| کد خبر: 158560 |

مدیرکل دفتر مقررات ملی‌وکنترل ساختمان:

۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در ساختمان رخ می‌دهد

دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان یکی از اصلی ترین ماموریت های وزارت راه و شهرسازی را که تاکید بر ایجاد ساختمان های ایمن و موضوع HSE و پرداختن به آن است در دستور کار قرار داد.

تین نیوز

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اعلام این مطلب که در حال حاضر، ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی رخ می دهد،گفت: در قالب نشان تعالی HSE تلاش کرده ایم تا این حرکت را از تولد، رشد و بلوغ به سمت تعالی ببریم و به همین دلیل نیز موضوع ارزیابی در این فرایند در دستورکار قرار گرفت و ارزیابی جایگزین بازرسی در این بخش شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در نشست فوق، گفت: دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان یکی از اصلی ترین ماموریت های وزارت راه و شهرسازی را که تاکید بر ایجاد ساختمان های ایمن و موضوع HSE و پرداختن به آن است در دستور کار قرار داد. به همین دلیل نیز همکاری نزدیکی با دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران برقرار شد و طی امضای تفاهم نامه بین معاونت مسکن و ساختمان و دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران این همکاری رسما از ابتدای سال جاری (۹۶)، آغاز شد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ادامه داد: هدف از اینکه به دنبال HSE رفتیم این بود تا با فرهنگ سازی در حوزه ساخت و ساز آشتی دوباره ای داشته باشیم. زیرا در حوزه ساخت و ساز، دست اندرکاران متعددی همکاری دارند و متولیان در قالب کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان متعددی در حال فعالیت هستند.

مانی فر تصریح کرد: ما در قالب نشان تعالی HSE تلاش کرده ایم تا این حرکت را از تولد، رشد و بلوغ به سمت تعالی ببریم. به همین دلیل نیز موضوع ارزیابی در این فرایند در دستورکار قرار گرفت و ارزیابی جایگزین بازرسی در این بخش شد.

وی ادامه داد: تلاش کردیم تا با شناخت نقاط قوت و ضعف، ایمنی، بهداشت و محیط زیست ساختمانی را در دستور کار قرار دهیم و با راهکارهای مناسب شرایط بهتری را برای دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز و بهره مندان از خدمات آنها که همان شهروندان هستند فراهم کنیم.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان همچنین گفت: بهره مندی از ظرفیت های استانی از جمله مواردی بوده است که در بحث HSE(ایمنی، بهداشت و محیط زیست) در دستورکار قرار دادیم. در حال حاضر، بیش از یکهزار نفر از کارشناسان مرتبط با حوزه ساخت و ساز از طریق فضای مجازی با روند انجام کار آشنا شده اند و نظام ارزیابی برای آنها تعریف شده و آموزش های لازم به ارزیابان نیز ارایه شده است.

مانی فر افزود: در بحث آزمون، بیش از ۶۰۰ نفر از کارشناسان آموزش های لازم را کسب کرده اند و آزمون های لازم نیز از آنها گرفته شده است.

وی توضیح داد: فراخوان هایی برای ادارات کل راه و شهرسازی ارایه شد که در آن فراخوان تقاضا کردیم پیمانکاران استانی را معرفی کنند که از طریق همین فرایند ۶۰ پیمانکار وارد فرآیند شدند و کار ارزیابی توسط ارزیابان آموزش دیده انجام شده است و اینکار به صورت مشارکتی بین ارزیابان دبیرخانه و ارزیابان حرفه ای انجام شد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ادامه داد: کمیته فنی اولین جلسه خود را تشکیل داد و در جلسات بعدی نیز تک به تک کارگاه های ارزیابی، مورد بررسی قرار گرفت. تمام هدف ما این بود که بحث HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) مورد توجه جدی قرار بگیرد و در ساخت و سازها رعایت شود.

مانی فر با اشاره به اینکه نادیده گرفتن مقررات ملی و کنترل ساختمان موجب اتلاف سرمایه های انسانی و خسارات به ثروت های ملی می شود، گفت: بر اساس آمار، حدود ۵۰ درصد از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی است که باید تلاش کنیم این میزان را با ایجاد ظرفیت های موجود، کاهش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در این فرایند در صدد هستیم پیمانکاران را با منافع حاصل از کار آشنا کنیم و با تعریف منافع صحیح و درست آنها را تشویق به فعالیت کرده تا به موضوع HSE اهتمام بیشتری نشان دهند.

مانی فر ادامه داد: در سفرهای استانی که انجام شد و تقاضایی که در اینباره داشتیم تاکنون ۱۲ تا ۱۵ استان برای برگزاری جلسات HSE اعلام آمادگی کرده اند.

گفتنی است، اولین جلسه شورای سیاستگذاری نشان تعالی HES با حضور حامدمظاهریان معاون مسکن و ساختمان، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، نمایندگانی از سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات دولتی، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، دبیر اجرایی نشان تعالی HSE در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.