◄ آزادراه ساوه–سلفچگان نقش حیاتی در حمل ونقل ملی دارد/ ۳۵۰کیلومتر آزادراه و بزرگراه در دست احداث
در دولت چهاردهم، چهار مجموعه آزادراهی در استان مرکزی فعال شده اند که از جمله آنها، کنارگذر اراک است که ۲۴ کیلومتر آن آماده بهره برداری است، و آزاد راه اراک- خرم آباد که ۵۰ کیلومتر آن در محدوده استان مرکزی کلنگ زنی شده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.
استاندار مرکزی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی آزادراه ساوه- سلفچگان، این پروژه را یکی از مهم ترین قطعات کریدورهای حمل ونقل کشور دانست و گفت: این مسیر با حجم بالای تردد، رتبه اول یا دوم کشور را از نظر عبور خودروهای سنگین دارد و توسعه آن ضرورتی حیاتی برای کاهش تلفات جاده ای و ارتقای زیرساخت های اقتصادی است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مهدی زندیه وکیلی روز یکشنبه در آغاز عملیات اجرایی آزاد راه ساوه - سلفچگان افزود: استان مرکزی به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه، محل عبور بیش از ۹۹ درصد کالاهایی است که از شمال به جنوب و از شرق به غرب کشور منتقل می شوند.
وی بیان کرد: این استان مسیر ترانزیتی اصلی کشور و همچنین مسیر عبور زائران اربعین محسوب می شود.
استاندار مرکزی با اشاره به پروژه های آزادراهی در استان افزود: در دولت چهاردهم، چهار مجموعه آزادراهی در استان مرکزی فعال شده اند که از جمله آنها، کنارگذر اراک است که ۲۴ کیلومتر آن آماده بهره برداری است، و آزاد راه اراک- خرم آباد که ۵۰ کیلومتر آن در محدوده استان مرکزی کلنگ زنی شده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.
زندیه وکیلی با تاکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیرساخت ها، گفت: سرمایه گذار پروژه آزادراه ساوه-سلفچگان با تعهد ۹۰ درصدی وارد میدان شده و بنیاد مربوطه نیز به عنوان کارفرما مسئولیت اجرای پروژه را برعهده گرفته است و این مشارکت می تواند الگویی موفق برای سایر پروژه های ملی باشد.
وی با اشاره به آمار تصادفات جاده ای در استان مرکزی اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد فوتی های جاده ای در این استان مربوط به افراد غیر بومی است که از مسیرهای شریانی عبور می کنند و توسعه آزادراه ها نقش مهمی در کاهش تلفات، حفظ سرمایه های انسانی و افزایش ایمنی سفرها دارد.
استاندار مرکزی در ادامه به عملکرد استان در حوزه راهداری اشاره کرد و گفت: در ۶ ماه نخست امسال، بیش از یک میلیون و ۵۳ هزار مترمربع آسفالت پخش شده که رکوردی برابر با عملکرد پنج سال گذشته است.
زندیه وکیلی همچنین از تلاش های وزارت راه و شهرسازی، معاونان، مدیران، و سرمایه گذاران پروژه قدردانی کرد و افزود: در حوزه مسکن نیز با وجود چالش های جدی، اقدامات موثری انجام شده و امروز می توان این دستاوردها را از افتخارات دولت در حل مشکلات اساسی مردم دانست.
️۳۵۰کیلومتر آزادراه و بزرگراه در استان مرکزی در دست احداث است
جواد لنجابی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی صبح امروز در آیین آغاز عملیات تعریض (شش خطه) آزادراه ساوه- سلفچگان از آغاز این پروژه به عنوان گامی مهم در توسعه زیرساخت های حمل ونقل استان یاد کرد و گفت: در حال حاضر، حدود ۳۵۰ کیلومتر آزادراه و بزرگراه در سطح استان در دست احداث داریم.
وی افزود: تعدادی از تقاطع های غیرهم سطح نیز در سطح استان در دست اقدام است که تمامی شهرستان ها را در بر می گیرد و موجب ارتقاء ایمنی و روان سازی ترافیک خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: آزادراه ساوه سلفچگان به عنوان یکی از محورهای راهبردی شبکه آزادراهی کشور، نقش مهمی در اتصال تهران به استان های مرکزی، قم، اصفهان و جنوب کشور دارد و روزانه حجم بالایی از ترافیک مسافری و ترانزیتی را پوشش می دهد.
جواد لنجابی افزود: در این طرح، عملیات اجرایی در طول ۶۵ کیلومتر مسیر آزادراه انجام می شود و شامل افزایش تعداد خطوط عبوری برای تردد روان تر روزانه حدود ۴۲ هزار وسلیه نقیله و ۳۵ درصد ترافیک سنگین است.
اجرای این پروژه علاوه بر کاهش چشمگیر بار ترافیکی محورهای موازی، موجب صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده ای و توسعه اقتصادی منطقه ای خواهد شد.
فرماندار شهرستان ساوه نیز با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت های حمل ونقل در منطقه مرکزی کشور، گفت: درک عمیق مسئولان از ضرورت توسعه در حوزه حمل ونقل، به ویژه در محدوده شهرستان ساوه که روزانه با حجم بالای تردد مواجه است، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.
مهدی حسینی با تأکید بر جهش صنعتی منطقه در ۲ دهه اخیر، افزود: علاوه بر نیازهای حمل ونقلی، شهرستان ساوه در حوزه شهرسازی و سکونتگاه ها نیز با چالش های جدی مواجه است و هفته های گذشته جلسات مختلفی با مسئولان عالی رتبه وزارت راه و شهرسازی جهت حل این چالش ها برگزار شده است.
پروژه آزادراه ساوه - سلفچگان گامی بزرگ در توسعه زیرساخت های ملی است
حجت الاسلام محمد سبزی نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در مراسم کلنگ زنی این پروژه اظهار کرد:با سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی، این طرح می تواند تحولی بزرگ در حمل ونقل و ترانزیت کالا در کشور ایجاد کند.
وی با اشاره به به وضعیت نامناسب محور تهران–ساوه در گذشته و اینکه از سال ۱۴۰۰ پیگیری این طرح آغاز شده و با تلاش های مستمر از زمان مرحوم رستم قاسمی تا امروز، تصویب و اجرای آن به نتیجه رسید افزود: این مسیر به دلیل حجم بالای تردد و فرسودگی، به شکل قیفی درآمده بود و مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده بود.
نماینده مجلس گفت: خوشبختانه با آغاز این پروژه، نگرانی ها در حال رفع شدن است.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی همچنین به اهمیت توسعه ریلی در منطقه اشاره کرد و گفت: اتصال ۱۱ کیلومتر راه آهن از شهرک شکوهیه تا شهر صنعتی کاوه، که تنها ۱۲ کیلومتر فاصله دارد، می تواند نقش مؤثری در ترانزیت کالا ایفا کند.
حجت الاسلام سبزی افزود: با حمایت بنیاد مستضعفان و دستور مقام عالی وزارت، امیدواریم این پروژه نیز به سرانجام برسد.
وی در ادامه با اشاره به آمار بالای تصادفات در محور همدان - جاده قدیم تهران، خواستار اختصاص منابع ویژه برای ایمن سازی این مسیر شد و افزود: در حوزه مسکن نیز با توجه به انجام قرعه کشی ها، مردم در انتظار واگذاری زمین هستند. انتظار داریم با دستور مقام عالی وزارت این روند تسریع شود.
این مسیر به عنوان یکی از محورهای راهبردی شبکه آزادراهی کشور، نقش مهمی در اتصال تهران به استان های مرکزی، قم، اصفهان و جنوب کشور دارد و روزانه حجم بالایی از ترافیک مسافری و ترانزیتی را پوشش می دهد.
در این طرح، عملیات اجرایی در طول ۶۵ کیلومتر مسیر آزادراه انجام می شود و شامل افزایش تعداد خطوط عبوری برای تردد روان تر روزانه حدود ۴۲ هزار وسلیه نقیله و ۳۵ درصد ترافیک سنگین است.
اجرای این پروژه علاوه بر کاهش چشمگیر بار ترافیکی محورهای موازی، موجب صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده ای و توسعه اقتصادی منطقه ای خواهد شد.