| کد خبر: 8703 |

آشنایی با منوریل

تین نیوز | تک‌ریل یا مونوریل، شیوه‌ای از حمل و نقل سبک ریلی است. مونوریل در واقع یک خط منفرد است که به‌عنوان ریل برای واگن‌های مسافری یا باری استفاده می‌شود. ترن یا واگن‌ها بوسیله چرخهایشان بر روی این ریل منفرد که درست در مرکز ترن یا واگن قرار می‌گیرد، حرکت می‌کنند. مونوریل معمولا بالاتر از سطح زمین قرار گرفته‌است ولی می‌تواند بر روی زمین، پائین‌تر از سطح زمین و یا در تونل‌های زیرزمینی نیز بکار رود. مونوریل برای استفاده در مناطق تفریحی مانند شهربازی‌ها و همچنین شهرهای توریستی نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود. اولین مونوریل در سال ۱۸۲۰ میلادی در روسیه ساخته شد.

منو ريلها را مي‌توان هم به مقاصد تفريحي – توريستي و هم به مقاصد حمل و نقل درون شهري و برون شهري به كار برد. تغذيه سيستم هاي منو ريل از طريق كابلهاي موجود در درون يا روي تك ريل آنها صورت مي‌گيرد. از منو ريل ها بسته به مورد استفاده، در سرعتهاي 50 تا 120 كيلومتر بر ساعت (و در مقاصد برون شهري تا 400 كيلومتر بر ساعت) بهره‌برداري مي‌شود. در حال حاضر بسياري از انواع مختلف سيستم منو ريل در شهرهاي پر تردد دنيا بهره‌برداري مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان به منو ريل هاي ژاپن، چين، مالزي، سنگاپور، آلمان،‌ايالات متحده و .... اشاره نمود. این سيستم قادر است كه در مسافرتهاي درون شهري به طور متوسط 25000 تا 300000 مسافر در ساعت در مسير را جابه‌جا نمايد. بديهي است كه چون مسير عبور این سيستم در ارتفاع واقع شده و سرعت مناسبي براي حمل و نقل درون شهري دارد، از ميزان ترافيك شهري به نحو چشمگيري مي‌كاهد.
 
قطارهاي مورد استفاده در این سيستم، بسته به جمعيت استفاده كننده از آن از 3 تا 6 واگن تشكيل مي‌گردد و به طور متوسط 36 تا 40 متر طول دارد. این قطارها عمدتاً‌ قادرند كه شيب 60% و تا شعاع قوس 40 متر را بپيمايند.
 
بیشتر اجزاء سیستم منوریل همان اجزاء حمل و نقل عمومی شهری معمولی است از جمله سیستم برق رسانی و نوع موتورها ، علائم و کنترل های داخلی کابین و تجهیزات داخلی قسمت مسافر و فضای مخصوص مسافر در ایستگاه ها با این وجود تفاوت های قابل ملاحظه ای به شرح ذیل وجود دارد.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی عظیمی 0 0

    منوریلها به سه دسته تقسیم می شوند ۱ - منوریلهای ایستاده ۲ - منوریلهای آویزان ۳ - منوریلهای دوگانه(هایبرید) علاقه مندان به اطلاعات بیشتر در خصوص انواع و کاربردهای آن، نوع تکنولژی بکار رفته در آن، مشخصات فنی و شرکت های سازنده آن، سوابق اجرایی و خدماتی هر یک از سیستم های ذکر شده و همچنین بررسی سیستمهای حمل و نقل انبوه می توانند به سمینار کارشناسی ارشد علی عظیمی دهاقانی(دانشگاه علم وصنعت ایران ۱۳۸۳) مراجعه نمایند.