| کد خبر: 54776 |

روزهای بود و نبود مترو برای شهرهای اقماری تهران

تین نیوز | پرند، متروی تهران - ورامین - گرمسار و متروی تهران - پردیس گرچه در دهه اخیر همواره در وعده‌ها و پیش‌بینی‌های دولت جزو سرفصل‌ها بودند اما سخنان و عملكرد دولت یازدهم نشان می‌دهد تمایل چندانی برای توسعه متروی اقماری تهران وجود ندارد.

براساس قانون، دولت مسئول تأمین هزینه‌های توسعه مترو در شهرهای اقماری تهران است و در راه اجرا، شهرداری تهران را به‌عنوان پیمانكار برگزیده بود اما هزینه طرح‌های مذكور را تأمین نمی‌كند. دولت در آخرین تصمیم در آخرین روز كاری سال گذشته طرح ساخت متروی تهران - ورامین - گرمسار به طول 110كیلومتر را به راه‌آهن سپرد تا به جای مترو، قطار حومه‌ای در یكی از اصلی‌ترین خطوط اقماری پایتخت به‌كار گرفته شود.

سیدحسین هاشمی، استاندار تهران شب‌دوشنبه در یك برنامه تلویزیونی در این‌باره اعلام كرد: «می‌خواهیم حمل‌ونقل ریلی و مترو را برای اتصال شهرستان‌ها به هم انجام دهیم و دولت حمایت كامل را برای بخش خصوصی انجام خواهد داد.» وعده دولت درباره به‌كارگیری مترو در شهرهای اقماری تهران در شرایطی عنوان شده كه هنوز سرنوشت هیچ‌یك از خطوط متروی اقماری مشخص نشده و تكمیل روند ساخت آنها ابهام دارد. عملكرد نامشخص دولت در متروی شهرهای اقماری تهران درحالی است كه تاكنون میلیاردها تومان بودجه عمومی كشور صرف مطالعه و آغاز ساخت این پروژه‌ها شده و مشخص نیست اقلام هزینه شده، با جابه‌جایی یا تعطیلی طرح‌های مترو چه خواهد شد.

۶‌ماه و 400میلیارد

متروی شهر جدید پرند براساس آخرین اعلام، ۸۰ درصد در بخش زیرسازی و روسازی پیشرفت فیزیكی داشته است و برای تكمیل ۲۰درصد باقیمانده این پروژه ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است كه اگر این اعتبار تأمین شود، این پروژه در سال‌جاری تكمیل خواهد شد. هابیل درویش، مدیرعامل شركت متروی تهران درباره وضعیت متروی شهر جدید پرند می‌گوید: اگر منابع تكمیل این پروژه اختصاص پیدا كند و مشكل اعتباری آن رفع شود، متروی پرند طی ۶‌ماه كاری به بهره‌برداری می‌رسد.

64‌ماه متروسازی

عملیات اجرایی پروژه متروی شهر جدید پرند از 64‌ماه پیش یعنی بهمن‌ماه سال‌۸۸ آغاز شد تا حمل‌ونقل عمومی پایتخت برای اتصال به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و شهر پرند بهبود یابد. از دیگرسو پروژه متروی تهران - پرند، پروژه‌ای مهم و استراتژیك برای اتصال تنها فرودگاه بین‌المللی تهران محسوب می‌شد اما دولت به‌رغم تمام وعده‌ها هنوز پرداخت‌های مالی خود برای تكمیل این حمل ونقل پرمخاطب را به فرجام نرسانده است.

وعده‌ای كه به سامان نرسید

در سال‌های اخیر وعده‌های مكرر رئیس‌جمهور سابق و دولت دهم موجب شد بسیاری از جمعیت ساكن فعلی پرند، با پشتوانه «متروی در حال احداث» در پرند مسكن گزینند. بدین سبب مترو به اولویت اصلی و صد درصدی شهروندان پرند تبدیل شده تا از مشكلات و سختی‌ها در شبكه حمل‌ونقل شهری واستفاده از ناوگان اتوبوسرانی و خودروهای شخصی و تاكسی‌ها رهایی یابند. از سوی دیگر نامگذاری پرند به‌عنوان پایتخت مسكن مهر كشور باعث شد تمایل متقاضیان به سكونت در این منطقه افزایش یابد و این امر موجبات جذب سرریز جمعیتی در این شهر را فراهم كند.

براساس طرح جامع شهری، پرند باید ۷۰۰هزار نفر جمعیت را در خود جای دهد. ساخت متروی شهر جدید پرند و فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی(ره) براساس طراحی‌ها از نوع برون شهری به طول 52كیلومتر با طویل‌ترین پل متروی كشور به طول 700متر و 2بانده پیش‌بینی شده بود.

عباس گرامی، معاون عمرانی شركت متروی تهران نیز معتقد است محدودیت مالی، شركت متروی تهران را به‌عنوان پیمانكار با مشكل مواجه كرده كه در این خصوص، به محض انجام توافقات و تأمین منابع مالی، توسعه اقماری خطوط نیز به اجرا در‌خواهد آمد و طی 2سال به اتمام خواهد رسید. برای نمونه علاوه بر توسعه خطوط متروی پرند و ورامین، برای توسعه خط ۲ مترو به سمت سرخه حصار و پس از آن شهر پردیس نیز برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته اما همه‌‌چیز منوط به همكاری و عمل دولت به تعهدات است.

آیا متروی تهران - پرند هم تعطیل می‌شود؟

10آبان سال گذشته بود كه یكی از اعضای دولت در ایستگاه قطار ورامین صحبت از قطار حومه‌ای به جای مترو كرد. چند‌ماه بعد هیأت دولت با مصوبه‌ای این تصمیم را تأیید كرد تا مترو به ورامین و گرمسار نرسد. درباره متروی تهران- پرند نیز این ابهام وجود دارد كه طرح تعطیل و به جای آن قطار راه‌اندازی شود. وزیر راه و شهرسازی‌ 27آبان 93 از اتصال خط آهن تهران ـ قم به متروی پرند خبر داد.

عباس آخوندی‌‌ در سفر به استان قم گفت: خط آهن تهران-قم به متروی فرودگاه امام خمینی(ره) متصل می‌شود و راه‌آهن مأموریت دارد تا موضوع اتصال مستقیم فرودگاه امام‌خمینی(ره) را به فرودگاه مهرآباد از طریق ریل بررسی كند. البته تاكنون مصوبه‌ای از هیأت دولت درباره تعطیلی متروی پرند به گوش نرسیده اما با روند بی‌اعتنایی دولت به متروی اقماری تهران، گمان تعطیلی متروی پرند نیز تقویت می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین کریمی 0 0

    دولت یازدهم سال ۹۲ پروژه مترو رو متوقف کرد اونم با ۸۰ درصد پیشرفت واعلام کرد مردم نیازی به مترو ندارند ۲۲ ماه گذشته یعنی ۶۶۰ روز حتی یکدرصد هم پیشرفت نکرده چون دولت اعتبار رو تامین نمیکنه