| کد خبر: 152917 |

آخرین وضعیت مناقصه بین‌المللی ساخت 2000 واگن مترو تشریح شد

مدیرکل دفترحمل و نقل ریلی درون شهری و حومه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، آخرین وضعیت مناقصات بین‌المللی به منظور تامین و ساخت 2000 واگن مترو را تشریح کرد.

تین نیوز

مدیرکل دفترحمل و نقل ریلی درون شهری و حومه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، آخرین وضعیت مناقصات بین‌المللی به منظور تامین و ساخت 2000 واگن مترو را تشریح کرد.

حسین رجب صلاحی در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت مناقصه تامین630 دستگاه واگن مترو برای تهران اظهار کرد: خوشبختانه از مناقصه استقبال خوبی شده است و تمام شرکت‌های ایرانی به همراه شرکت‌های خارجی که ارزیابی کیفی را پاس کرده‌اند همه اسناد مناقصه را خریداری کردند.

وی افزود: همچنین این اسناد شامل 6جلد در قالب 700 صفحه به صورت انگلیسی تهیه شده که یکی از کاملترین اسناد مناقصه در حوزه واگن‌سازی بوده و یک جلد از اسناد مناقصه مختص به واگن سازی داخلی است.

وی ادامه داد: 5 شرکت واگن ساز ایرانی مپنا، واگن پارس، ایریکو، واگن سازی تهران و پلور سبز در کنار 12 شرکت واگن ساز خارجی از 9 کشور شامل CMC، BSR، پوژن، دالیان و CRC از چین، واگن ماش از روسیه، CAF از اسپانیا، هیوندای روتم از کره جنوبی، آلستوم از فرانسه، زیمنس از آلمان، اشتادلر از سوئیس، فیرما از ایتالیا اسناد مناقصه راخریداری‌ کرده‌اند.

رجب صلاحی اضافه کرد: همچنین در این مناقصه با توجه به حکم شورای اقتصاد بایستی 55درصد اجزای واگن قطارها، تولید داخلی باشد.

مدیرکل دفترحمل و نقل ریلی درون شهری و حومه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: دولت ما را موظف کرده است که 55 درصد از اجزای هر واگن مترو در داخل ساخته شود و باقی واگن‌ها نیز بایستی در کشوری که مناقصه را از آن خود کرده ساخته شود. وی افزود: همچنین تاکید داریم که این 55 درصد نیز در بخش پروپالشن، بدنه و بوژی مترو در داخل ساخته شود و در حال حاضر نیز در راستای تولید بدنه آلومینیومی، اقداماتی انجام داده‌ایم.

رجب صلاحی تاکید کرد: هنوز هیچ شرکتی به عنوان برنده نهایی این مناقصه انتخاب نشده است. زیرا به دلیل بالا بودن حجم کار شرکت‌ها زمان بیشتری به منظور تحویل پاکت پاسخ به اسناد مناقصه درخواست کرده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: در حقیقت این شرکت‌های درگیر انجام کارهایی چون طراحی واگن،شکل دهی کنسرسیوم‌های داخلی و خارجی ،بررسی شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی در خصوص عقد قرارداد به منظور تولید برخی قطعات در ایران، مذاکره با بانک‌ها و موسسات بیمه خارجی و رسیدگی به موضوعات فاینانس هستند که این اقدامات بسیار زمان‌بر است.

رجب صلاحیاضافه کرد: در راستای همین تمدید درخواست شرکت‌ها، کمیته فنی ما با فرصت دوماهه موافقت کرده است و اگر این دوماه تصویب شود این زمان برای شرکت‌ها منظور می‌شود.

وی با بیان اینکه از 2000 دستگاه‌ واگن که قرار است طی مناقصاتی برای کشور تامین و خریداری شود 1050 واگن برای تهران و 950 واگن دیگر برای هشت شهر دیگر است اظهار کرد: این 1050 دستگاه واگن برای تهران به دو دسته 630 و 420 واگن تقسیم می‌شود زیرا مدل قطارها متفاوت است یعنی تعدادی هشت واگنه و تعدادی نیز هفت واگنه هستند.

رجب صلاحی افزود: در حال حاضر مناقصه 630 واگن قطار برگزار شده است و منتظر نتایج نهایی آن هستیم.

وی گفت: همچنین در حال تدوین اسناد مناقصه 420 واگن دیگر برای تهران نیز هستیم.

مدیرکل دفترحمل و نقل ریلی درون شهری و حومه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اضافه کرد: در خصوص تامین واگن‌های متروی برای شهرهای دیگر نیز مجری طرح (شرکت ایدرو) در حال عقد قرارداد با مشاور خارجی است. در نهایت مشاور خارجی شهرها را بررسی کرده و اسناد مناقصه شهرها به صورت جداگانه تدوین و مناقصه‌ها نیز به صورت جداگانه برگزار می شود.

وی افزود: در حقیقت پیش بینی می‌کنیم که مناقصه به منظور تامین و ساخت واگن‌های مترو برای شهرهای دیگر در شش ماهه اول سال 97 برگزار شود.

به گفته وی، این مناقصات باعث شده است که شرکت‌های واگن‌سازی داخلی نیز شرایط و ظرفیت مناسبی برای ساخت واگن مترو بدست آورند.

رجب صلاحی یاد آور شد: سال‌های گذشته قراردادی با شرکت پوژن به منظور ساخت 315 واگن مترو برای شهرهای شیراز ، اصفهان و تبریز بسته شد که از این 315 واگن مترو 100 دستگاه می‌بایست به صورت مستقیم از خارج وارد می‌شد که این اقدام انجام و 215 دستگاه دیگر آن نیز بایستی در داخل ساخته می شد که این اقدام نیز از اواخر سال گذشته طی قراردادی اجرا شد.

وی افزود: درحقیقت طی این این قرار داد ما بین شرکت‌های پوژن و ایریکو همچنین نحوه همکاری تولید این 215 دستگاه واگن مشخص شد.

وی در پایان گفت: خوشبختانه در چند هفته اخیر پنج بدنه مترو ساخته شده است و منتظریم تا باقی تجهیزات در ایران یا از سایر کشورها خریداری شود تا بتوانیم 215 دستگاه واگن مترو را به عنوان اولین واگن‌های تولید داخل عملیاتی کنیم.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.