در اولین ماه از فصل داغ نقل‌وانتقال امسال، به مرز ۷ میلیون تومان در هر مترمربع رسید. در این ماه از میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران بیشترین رشد متوسط قیمت مسکن به منطقه ۵ معادل ۷۱.۸ درصد و کمترین رشد به منطقه ۱۲ معادل ۱۴.۸ درصد تعلق دارد. به‌طوری‌که متوسط قیمت آپارتمان در منطقه پنج به ۸ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان در هر مترمربع و در منطقه ۱۲ به ۳ میلیون و ۷۶۶ هزار تومان رسید.

تین نیوز

میانگین قیمت آپارتمان در تهران در اولین ماه از فصل داغ نقل‌وانتقال امسال، به مرز ۷ میلیون تومان در هر مترمربع رسید. در این ماه از میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران بیشترین رشد متوسط قیمت مسکن به منطقه ۵ معادل ۷۱.۸ درصد و کمترین رشد به منطقه ۱۲ معادل ۱۴.۸ درصد تعلق دارد. به‌طوری‌که متوسط قیمت آپارتمان در منطقه پنج به ۸ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان در هر مترمربع و در منطقه ۱۲ به ۳ میلیون و ۷۶۶ هزار تومان رسید.

گزارش اخیر بانک مرکزی مربوط به تحولات بازار مسکن در تیرماه سال جاری حاکی از آن است که هرچند روند رشد قیمت مسکن در ابتدای تابستان همچون چند ماه اخیر ادامه‌دار بوده است اما سرعت رشد نسبت به ماه‌های گذشته اندکی کاهش پیدا کرده است.

قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران به ۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسیده است که نسبت به پایان بهار معادل ۷.۱ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته معادل ۵۴.۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. این میزان رشد ماهانه نشان‌دهنده کاهش بیش از یک واحد درصدی شیب رشد افزایش قیمت در تیرماه نسبت به پایان بهار است.

 در خردادماه نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن معادل ۸.۴ درصد ثبت شده است. به این معنی که در یک ماه خرداد، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معادل ۵۱۰ هزار تومان نسبت به ماه قبل از آن رشد داشته اما در تیرماه رشد این شاخص برای هر مترمربع حدود ۴۷۰ هزار تومان بوده است.

در تیرماه امسال، مجموعا ۱۳ هزار و ۵۱۴ واحد مسکونی در بنگاه‌های املاک ثبت شده که ۷۱ درصد از این تعداد در ۱۰ منطقه شهر تهران تمرکز داشته است. در این میان منطقه ۵، علاوه بر آنکه بیشترین رشد متوسط قیمت مسکن را به خود اختصاص داده بیشترین سهم معاملات خریدوفروش ملک را نیز داشته است. به‌طوری‌که در این ماه، معادل ۱۳.۲ درصد از معاملات در این منطقه انجام شده است. هرچند که حجم معامله منعقدشده در این ماه کاهش معناداری نسبت به ماه گذشته و مدت مشابه سال قبل داشته است. در تیرماه امسال، تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده نسبت به خردادماه معادل ۹.۲ درصد و نسبت به تیرماه ۹۶ معادل ۷ درصد کاهش را تجربه کرده است.

آمارها نشان می‌دهد: این کاهش ماهانه حجم معاملات برای دومین ماه پیاپی در سال جاری اتفاق افتاده است. به گفته تحلیلگران و صاحب‌نظران بازار مسکن یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش حجم معاملات خریدوفروش، عقب‌نشینی متقاضیان به‌ویژه در بخش تقاضای مصرفی است که به دلیل افزایش پی‌درپی قیمت مسکن، با کاهش ناگهانی و مداوم قدرت خرید مواجه شده و درنتیجه ترجیح داده‌اند تا زمان بازگشت دوباره ثبات به بازار، خرید و معامله خود را به تعویق بیندازند. اثرگذاری افزایش قیمت بر رفتار متقاضیان بازار مسکن در میان آمارهای ارائه‌شده از سهم‌بندی معاملات نیز قابل‌ردیابی است.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد بیشترین سهم معاملات انجام‌شده معادل ۷.۵ درصد به آپارتمان‌های در دامنه قیمتی ۳ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اختصاص داشته است. درواقع توزیع حجم معاملات به‌گونه‌ای بوده که ۵۷.۵ درصد واحدهای مسکونی به قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده‌اند.

همچنین براساس آمار مربوط به توزیع فراوانی تعداد معاملات برحسب ارزش هر واحد مسکونی، واحدهای مسکونی با ارزش ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون با اختصاص سهم ۸/۱۶ درصدی، بیشترین سهم معاملات انجام شده را داشته‌اند.واحدهای دارای ارزش ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان نیز به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۵.۹ و ۱۰.۶ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. درمجموع در این ماه حدود ۵۳.۶ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص داشته است.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.