| کد خبر ۳۰۵۸۲۵
کپی شد

گنجی ارزشمند در اعماق زمین پایتخت

شبکه مترو تهران که امروز با 310 کیلومتر مسیر ریلی (تونلی و یا روسطحی) و 160 ایستگاه فعال در خدمت شهروندان است، گنجی بزرگ در اعماق زمین به حساب می آید که به ارزش امروز اقلام سازه ای، کالا و تجهیزات، حدود هزار هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

تین نیوز |

شبکه مترو تهران که امروز با 310 کیلومتر مسیر ریلی (تونلی و یا روسطحی) و 160 ایستگاه فعال در خدمت شهروندان است، گنجی بزرگ در اعماق زمین به حساب می آید که به ارزش امروز اقلام سازه ای، کالا و تجهیزات، حدود هزار هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) آنچه امروز به عنوان شبکه مترو در بسیاری از نقاط پایتخت ریشه دوانده و مورد استفاده جمعیتی حدود 2 میلیون مسافر در روز قرار می گیرد، فارغ از زحمات مدیران، مهندسان، کارشناسان و کارگرانی که طی دهه های مختلف برای شکل گیری آن تلاش کرده اند، هزینه های هنگفتی نیز در بر داشته که عمدتاً در بخش های ساختمانی، تجهیزات و ناوگان خلاصه می شود.

در بیان برخی اعداد و ارقام عمده مربوط به هزینه های صورت گرفته برای شکل گیری و راه اندازی شبکه مترو پایتخت، توجه مطالعه کنندگان این مطلب را به چند مورد کلی جلب می کنیم؛ مثلاً اینکه احداث تونل مکانیزه به ازای هر یک کیلومتر رقمی بیش از 560 میلیارد تومان هزینه دارد. روسازی و تاسیسات تونل هم به ازای هر یک کیلومتر 90 میلیارد تومان پول نیاز دارد.

ساخت هر یک ایستگاه زیرزمینی به طول 140 متر به پول امروز 1200 میلیارد تومان خرج برمی دارد. احداث هر یک هواکش میان تونلی و خروجی اضطراری برای یک ایستگاه 130 میلیارد تومان بودجه لازم دارد. پست برق و مسیر کابل 63 کیلوولت رقمی در حدود 110 میلیارد تومان را شامل شده و پایانه های ابتدا و انتهای هر خط، هر یک حداقل 4 هزار میلیارد تومان (تملک زمین، ساخت و تجهیز) پول نیاز دارد. اینها عمده هزینه های بخش ساختمانی ساخت مترو است.

در مقوله تجهیزات، موارد متعددی وجود دارد که مهمترین آنها ادوات پست برق، سیگنالینگ، پست یک سو کننده، پست توزیع برق، مخابرات، ریل سوم، سیستم اعلام و اطفاء حریق، آسانسور، پله برقی، تجهیزات تعمیرگاهی، سیستم های تهویه، اسکادا و البته ناوگان مورد نیاز برای سرویس دهی به تقاضای سفر شهروندان است.

شبکه مترو تهران در حال حاضر 310 کیلومتر مسیر ریلی را شامل می شود که عمده این مسیر را تونلها تشکیل می دهند. در واقع با یک حساب و کتاب ساده و قیمت روز ابنیه، کالا و خدمات، می توان به عدد تقریبی یکهزار همت (هزار هزار میلیارد تومان) ارزش فعلی شبکه مترو پایتخت رسید و این یعنی گنج زیرزمینی تهران، سرمایه ای ارزشمند برای آحاد مردم به شمار می آید که در عمل نیز به نیازهای حمل و نقلی حدود 2 میلیون نفر در روز پاسخ می دهد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.