| کد خبر: 126889 |

رسیدن قطار به ارومیه تا پایان بهار

تین‌نیوز| مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: تا پایان بهار سال جاری خط ریلی به ارومیه خواهد رسید تا مرکز استان آذربایجان غربی رسما به شبکه ریلی کشور متصل شود.
 

خیرالله خادمی در گفت‌وگوبا ایسنا درباره آخرین وضعیت این پروژه توضیح داد: دولت یازدهم از ابتدا پنج پروژه ریلی بزرگ را به عنوان اولویت‌های اصلی این کشور در این حوزه مطرح کرد که با قرار گرفتن آنها در برنامه اقتصاد مقاومتی شرایط برای تامین مالی این پروژه‌ها و تکمیل آنها در زمانی کوتاه فراهم شد.

وی با بیان اینکه اتصال راه‌آهن به ارومیه یکی از این پروژه‌های بزرگ ریلی محسوب می‌شود، توضیح داد: در چهارچوب این برنامه بنا شد خط آهنی از مهاباد به سمت نقده و سپس ارومیه کشیده شود تا با اتصال خط ریلی از مراقه به مرکز استان آذربایجان غربی امکان اتصال آن به شبکه سراسری راه‌آهن فراهم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طول این پروژه ۱۸۵ کیلومتر در نظر گرفته شده، تصریح کرد: در حال حاضر حد فاصل مهاباد تا نقده به طور کامل آماده بهره‌برداری است و تمام مراحل آن به اتمام رسیده است. از امروز حد فاصل نقده تا ارومیه که حدودا ۷۵ کیلومتر است، وارد مرحله ریل‌گذاری شده که امیدواریم این فرآیند نیز به زودی به اتمام برسد.

خادمی ادامه داد: عملیات زیرسازی این بخش از کار پیشرفت ۹۵ درصدی داشته و از امروز ریل‌گذاری در دو جبهه ایستگاه نقده و کیلومتر ۵۵ پروژه آغاز شده است. با آماده شدن شرایط جبهه سوم ریل‌گذاری نیز از ارومیه کلید خواهد خورد.
وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی امکان تردد قطارها در ایستگاه ارومیه به وجود خواهد آمد، توضیح داد: با به پایان رسیدن مراحل ریل‌گذاری می‌توان امید داشت که این پروژه تا پایان بهار امسال آماده بهره‌برداری نهایی شود. البته برای انتقال بار و مسافر نیاز به انجام تست‌های فنی و ایمنی نهایی وجود دارد که شاید چند هفته به طول بینجامد اما در نهایت تا پیش از پایان دولت یازدهم قطعا امکان تردد مسافران در این خط ریلی به وجود خواهد آمد.

معاون وزیر راه درباره وضعیت اعتبارات تزریق شده به این پروژه نیز گفت: تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تزریق مستقیم داشته‌ایم که با ارزشیابی قیمتی به نرخ امروز سرمایه‌گذاری حدودا ۱۰۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.
خادمی خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ با مصوباتی که نهایی شد، ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و ۵۵ میلیارد تومان تزریق مستقیم منابع مالی در این پروژه انجام گرفت و پیش‌بینی می‌کنیم برای تکمیل کار و فرآیندهای نهایی نیز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری احتیاج باشد که از این رقم ۵۰ میلیارد تومان آن امکان انتشار اوراق مشارکت دارد. از این رو این پروژه مهم مشکل تامین اعتبار خاصی نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.