| کد خبر: 194176 |

◄ افرادی سعی در بزرگنمایی مسائل جزیی دارند/ هاشمی دخالتی در امور مترو نداشته است

رئیس هیئت مدیره شرکت قطار شهری تهران و حومه(مترو)، در واکنش به دخالت رئیس شورای شهر در امور ساخت مترو، گفت: نماینده شورای شهر تهران موظف به انجام امور نظارتی است اما رفتار رئیس شورای شهر هیچ‌گاه این حس که قصد دخالت در کار ساخت مترو را دارد ایجاد نکرده است.

تین نیوز

رئیس هیئت مدیره شرکت قطار شهری تهران و حومه(مترو)، در واکنش به دخالت رئیس شورای شهر در امور ساخت مترو، گفت: نماینده شورای شهر تهران موظف به انجام امور نظارتی است اما رفتار رئیس شورای شهر هیچ‌گاه این حس که قصد دخالت در کار ساخت مترو را دارد ایجاد نکرده است.

محمد نعیمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز، در پاسخ به این پرسش که، گاهی مطرح می‌شود که آقای هاشمی بیش‌ازحد معمول به دلیل علاقه‌ای که به مترو دارد در امور آن وارد شده و به‌جای نظارت دخالت هم می‌کند. چقدر با این گزاره موافق هستید؟، اظهار کرد: این‌که کجای سخنان من شما را به این نتیجه رساند روشن نیست اما با قاطعیت از دلسوزی و پیگیری و پشتکار رئیس شورای شهر یاد می‌کنم که همیشه به دنبال رفع مشکلات مترو بوده است. مسائل به‌گونه‌ای نبوده که این شائبه را ایجاد کند که هاشمی به دنبال دخالت در امور اجرایی مترو است.

وی با بیان این مطلب که، ریاست شورای اسلامی شهر به‌شدت به دنبال این است که به‌منظور تسریع در روند ساخت مترو منابع مالی فاینانس را تأمین کند. توسعه خط غربی نیز یکی از دغدغه‌های بزرگی است که وجود دارد، افزود: واقعیت این است که تنها کسی که به‌صورت تخصصی و دقیق در شورا مسائل مترو را دنبال می‌کند هاشمی است و چشم امید ما نیز به کمک‌های بیش‌تر ایشان و شورا در همراهی با مترو است. اما به طور کلی کسانی هستند که سعی در بزرگنمایی مسائل جزئی دارند.

نعیمی‌پور در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر مترو چقدر بدهکار است؟، تصریح کرد: بدهی‌های مترو متفاوت است اما رقم بدهی بانکی مترو بسیار قابل‌توجه است. لازم نیست دقیق عنوان شود که بدهی مترو چه میزان است اما برآوردها حاکی از آن است که قریب به ۱۰ هزار میلیارد آن بدهی بانکی است که عمدتا مربوط به بانک شهر است. خوشبختانه در مدیریت جدید شهری و پیگیری‌های مجدانه بخشی از بدهی ۱۵ میلیاردی مترو پرداخت شده و بدهی دو بانک تسویه شد. با وجود محدودیت منابع مالی  شهرداری این روند ادامه‌ خواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول در مترو تهران، اوراق مشارکتی که به مترو تخصیص داده و در بودجه گنجانده می‌شود بین ۲۵ تا ۲۷ درصد هزینه برای شهرداری و مترو هزینه دربردارد. سقف تسهیلات نیز تا ۳۰ درصد است که اینها مشکلات بزرگی هستند و مترو باید به دنبال منابع ارزان‌تری باشد اما در این شرایط که کشور دچار مشکلات متعدد ازجمله مسائل اقتصادی است و شهرداری نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ نباید انتظار داشت که منابع بودجه‌ای بیش‌تری در بخش مترو هزینه شود.

وی با خودداری از اعلام نرخ سودی که مترو سال گذشته به بانک‌ها پرداخته است، شایعه رقم 4000 میلیارد را رد کرد و عنوان کرد: رقم 4000 میلیارد سود در یک سال رقم درستی نیست چون این عدد در سال‌های مختلف سرشکن می‌شود. به‌این‌ترتیب باید برای محاسبه سود تسهیلات در بین انواع آن تفاوت قائل شد. منابع تأمین بودجه هم متفاوت است. البته سال گذشته از منابع بودجه دولتی تنها ۱۵ میلیارد تومان بهره‌مند شدیم و از منابع شهرداری برای مترو توانستیم حدود ۵۰ درصد بودجه را محقق کنیم. اگر 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تزریق به بودجه مترو نبود عملاً بخش عمرانی ما با وقفه اساسی مواجه می‌شد.

وی با انتقاد به عملکرد شهرداری در دوره‌ای کوتاه به منظور از دست دادن موقعیت فروش اوراق مشارکت، نیز گفت: متأسفانه در دوره شهرداری آقای افشانی به پیچیدگی فروش اوراق مشارکت توجه نشد و با وجود اینکه مسئولان مترو و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک به‌شدت این کار را دنبال می‌کردند و حتی با بانک نیز به توافق رسیدند اما به دلیل عدم اشراف کامل شهردار وقت به اهمیت فروش اوراق مشارکت، فروش 1300 میلیارد تومان اوراق مشارکت مشمول مرور زمان شد که از این رهگذر مشکلات زیادی متوجه ساخت مترو شد. اینها تنها بخشی از مشکلات مترو است که با آن دست‌به‌گریبان هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به این موضوع که، ما مترو را با 900 نیرو تحویل گرفتیم درحال‌حاضر 670 نیرو دارد که 200 نفر از آن‌ها خدماتی هستند، اما این مسئله باعث نمی‌شود تناسب بین هزینه‌های جاری و عمرانی شما از بین برود، تصریح کرد:  وجود 200 نگهبان و 470 نفر پرسنل مترو موجب بر هم خوردن تعادل در منابع مالی و عمرانی نیست و ابدا این دو قابل قیاس با یکدیگر نیستند. اما یک اصل وجود دارد که آن صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری است و ما در مترو باید این مهم را سرلوحه کار قرار دهیم. لذا نباید این بحث را مطرح کرد چون این دو مورد ماهیتا متفاوت‌ هستند اصلا قابل قیاس با یکدیگر نیستند و ممکن است استدلال را به بیراهه بکشاند.

وی افزود: بسیاری از نیروهای مترو قرارداد دائم دارند و قانون‌های تأمین اجتماعی از آنها حمایت می‌کند. این‌گونه نیست که کارفرما در تعدیل، جابه‌جایی و یا ارجاع آنها یک‌جانبه تصمیم‌گیری کند. البته ما در بخش‌های گوناگون رایزنی‌هایی را انجام می‌دهیم تا بخش‌هایی که نیاز به نیرو دارند از نیروهای موجود استفاده کنند. پس روند بهبود منابع انسانی ادامه‌دار بوده و در تلاش هستیم تا بدنه کارشناسی به وضع مطلوبی برسد و تعداد نیروهای بخش‌های خدماتی در مترو به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت قطار شهری تهران و حومه(مترو)، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات که در دوره قالیباف برای مترو حاصل شد این بود که سازمان شرکت‌ها دچار اختلال شده و معمولا به نظرات کارشناسی کم‌تر توجه شد و این کار در درازمدت موجب رکود در بین کارشناسان صنعت مترو و از بین رفتن روحیه خلاق شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.