| کد خبر: 136570 |

تشریح سیاست‌های مقابله با حاشیه‌نشینی توسط معاون وزیر راه؛

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با تاکید بر اینکه با توجه به گزارش ارائه‌شده بسیاری از آسیب‌های اجتماعی طی یک سال گذشته رشدی منفی را نشان داده است، گفت: قطعا کاهش این‌گونه آسیب‌ها روندی تدریجی داشته و نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در رفع این معضلات بسیار مهم و چشمگیر خواهد بود.

تین نیوز

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با تاکید بر اینکه با توجه به گزارش ارائه‌شده بسیاری از آسیب‌های اجتماعی طی یک سال گذشته رشدی منفی را نشان داده است، گفت: قطعا کاهش این‌گونه آسیب‌ها روندی تدریجی داشته و نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در رفع این معضلات بسیار مهم و چشمگیر خواهد بود.

محمدسعید ایزدی با اشاره به برگزاری جلسه شورای اجتماعی کشور با حضور رییس‌جمهور‌ بیان کرد: در این جلسه گزارش کاملی در خصوص اقدامات انجام‌شده در کارگروه حاشیه‌نشینی (به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی دارای اولویت درکشور) از سوی وزیر محترم راه‌و‌شهرسازی ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

او در ادامه با تاکید بر اینکه با توجه به گزارش ارائه‌شده بسیاری از آسیب‌های اجتماعی طی یک سال گذشته رشدی منفی را نشان داده است، گفت: قطعا کاهش این‌گونه آسیب‌ها روندی تدریجی داشته و نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در رفع این معضلات بسیار مهم و چشمگیر خواهد بود. معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی اضافه کرد: رییس‌جمهور در این خصوص تاکید داشت معضل چند وجهی حاشیه‌نشینی را از طریق سیاستی مشترک با حضور تمام‌ دستگاه‌های مرتبط مورد توجه قرار داده و برنامه‌ای با مقیاس بزرگ‌تر برای آن ترتیب دهیم.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بنا بر گزارش ارائه‌شده از سوی وزیر راه‌و‌شهرسازی در این جلسه این وزارتخانه همواره سعی دارد ساکنان این مناطق را از حاشیه به متن شهرها سوق دهد چراکه تصور می‌کند این افراد نیز جزئی از شهر بوده و بدون شک از حقوق شهروندی برخوردار هستند.

این مقام مسوول در ادامه با اشاره به این مطلب که با تصویب سند ملی سیاست مواجهه با این محدوده‌ها در دولت یازدهم مشخص و اعلام شده است گفت: متاسفانه سیاست‌های پیش‌نگری و پیشگیری در دوره‌های گذشته مورد توجه نبود که با راه‌اندازی کارگروه تخصصی (در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار) و به ریاست قوه قضاییه در این حوزه نیز شاهد پیشرفتی قابل توجه بودیم.

ایزدی با تاکید بر اینکه خوشبختانه در حال حاضر اقداماتی در حال اجراست که همزمان با انجام امور درمانی برای این معضل از پیشرفت و توسعه آن نیز جلوگیری می‌کند، گفت: هم‌اکنون اقدامات لازم در این زمینه از سوی قوه قضاییه در هفت استان انجام شود و در حال گسترش است.

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی در گفت‌و‌گو با وزیر راه‌و‌شهرسازی، تخصیص اعتبار و ردیف‌های دولتی به حوزه حاشیه‌نشینی را یکی دیگر از اقدامات چشمگیر دولت یازدهم در این زمینه اعلام کرد و افزود: برای نخستین بار است که ردیف‌های معینی برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی از سوی دولت اختصاص می‌یابد برای مثال در این دوره ۲۰۰ میلیارد تومان به طور کلی برای مناطق حاشیه‌نشین کل کشور، ۹۰ میلیارد تومان به طور خاص برای مشهد، ۳۷ میلیارد تومان برای قم و شیراز و ۲۲میلیارد تومان برای چهار شهر استان سیستان‌و‌بلوچستان تعیین شده است.ایزدی همچنین تهیه برنامه و طرح مشخص در حوزه نوسازی و ساماندهی مناطق ناکارآمد در سطح کشور را یکی دیگر از فعالیت‌های بارز و موفقیت‌آمیز دولت تدبیر و امید در این حوزه دانست و افزود: در این دوره موفق به شناسایی ۱۱۰۰ محله بالغ بر ۶۳ هزار هکتار در ۱۱۰ شهر شدیم که پس از اولویت‌بندی و تعیین برنامه‌های مورد نیاز برای اجرا در آنها ستادهای شهری را موظف کردیم تا متناسب با این اولویت‌ها و طبق برنامه‌ای از پایین به بالا عملیات اجرایی اقدامات را آغاز کنند.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنانش مشارکتی انجام شدن اقدامات را نکته مهم دیگری در روند اجرای پروژه‌های نوسازی و ساماندهی مناطق ناکارآمد دانست و افزود: مشارکتی انجام شدن پروژه‌ها بهترین نوع اجرای طرح‌هاست به طور مثال در محله نایسر شهر سنندج به دلیل پایین بودن سرانه‌های آموزشی برای ساخت یک مدرسه زمین از سوی شهرداری واگذار شده، ساخت بنا به وسیله وزارت راه‌و‌شهرسازی و تجهیز آن توسط وزارت آموزش و پرورش به انجام رسید که قطعا روشی دلچسب و کارآمد خواهد بود.

وی همچنین در ادامه از اجرای پروژه‌های گوناگون در زمینه زیرساخت و خدمات روبنایی در ۸۳ محله خبر داد و افزود: قطعا اقدامات غیرکالبدی نیز در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است که تلاش برای ارتقای معیشت از طریق آموزش مهارت‌های پایه‌ای، فراهم کردن شرایط برای پیدا کردن شغل و ایجاد صندوق‌های خرده وام جهت راه‌اندازی شغل و توانمندسازی ساکنین از جمله آن به شمار می‌رود.

 

منبع: روزنامه گسترش صمت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.