| کد خبر: 194347 |

رئیس هیئت مدیره راه‌آهن شهری تهران و حومه(مترو)؛

◄ موضوع طلب مترو از دولت همواره محل چالش بوده است

رئیس هیئت مدیره راه‌آهن تهران و حومه (مترو) رقم طلب مترو از دولت را عدد و رقم محدود نکرد وگفت: این موضوع همواره محل چالش بوده است.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره راه‌آهن تهران و حومه (مترو) رقم طلب مترو از دولت را عدد و رقم محدود نکرد وگفت: این موضوع همواره محل چالش بوده است.

محمد نعیمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز، با بیان این مطلب که، در موضوع طلب مترو نمی‌توان به عدد و رقمی دقیق اشاره داشت، اظهار کرد: اساسی‌ترین بحث در این مقوله این است که در مدیریت 12 ساله آقای قالیباف، بسیاری از حساب‌ها در مترو شفاف‌سازی نشده و مسائل در این بخش حل نشده است.بنابراین لازم است تا با یک اراده جمعی مشکلات مالی مترو را به‌تدریج و در زمان کوتاه حل‌وفصل کرد تا مطالعات در این بخش به نتیجه مطلوب برسد. به عبارتی باید بگویم حساب‌ها هنوز آن‌قدر شفاف نیست که بتوان رقم دقیقی اعلام کرد.

وی با تاکید بر این نکته که، درمجموع می‌شود گفت هرچند طلب مترو از دولت مبالغ زیادی است اما دولت از محل اوراق خزانه یا تبصره‌های بودجه باید سعی کند تا بدهی خود به مترو را تهاتر کند، افزود: اخیراً دستوراتی نیز از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری در این خصوص صادر شده است. تابه‌حال تهاتر برای صندوق‌هایی چون تأمین اجتماعی صورت می‌گرفت اما مترو نیز می‌تواند در این بخش گنجانده شود.

نعیمی‌پور در پاسخ به این سوال که، برخی اعتقاد دارند شهرداری هر چه بودجه داشته در بخش ساخت تونل هزینه می‌کند و پس‌ازآن برای تأمین واگن و تجهیزات طلب بودجه می‌کند، چقدر با این تحلیل موافق هستید؟، تصریح کرد: در مورد خط 6 مترو این ابهام وجود دارد که ۹۸ درصد پیشرفت سیویل داشته اما تنها ۱۵ درصد بودجه صرف خرید تجهیزات آن شده که ۱۵ درصد سهم تجهیزات هم در دور جدید مدیریت شهری حاصل شده است. این‌که چرا در خط ۶ مترو این رفتار شده یک سؤال جدی و فنی است. شاید به ذهن متبادر شود که پیمانکاران سیویل باعث به وجود آمدن این عدم تعادل شده باشند.

به گفته این مقام مسئول، در خط 7 این اتفاق به این شکل نیفتاده و کار ساخت و تجهیز مترو توأمان پیشرفت داشته است. شاید در خط 7 گرفتن پول با سهولت بیش‌تری همراه بوده و دریافت فاینانس برای خرید تجهیزات راحت‌تر بوده اما این توجیهات به لحاظ منطقی چندان مورد تأیید نیست. فرض کنید تونلی با صرف هزینه 2 تا 3 هزار میلیاردی احداث‌شده و سال‌ها بدون استفاده باقی بماند، یعنی عملا سرمایه، مدت‌ها راکد بماند. بنابراین ایجاد تناسب در ساخت و تجهیز مترو باید به موازات هم انجام شود.

وی با تاکید بر این مطلب که به نظر می‌رسد کار ساخت مترو در دو سال آینده به نحو بهتری پیشرفت کند، گفت: کاری که در خطوط مترو یک، 2 و 4 پیش‌ازاین صورت اجرا به خود گرفته است. به‌هر روی به نظر می‌رسد که در سال 98 و 99 بتوانیم کار ساخت و تجهیز مترو را به‌صورت مطلوب‌تری پیش ببریم. اما برای سال 1400 به بعد نگرانی وجود دارد که برای رفع آن باید به‌طورجدی به ظرفیت‌های تولید داخلی بیش از گذشته تکیه کنیم تا راه‌های جبرانی به این منظور ایجاد شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.