| کد خبر: 52220 |

با ورود آستان قدس به مپنا صورت می گیرد

◄ افزایش امید‌واری برای تسریع پروژه برقی کردن راه آهن تهران - مشهد

تین نیوز | با ورود آستان قدس به مپنا امیدها برای اجرابی شدن پروژه برقی کردن راه آهن تهران- مشهد بیشتر می شود.

هفته گذشته مجمع عمومی صاحبان سهام گروه مپنا تشکیل شد. براساس این جلسه، مشخص شد که با توجه به در اختیار گرفتن اکثریت سهام توسط آستان قدس رضوی، این آستان عملا مدیریت این مجموعه عظیم صنعتی - پیمانکاری را به عهده خواهد گرفت و بدین ترتیب گروه مپنا که تاکنون در زیر مجموعه هلدینگ صبا به عنوان یکی از شرکت های تحت مدیریت وزارت نیرو تلقی می شد، از زیر مجموعه وزارت نیرو به طور کامل خارج شد.

پس از روی کارآمدن دولت یازدهم، قرارداد برقی کردن راه آهن تهران- مشهد که در دولت دهم به صورت ترک تشریفات با قرارگاه خاتم الاوصیا منعقد شده بود، از آن قرارگاه سلب صلاحیت و مجددا با ترک تشریفات به گروه مپنا واگذار شد. طی این قرارداد مپنا با مشارکت چینی ها، مسئولیت تامین مالی و اجرای پروژه را به صورت کلید در دست (GC) را به عهده گرفت. اجرای این قرارداد از اواخر سال 92 به مدت 42 ماه پیش بینی و وعده داده شده بود که تا پایان دولت یازدهم به بهره برداری برسد.

متاسفانه (به علت عدم اطلاع رسانی مناسب و شفاف) وضعیت دقیق پیشرفت پروژه مشخص نیست، اما گفته می شود به دلیل مشکلاتی که در تامین فاینانس پروژه توسط چینی ها از محل پول های بلوکه شده ایران نزد چین به وجود آمده، پروژه متوقف شده و پیشرفتی در انجام پروژه حاصل نشده است! بر این اساس به نظر نمی رسد که فعالیت اجرایی قابل توجهی در طول مدت بیش از یک سال گذشته انجام شده باشد. لذا می توان احتمال داد که اجرای پروژه این بارهم (برای بار سوم) به محاق بلاتکلیفی و توقف رفته باشد.

این در حالی است که با ورود آستان قدس و به عهده گرفتن مالکیت مپنا و با توجه به پشتوانه عظیم مالی- اعتباری آستان قدس، امید برای اجرایی شدن پروژه برقی کردن را آهن تهران- مشهد، بیشتر شده است و انتظار می رود با مدیریت اقتصادی آستان قدس و به ویژه مدیریت عالی آن (آیت الله واعظ طبسی) زوار امام رضا (ع) شاهد نشانه های پیشرفت بیشتری با کیفیت و سرعت برای تحقق آرزوی زائران آن امام همام باشیم.

در هفته های آتی تلاش خواهیم کرد با مروری بر پرونده قطور این پروژه عظیم و ملی، مخاطبان را از تاریخچه، ضرورت ها و اهمیت این پروژه ملی و مورد توجه همه علاقمندان آگاه نماییم.

لازم به ذکر است گروه مپنا دارای یک کارخانه ساخت لکوموتیو است که تحت لیسانس زیمنس آلمان فعالیت دارد و بر اساس قراردادی که راه آهن در سال 1390 با این کارخانه منعقد کرده، ساخت 150 دستگاه لکوموتیو پیش بینی شده بود. که تاپایان سال 93 تعداد 110 لکوموتیو تحویل راه آهن داده شده و 40 دستگاه باقیمانده تا پایان سال 94 تحویل راه آهن خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    از انجائیکه اقای مدیر عامل راه آهن مپنائیه من قول میدم این پروژه با موفقیت صد در صد کامل بشه و حند صد دستگاه دیزل هم بزودی به ناوگان راه آهن توسط مپنا تامین بشه.