| کد خبر: 245199 |

◄ اراک را پایتخت صنعت ریلی صدا کنیم یا نه؟

سه شنبه گذشته موضوعی تحت عنوان پیشنهاد نامگذاری اراک به عنوان پایتخت صنعت ریلی کشور از سوی شورای پنجم شهر اراک مطرح شد که مورد انتقاد صنعتگران قرار گرفت.

تین نیوز

سه شنبه گذشته موضوعی تحت عنوان پیشنهاد نامگذاری اراک به عنوان پایتخت صنعت ریلی کشور از سوی شورای پنجم شهر اراک مطرح شد که مورد انتقاد صنعتگران قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز، در این پیشنهاد، چهار دلیل شامل "قدمت ایستگاه راه آهن اراک، وجود کارخانه واگن پارس، فعال بودن حدود ۱۰۰ شرکت فعال در حوزه خوشه های ریلی و قرار گیری اراک در شاهراه عبوری کشور" برای این انتخاب مطرح شده بود، اما واکنش های بسیاری را به دنبال داشت.

یکی از کسانی که با این پیشنهاد مخالف است، منوچهر توسط رییس خانه صنعت استان است که طی نامه ای به شورای شهر با این پیشنهاد مخالفت کرد.

اراک پایتخت صنعتی کشور است

در متن نامه توسطی آمده است: پیرو طرح دو فوریتی پیشنهاد لقب گذاری شهر اراک به عنوان پایتخت ریلی کشور به استحضار می رساند که شهر اراک از گذشته تاکنون به علت وجود صنایع مادر و صنایع سنگین مانند پالایشگاه، پتروشیمی، آلومینیوم، ماشین سازی، واگن پارس، آذراب، هپکو، کمباین، آونگان و وجود هزاران صنایع کوچک و متوسط به عنوان یکی از قطب های اصلی صنعت و معروف به پایتخت صنعتی کشور مطرح است، بنابراین نام گذاری آن صرفا به یک نوع رسته صنعتی، تنزل جایگاه صنعتی شهر اراک را به دنبال خواهد داشت.

کارخانه واگن پارس اراک

در ادامه این نامه بیان شده است که به عنوان نماینده بخش صنعت، معدن و تجارت استان از اعضای شورای شهر اراک تقاضا داریم از این لقب گذاری خودداری کرده و در این راستا پیشنهاد می شود نسبت به نامگذاری شهر اراک به عنوان پایتخت صنعتی ایران که جایگاه واقعی شهر اراک است تجدید نظر کنند.

واگن پارس می تواند لوکوموتیو بسازد

دبیر شورای شهر اراک در خصوص پیشنهاد نامگذاری اراک به عنوان پایتخت صنعتی ریلی کشور در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل برای طرح چنین پیشنهادی از سوی شورای شهر اراک وجود شرکت واگن پارس است که از سال ۱۳۵۳ به عنوان اولین شرکت حوزه صنعت ریلی در کشور فعال شد و در حال حاضر توان تولید انواع واگن ها و حتی لوکوموتیو را دارد و حتی می تواند لوکوموتیو طراحی کند.

علی اصغر غفاری افزود: علاوه بر این، ایستگاه راه آهن اراک در سال ۱۳۱۷، همزمان با آغاز احداث راه آهن سراسری شمال به جنوب، احداث شد.

وجود خوشه ریلی قوی در اراک/می توان بندر خشک در این شهر ایجاد کرد

وی با اشاره به وجود بین ۸۰ تا ۱۰۰ شرکت فعال در زمینه تولید قطعات مورد نیاز صنعت ریلی در اراک، گفت: اراک خوشه ریلی قوی دارد که انواع قطعات مورد نیاز ساخت انواع واگن و لوکوموتیو را تولید می کنند و در این زمینه اشتغال چشمگیری را شاهد هستیم.

غفاری تصریح کرد: اراک در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق کشور واقع شده است که این شاهراه بودن در واقع مزیتی برای این شهر به شمار می رود که مسئله بندر خشک را نیز به میان آورده است.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار اداره کل راهداری، استان مرکزی به لحاظ تردد، سومین استان کشور است گفت: ۸۰ درصد بار کشور از طریق جاده ها جابجا می شود در حالی که می توان سهم ریلی استان را افزایش داد که این اقدام افزایش ایمنی، کاهش هزینه ها و کنترل سرعت و افزایش حجم جابجایی بار را نیز به دنبال دارد و عنوان پایتخت صنعتی ریلی کشور قطعا مراتب ایجاد بندر خشک در اراک را میسر می کند.

اراک، مرکز تصمیمات صنعت ریلی خواهد شد

این عضو شورای شهر اراک با بیان اینکه این پیشنهاد در واقع براساس کار کارشناسی و اخذ نظرات متخصصین حوزه ریلی مطرح شده است، اظهار کرد: مسلما این نام گذاری باعث می شود که اراک در تصمیمات حوزه ریلی در کشور مطرح و اثرگذار باشد، همچنین منجر به تقویت شرکت های فعال در حوزه صنعت ریلی، فعالسازی صنایع نیمه فعال، بومی سازی دانش و افزایش اشتغال می شود.

وی با اشاره به تفاهم نامه اداره کل راهداری و آموزش و پرورش استان، گفت: سه سال پیش طبق این تفاهم نامه رشته حمل و نقل در هنرستان شهید رجایی اراک فعال شد و به کمک این تفاهم نامه روند تربیت نیروی متخصص و کارشناس در اراک در حال انجام است.

این نامگذاری تضعیف دیگر صنایع را به دنبال ندارد

غفاری در خصوص واکنش ها نسبت به این پیشنهاد از سوی برخی صنعتگران استان بیان کرد: اینکه گفته می شود نامگذاری اراک به عنوان پایتخت صنعت ریلی کشور، دیگر صنایع استان را تحت تاثیر قرار می دهد را قبول ندارم، استان مرکزی به لحاظ تنوع در تولیدات صنعتی جایگاه نخست را در کشور دارد و مسلما باید روی این مزیت و شاخصه مانور داد، اما بعید می دانم این پیشنهاد و نامگذاری، آسیب یا تضعیف دیگر صنایع استان را به همراه داشته باشد.

وی گفت: برخی از نقدها مبنی بر این بود که چرا صنعت ریلی، در حالی که صنایع آلومینیوم، عایق های رطوبتی، میعانات گازی و صنایع نفتی فعالی در استان وجود دارد. در پاسخ باید گفت که شورای شهر اراک صرفا می تواند برای اراک طرح پیشنهادی داشته باشد. عایق های رطوبتی مربوط به شهر دلیجان و صنایع نفتی مربوط به شهر شازند است و مسلما نمی توانیم برای این شهرها تصمیم گیری کنیم.

پایتخت با قطب متفاوت است/احساسی نقد نکنید

دبیر شورای شهر اراک با بیان اینکه از طرفی باید به بار معنایی کلمات نیز توجه داشت، اضافه کرد: گفته می شود اراک قطب صنعتی است و نیازی به نام گذاری دیگر نیست. بار معنایی پایتخت با قطب متفاوت است، نقاط مختلفی می توانند قطب باشند کما اینکه اراک قطب صنعتی است، اما عنوان پایتخت را فقط به یک نقطه می توان نسبت داد.

غفاری تصریح کرد: نقدهایی که در قبال این پیشنهاد مطرح شد عموما همراه با نگاه احساسی بود، شورای شهر قطعا پذیرای نقد است، اما باید نقدها منطقی و عقلانی و به دور از نگاه احساسی باشد هر چند که مسلما این پیشنهاد باید توسط وزارت کشور و حتی در مواردی باید توسط هیات دولت مورد بررسی قرار گیرد و پروسه خاص خود را طی کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.