تملک اراضی، اَبر گره تعریض جاده تاکام - ساری
هیچکس فکرش را هم نمی کرد ایمن سازی مسیر تاکام به ساری که از دهه ۸۰ شمسی آغاز شد به این اندازه طولانی شود و اکنون بعد از ۲ دهه، اتمام آن لنگ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تملک اراضی باشد؛ به قول مجری طرح با تزریق این اعتبار کابوس چند ساله برای اتمام این طرح زیرساختی حوزه راه تا پایان امسال به اتمام می رسد.

هیچکس فکرش را هم نمی کرد ایمن سازی مسیر تاکام به ساری که از دهه ۸۰ شمسی آغاز شد به این اندازه طولانی شود و اکنون بعد از ۲ دهه، اتمام آن لنگ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تملک اراضی باشد؛ به قول مجری طرح با تزریق این اعتبار کابوس چند ساله برای اتمام این طرح زیرساختی حوزه راه تا پایان امسال به اتمام می رسد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جاده تاکام- ساری که از آن به کابوس مرگ تعبیر شده است، از جمله جاده های بسیار خطرآفرین در مازندران است. تعریض و چهارخطه شدن این محور که از سال ۱۳۸۸ آغاز شده بود هنوز بخشی از این مسیر ۲۱ کیلومتری باقیمانده چنانکه تاکنون حدود ۱۷ کیلومتر آن تعریض شده و بقیه همچنان نیمه کاره رها شده بود.
چهارخطه کردن این جاده یکی از شریان های اصلی و برون شهری شهرستان ساری یا به عبارتی مازندران- سمنان محسوب می شود که در تعطیلات پایان هفته به خصوص در ایام تابستان با حجم زیاد ترافیک مواجه و در برخی مواقع نیز این وضعیت منجر به تصادف های مرگباری می شود.
افزون بر ۲ دههای است که باتوجه به ترافیک سنگین در مسیر ساری-تاکام محور کیاسر بحث چهارباندهسازی محور کیاسر در دستور کار قرار گرفته است. طرح چهار خطه کردن محور ساری ـ تاکام ۲۱ کیلومتر از ساری تا سه راهی تاکام بوده که در سال ۱۳۹۹، ۱۷ کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفت.
چهارکیلومتراین محور از ورودی گلورد تا سه راهی تاکام باقیمانده بود که باتوجه به بحث آزادسازی و تملک اراضی قرار بود چهاربانده شود. چهاربانده کردن محور ساری تاکام بعد از چشم انتظاری ۱۷ ساله در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید اما در چهار کیلومتر مسیر همواره شاهد ترافیک سنگینی بهویژه در پایان هفتهها و روزهای تعطیل هستیم که برای روانسازی ترافیک بحث محدودیتهای مقطعی در دستور کار پلیس قرار دارد.
مسافران بسیاری از این مسیر روزانه بهویژه پایان هفته و ایام تعطیل درحال تردد هستند که در ایام تعطیل و پایان هفته همانند محورهای هراز، کندوان و سوادکوه در برخی موارد این محور قفل شده و همین موضوع باعث شد تا دولت چهاردهم اهمیت تسریع در پایان چهارباندهسازی در مسیر ساری تاکام را موردتوجه بیشتری قرار دهد.
برابر آمار، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه خودرو در محورهای مازندران تردد دارند که ۱۱ درصد از این ترددها در محورهای اصلی و بقیه درون شهری است. مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است.
هزار میلیارد ریال برای پایان دادن به کابوس نیمه کاره ماندن طرح
مدیر حوزه طرح های ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در استان مازندران اصلی ترین عامل در تاخیر اجرای این طرح مهم و اساسی راهسازی در استان را کمبود و نبود اعتبار برای تملک اراضی عنوان کرد.
حسن تنها با اشاره به اینکه چهار کیلومتر از این مسیر نیاز به تملک و بازگشایی دارد، ادامه داد: سالهای گذشته برای تملک املاک اوراق اختصاص داده می شد که این مساله از سوی مردم و صاحبان املاک قابل قبول نبود و مطالبه آنها دریافت پول بازای دادن زمین هایشان است.
وی اعتبار مورد نیاز برای تملک اراضی مسیر بازگشایی جاده تاکام به ساری را هزار میلیارد ریال اعلام وخاطرنشان کرد: بخش عمده ای از این زمین ها در ابتدای ورودی هولار و قطعه دوم مسیر قرار دارد که می بایست تملک و آزادسازی انجام شود تا طرح به مرحله اجرا درآید.
مدیر حوزه طرح های ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در استان مازندران تاکید کرد: در صورت تزریق اعتبار مورد نیاز برای تملک املاک می توان این وعده را داد تا انتهای سال جاری این طرح به اتمام برسد و زیربار ترافیک برود.
پایان کابوس ۲ دههای محور ساری به تاکام
فرماندار مرکز استان مازندران نیز اخیرا در جلسه پیگیری آخرین وضعیت طرح جاده ساری-تاکام اعلام کرد: تکمیل این محور از اولویت های جدی توسعه ساری به شمار می رود که با همدلی، همگرایی و برنامهریزی دقیق، پروژه ساری – تاکام تکمیل خواهد شد.
محمدعلی نوبخت ادامه داد: محور ساری به تاکام یکی از طرح های کلیدی، اولویتدار و مطالبه جدی مردم شهرستان ساری و استان مازندران است که طولانی شدن آن ضرر به مردم به شمار می رود که تکمیل آن نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی، افزایش ایمنی جادهای و ارتقای سطح خدماترسانی به شهروندان خواهد داشت.
وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری، همدلی و هماهنگی دستگاههای متولی، همراه با مدیریت منابع و برنامهریزی دقیق، میتوان تکمیل پروژه را در بازه زمانی تعیینشده محقق سازد.
فرماندار ساری ادامه داد: موضوعاتی نظیر تملک اراضی، جابهجایی تأسیسات و تأمین اعتبارات، با پیگیری ویژه در دستور کار فرمانداری قرار دارد و هیچ مانعی نباید پیشرفت کار را متوقف کند.
وی گفت: بخش قابل توجهی از پروژه به پیشرفت فیزیکی مطلوب رسیده است و از امروز نظارت دقیقتر و پیگیری جدیتری در دستور کار قرار گرفته و همه دستگاههای مرتبط مکلفند با سرعت و دقت بیشتری وظایف خود را انجام دهند تا مردم هرچه سریعتر از مزایای این محور برخوردار شوند.