| کد خبر: 135312 |

تحول در زیرساخت‌های تهران با تکمیل خطوط مترو

مترو به عنوان مناسب‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی در شهرهای پرجمعیت جهان مورداستفاده قرار گرفته است. مترو به عنوان وسیله سریع و ارزان‌قیمت در ایجاد امکانات رفاهی در خدمت جابه‌جایی و پاسخ به تقاضاهای سفر در تمام سطوح اجتماع مورد استقبال واقع می‌شود.

تین نیوز

 مترو به عنوان مناسب‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی در شهرهای پرجمعیت جهان مورداستفاده قرار گرفته است. مترو به عنوان وسیله سریع و ارزان‌قیمت در ایجاد امکانات رفاهی در خدمت جابه‌جایی و پاسخ به تقاضاهای سفر در تمام سطوح اجتماع مورد استقبال واقع می‌شود.

 

در صورتی که یکی از آثار مثبت استفاده از خطوط مترو در حمل‌ونقل عمومی شهری، کاهش استفاده از خودروی شخصی باشد، سطح خیابان‌های مرکز شهر از سرویس بالاتری برخوردار خواهند شد.

 

استفاده از مترو موجب صرفه جویی در زمان می‌شود و در نهایت بهره‌وری اقتصادی و اجتماعی مناسب‌تری از بازدهی مرتبط خواهد داشت، همچنین برنامه‌ریزی مکان‌یابی و طراحی شبکه خطوط مترو از توسعه بی‌رویه شهر جلوگیری می‌کند و به آن جهت می‌دهد. امکان انجام سفرهای درون‌شهری و ارتباط حومه با مرکز تهران با سرعت مناسب، تردد دقیق و ایمن با فناوری بالا، کاهش آلوده‌کننده‌های زیست‌محیطی، ایجاد و گسترش فرهنگ نظم و انضباط با توجه به ارزش والای وقت در زندگی، ایجاد فضای اجتماعی آرام و آسوده، بهینه‌سازی حمل‌ونقل شهری، کاهش اتلاف وقت شهروندان و کاهش تصادفات رانندگی، از جمله مزیت‌های کیفی بکارگیری مترو اعلام شده است.

 

در این راستا خط ۷ مترو به تازگی موردبهره‌برداری قرار گرفت؛ این خط مترو یکی از عظیم‌ترین، سخت‌ترین و عمیق‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر تهران بوده که به واسطه آن شمال غرب تهران به جنوب شرق آن متصل می‌شود اما محسن هاشمی منتخب شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گشایش خط ۷ متروی تهران گفته است گشایش زودرس خطوط مترو برای امنیت شهروندان خطرناک است و شهردار جدید باید در نخستین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند. در این‌باره عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس برنامه ۵ ساله دوم به‌طور تقریبی هر سال ۳۰ کیلومتر مشخص کردیم که شهرداری به ساخت مترو اقدام کند، همانطور که می‌دانید قرار است در زمینه ساخت مترو۵۰درصد هزینه مربوط به توسعه مترو را دولت و ۵۰درصد دیگر را شهرداری پرداخت کند.

 

ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با صمت افزود: متاسفانه در دولت قبل و دولت فعلی در زمینه توسعه مترو هیچگونه کمکی نشد، شهرداری براساس توانمندی‌هایی که داشت برنامه‌ای که در زمینه توسعه مترو مشخص شده بود را انجام داد. او با اشاره به اینکه شهرداری فعالیت‌هایی در برنامه ۵ساله دوم داشته است، ادامه داد: درحال‌حاضر خط ۳ مترو که بخشی از آن مانده بود به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون درحال استفاده است. خوشبختانه خط ۷ مترو به تازگی موردبهره‌برداری قرار گرفت. خط ۷ متروی تهران یکی از عظیم‌ترین، سخت‌ترین و عمیق‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر تهران بوده که به واسطه آن شمال غرب تهران به جنوب شرق آن متصل شد.

 

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه توسعه مترو به کاهش آلودگی هوا و ترافیک می‌انجامد و امیدواریم ادامه این برنامه‌ها همچون گشایش خط ۶ به خوبی دنبال شود، تصریح کرد: خط ۶ مترو تهران تا ۳ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین خط ۸ مترو که خط تهران - فرودگاه امام خمینی(ره) است تا دو ماه آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود. قناعتی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تهران ۲۲۲کیلومتر مترو دارد، تاکید کرد: با گشایش خط ۶ و ۸ مترو، تهران ۳۰۰ کیلومتر مترو دارد، همچنین با توجه به شرایط جغرافیایی در خاورمیانه تهران در موقعیت مناسبی قرار دارد. خوشبختانه در بحث توسعه زیرساخت مترو با مشکل رو به رو نبوده‌ایم و همه چیز به خوبی پیش رفته است.

 

او اظهار کرد: موضوعی که درحال‌حاضر با مشکل در آن رو به رو هستیم کمبود واگن برای قطارهای شهری است، هم‌اکنون به دلیل کمبود واگن خط ۷ مترو فقط در ساعت‌های خاصی تردد می‌کنند، به‌طور حتم خط ۶ مترو هم گشایش شود با این مشکل روبه‌رو خواهد شد. امیدواریم دولت در این زمینه کمک کند تا بتوانیم با هزار واگن موردنیاز کسری خط ۶ و ۳ و ۷ مترو را جبران کنیم. عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: با توجه به اینکه هزینه‌های بسیاری برای توسعه زیرساخت‌های مترو انجام شده امیدواریم با اضافه شدن به واگن‌ها بتوانیم به استاندارهایی که برای مترو تعریف شده دست پیدا کنیم.

 

زیرساخت‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی روزآمد شود

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: برخی زیرساخت‌های مترو در شهر تهران با مشکل مواجه‌اند که باید در این حوزه برنامه‌ریزی دقیقی در دستور کار قرار گیرد. باید سعی کنیم در دوره پنجم اتفاق‌های خوبی برای پایتخت تکرار شود. محسن پیرهادی در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز در شهر تهران در بسیاری از حوزه‌ها با مشکل مواجه هستیم، افزود: شاید شاخص‌ترین موضوع حمل‌ونقل عمومی است، حوزه‌ای که باید برای آن به‌طور جدی برنامه‌ریزی شود. او با بیان اینکه با گشایش خط ۶ و ۸ مترو در امسال، مترو تهران به ۳۰۰ کیلومتر می‌رسد، ادامه داد: اعضای شورای شهر تهران در دوره پنجم برای توسعه متروی شهر تهران باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.

 

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید زیرساخت‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی روزآمد شود، تاکید کرد: شهرداری‌ها باید زیرساخت‌ها را تکمیل کنند، همچنین برخی خودروها دوده تولید می‌کنند، حمل‌ونقل عمومی، آلودگی‌هوا و ترافیک جدا از هم هستند اما پیوستگی مستمر و دائمی با یکدیگر دارند.

 

۳ هزار میلیارد تومان هزینه خط ۷ مترو

مدیرعامل شرکت مترو گفت: خط ۷ مترو جنوب شرق تهران را به شمال غرب آن با ۲۷ کیلومتر طول و طراحی ۲۵ ایستگاه متصل کرده است. هابیل درویشی عنوان کرد: سال ۹۰ این کار باورناپذیر بود. امروز این شعار به حقیقت پیوسته است و خطوط ۳، ۷ و ۸ جنوب و شمال تهران را به هم متصل کرده است و این کار بزرگ فقط با استفاده از توانایی‌های داخلی و مشارکت بانک‌شهر در پروژه‌های داخلی ممکن شد.

 

درویشی با اشاره به اینکه تامین ۳ هزار میلیارد تومان و ماهی ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کردن در این شرایط اقتصادی کار بزرگی است، عنوان کرد: از نظر فیزیکی و ریالی چنین پروژه‌ای در کشور نداریم. وی تصریح کرد: این خط ۳ ویژگی مهم دارد. از مناطق اصیل تهران عبور می‌کند، پدافند غیرعامل طراحی شده و از نقاط پرتردد رد می‌شود. مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اینکه ۱۹ پست فشار قوی در این خط مترو نصب شده است، افزود: مترو یک صنعت ریلی مهم است که ۷۵درصد صنعت‌های مهم دیگر هم در آن به کار رفته است.

 

درویشی با اشاره به اینکه خط ۷ مترو تنها خطی است که برق مستقیم دارد، گفت: در شمال شهر تهران برای این خط یک نیروگاه تاسیس شده است. وی با اشاره به اینکه در خط ۷ مترو ۴ میلیون متر مکعب خاکبرداری شده است، عنوان کرد: در این پروژه بیش از یک میلیون تن فولاد به کار رفته و این اقدامات مدیریت شهری با برگرفتن فرهنگ ایثار، شهادت و جهادی انجام شده است. از نگاه کارشناسان، برای هر شهر با افزایش روزافزون تعداد سفرهای انفرادی روزانه و ثابت ماندن ظرفیت عبوری خیابان‌ها لازم است سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی با ظرفیت بالا به کار گرفته شود. با اینکه مترو سامانه‌ای است که احداث آن گران است، نقش زیربنایی و درازمدت آن در ابعاد فرهنگی عمومی و آثار اقتصادی هیچ تردیدی در توسعه مترو باقی نمی‌گذارد. مترو می‌تواند در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت و در پایداری زیست‌محیطی فضای شهری به‌طور مطلوب نقش ارزنده‌ای ایفا کند.

 

منبع: روزنامه گسترش صمت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.