| کد خبر: 137008 |

همه حرف های قطار شهری کرمانشاه

روزنامه باختر چاپ کرمانشاه در شماره 2458 سیزدهم تیرماه 96 مطلبی را با عنوان 'همه حرف های قطار شهری کرمانشاه' منتشر کرده است.

تین نیوز

روزنامه باختر چاپ کرمانشاه در شماره 2458 سیزدهم تیرماه 96 مطلبی را با عنوان 'همه حرف های قطار شهری کرمانشاه' منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است: بحث جابجایی مسافران درون شهری و نهادینه کردن فرهنگ بهره گیری شهروندان از وسایط نقلیه عمومی و کاهش رفت و آمد با خودروهای شخصی از جمله مسایلی است که در کشورهای پیشرفته مورد توجه دولتمردان قرار گرفته و به اجرای آن همت گماشته اند که ایران نیز از این هدف غافل نمانده، اگر چه با تاخیر چندین ساله اما اجرای پروژه قطار شهری و استفاده از این وسیله نقلیه عمومی نیز مورد توجه قرار گرفت و ابتدا در بعضی شهرهای بزرگ و پر جمعیت از جمله تهران، مشهد و اصفهان به مرحله اجرا درآمد که به دلیل اقبال عمومی و سامان یافتن بخشی از گره های ترافیکی ، توسعه این پروژه در کشور به شهرهای دیگر از جمله به کرمانشاه نیز رسید.

با توجه به اینکه مساله ساماندهی رفت و آمدهای شهری و جابجایی مسافران متضمن برنامه ریزی و مصوبه سازمان های اجرایی استان و در مورد پروژه های کلان که نیاز به تخصیص اعتبارات کلان دارد باید از منابع ملی و مساعدت های دولتی هم بهره گیری شود به همین دلیل اجرای برنامه قطار شهری در کرمانشاه که در شورای شهر به تصویب رسید، در ابتدا ( منوریل) مورد توجه و حتی با تامین اولین اعتبار، عملیات اجرایی آن آغاز گردید و ستون پایه های مسیر هم از نقطه ابتدایی یعنی میدان معلم تا حوالی چهارراه ارشاد، زده شد و کار در حال پیشرفت بود که یکباره این طرح یعنی منوریل به عنوان طرح منسوخ شده در جهان، بایکوت و بجای آن پروژه قطار شهری پیشنهاد شد که در شورای عالی ترافیک کشور هم به تصویب رسید و سازمان قطار شهری کرمانشاه برای صرفه جویی در هزینه اجرای پروژه جدید از ستون پایه های پیشین برای قطار شهری استفاده کرد.

اگر چه مسئله قطار شهری با نشیب و فرازهای زیادی روبروی شده و این مسئله موجب تاخیر در اجرا و کندی کار شده است اما از نیمه دوم سال گذشته تاکنون با بهره گیری از تجربیات و تخصص چند شرکت، این مسیر کار به خوبی در حال انجام می باشد.

لازم به ذکر است که پروژه خط یک قطار شهری به طول 9/12 کیلومتر به 2 فاز تقسیم شده که مرحله اول به طول 6/8 کیلومتر از میدان معلم تا میدان آزادی و فاز دوم به طول 3/4 کیلومتر از میدان آزادی تا میدان فردوسی است که 7 کیلومتر از مسیر به صورت روگذر و 9/5 کیلومتر دیگر به صورت تونل و زیرزمین از مرکز شهر عبور می کند که در مجموع 13 ایستگاه را شامل می شود که 6 ایستگاه در ارتفاع و 7 ایستگاه در زیرزمین قرار دارد.

** ظرفیت مسافران شهری و پیشرفت فیزیکی پروژه

بنا به اعلام مدیرعامل سازمان قطار شهری تعداد قطار مورد نیاز در افق طرح 21 قطار است که ظرفیت هر قطار 800 نفر می باشد.

در افق طرح، سر فاصله زمانی سه دقیقه و 5 ثانیه برای عملکرد تعریف شده که تقاضای سفر در سال افق طرح (سال 1410) در هر ساعت و در هر جهت 16200 نفر می باشد که سرعت تجاری قطارها 33 کیلومتر در ساعت حداکثر سرعت 80 کیلومتر در ساعت برآورد شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه از پایان یافتن سازه مسیر روگذر (عرشه) خبر داده و می افزاید : مراحل اجرایی ایستگاههای روگذر بزودی آغاز خواهد شد که به دنبال آن مرحله روسازی و نصب تجهیزات آغاز و به بهره برداری نزدیک خواهد گردید.

به گفته این مقام مسئول، عملیات اجرایی قطعه اول تونل ( 6/1 کیلومتر ) توسط پیمانکار پروژه ( جهاد نصر ، حمزه ، قراب) در حال انجام است که سه کارگاه در پنج جبهه کاری را شامل می شود و مجموعا 582 متر از تونل اصلی حفاری گردیده است.

عملیات اجرایی قطعه دوم تونل به طول 3/4 کیلومتر و ایستگاههای زیرزمینی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) موسسه حرا ، نیز آغاز به کار کرده است.

مهندس سلیم ساسانی با تاکید بر آنکه پیمانکاران پروژه و عوامل اجرایی آنها 24 ساعته و بدون وقفه مشغول به کار هستند، افزود: اما هنوز با کمبود اعتبار روبرو هستیم و اگر اعتبارات پیش بینی شده تخصیص داده بشود، هم مطالبات عقب افتاده پیمانکاران پرداخت خواهد گردید و هم سرعت عملیات اجرایی بیشتر خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.