بازدید سایت : ۱۰۹۵۹۶
| کد خبر ۲۹۸۴۹۴
کپی شد

ساخت نخستین تقاطع غیرهمسطح شمال کشور چه روندی طی می کند؟

تقاطع غیرهمسطح الغدیر در ورودی شهر قائمشهر که به بزرگراه سه راه سوادکوه نیز معروف است، جاده سوادکوه را به جاده کیاکلا متصل کند و اکنون بعد از حدود یک دهه وقفه در عملیات اجرایی با توافق صورت گرفته با مالکان اراضی این مسیر بازگشایی خواهد شد و از وضعیت بن بست خارج می شود.

ساخت نخستین تقاطع غیرهمسطح شمال کشور چه روندی طی می کند؟
تین نیوز |

تقاطع غیرهمسطح الغدیر در ورودی شهر قائمشهر که به بزرگراه سه راه سوادکوه نیز معروف است، جاده سوادکوه را به جاده کیاکلا متصل کند و اکنون بعد از حدود یک دهه وقفه در عملیات اجرایی با توافق صورت گرفته با مالکان اراضی این مسیر بازگشایی خواهد شد و از وضعیت بن بست خارج می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  این تقاطع در ورودی قائمشهر از سمت بابل قرار دارد و شامل ۲ زیرگذر و رو گذر است. حرکت شمالی – جنوبی و بالعکس (محور کیاکلا – سوادکوه) با احداث زیرگذر انجام می شود و حرکت شرقی – غربی و بالعکس (محور بابل – قائمشهر) از طریق روگذر و با احداث پل میسر است و رمپ و لوپ ها در این تقاطع تعریف شده است.

سازه مورد نظر از ۲ پُل رفت و برگشت بر روی زیر گذر تشکیل شده است. هر یک از پُل های رفت و برگشت دارای ۲ دهانه حدود ۱۹ متر و با پایه میانی بوده عرض پل ها حدود ۲۲ متر و ثابت است.

علاوه بر تاثیر اجرای این تقاطع در خروج از ترافیک جاده های مازندران این طرح ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد به طوریکه این تقاطع با قوس شبدری به علت گستردگی عملیات اجرایی و پیچیدگی های خاص فنی- مهندسی تاکنون تنها در کلان شهرهایی مانند تهران، اصفهان و مشهد اجرا شد.
همچنین احداث اینگونه تقاطع غیرهمسطح در شمال کشور برای نخستین بار صورت گرفت و بنا به گفته مسوولان شهری این طرح به لحاظ شباهت ساختاری، مشابه تقاطع هایی است که در بزرگراه آزادگان و شهید همت تهران ساخته شده است.

تصمیم مسوولان شهری وقت قائمشهر در آن سالها بر آن شد در یکی از ورودی های این شهر برای رفع بحران ترافیک سرسام آور جاده های مواصلاتی منتهی به پایتخت یعنی بابل و سوادکوه تقاطع غیر همسطح احداث شود و برای این منظور این طرح در سه راهی سوادکوه معروف به سه راهی الغدیر آغاز شد.

اجرای تقاطع غیر همسطح الغدیر در سه راهی به همین نام با پیش بینی اعتبار حدود ۵۰ میلیارد ریال در شهریور سال ۱۳۹۱ به مدت اجرای ۱۸ ماه آغاز شد براساس برنامه اعلام شده از سوی مسوولان و پیمانکاران بنا بر این بود تمامی این طرح اوایل سال ۱۳۹۳ به بهره برداری برسد اما این مهم برغم تمامی تلاش های صورت گرفته در آن زمان بدلایلی که مهمترین آن تملک نشدن اراضی در مسیر عنوان شد، روند کُند به خود گرفت.

در آن سالها مسوولان عنوان کردند که برای اجرای تقاطع غیرهمسطح الغدیر بیش از ۳۰ هزار مترمربع تملک اراضی و رفع معارض صورت گرفت و منجر به اجرا و بهره برداری فاز نخست طرح شد که هزینه اجرای فاز نخست در زمان بهره برداری بیش از ۳۳ میلیاردریال اعتبار اعلام شد که تمامی این مبالغ از منابع شهرداری تامین شد.

سید جعفر حسینی، شهردار وقت قائمشهر در زمان بهره برداری فاز نخست این تقاطع در سال ۱۳۹۲ اعلام کرد که پیش بینی می شود هزینه اجرای کامل این طرح ۸۰ میلیاردریال شود.

با اجرا و بهره برداری قوس های شبدری، زیرگذر و روگذرهای مسیر تقاطع غیر همسطح الغدیر بار ترافیک مسیر بابل به قائمشهر با عبور خودروها در قسمت قوسی شکل تقاطع برطرف شد و از سویی خودروهایی که از پایتخت از مسیر جاده سوادکوه وارد مازندران شدند با عبور از زیرگذر این تقاطع دیگر در ترافیک مسیر معطل نمی مانند.

اما در این میان برنامه ریزی برای خروج منطقه از بن بست و دسترسی به جاده کیاکلا پس از سالها از بهره برداری فاز نخست اما هنوز این مهم اتفاق نیفتاده است و خودروها در انتهای مسیر زیرگذر با صحنه جاده خاکی و اراضی مردم روبرو هستند و وسایل نقلیه مسیرهای جاده سوادکوه و بابل به قائمشهر برای دور زدن مجبور به طی مسیر زیرپل تلار و یا میدان امام قائمشهر هستند.

پایان یک دهه توقف

اکنون شهردار قائمشهر خبرهایی از پایان سالها توقف در اجرای زیرگذر و اتمام این طرح داده است و از اخذ موافقت با مالکان اراضی مورد نظر خبر داد.

شهردار قائمشهر روز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت که تقاطع غیر همسطح الغدیر یکی از اصلی ترین و مهمترین طرح های زیرساختی مازندران برای خروج از بحران ترافیک در گلوگاه استان به شمار می رود.

کاظم علیپور افزود: مجموعه مدیریت شهری وقت با تصویب اجرای این تقاطع که از نظر سازه و طراحی در نوع خود بی نظیر به شمار می رفت تلاش کرد تا معضل ترافیک جاده های مواصلاتی مازندران از سمت سوادکوه و بابل را برطرف کند.

وی ادامه داد : این تقاطع همردیف با تقاطع هایی که در بزرگراه آزادگان و شهید همت تهران ساخته شده است و شهرداری با هزینه و اعتبار سازمانی خود تاکنون مراحل اجرای آن را انجام داده است.

شهردار قائمشهر اظهار داشت : تکمیل تمام مراحل اجرای این تقاطع شامل قوس های شبدری، زیرگذر و روگذر سال ۱۳۹۳ در نظر گرفته شد اما به دلایلی این مهم اتفاق نیفتاد و بخشی از طرح در اواخر سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسید.

بازگشایی مسیر با تملک ۱۷ هزار متر اراضی

وی با اشاره به بهره برداری چهار قوس "شبدری" و روگذر و بخشی از مسیر زیرگذر در فاز نخست اجرای تقاطع غیر همسطح الغدیر گفت: اما در ادامه مسیر انجام طرح که شامل اتصال زیرگذر تقاطع به جاده کیاکلا بود با مشکلاتی مواجه شدیم.

به گفته علیپور تملک اراضی مسیر اصلی ترین عامل توقف اتمام طرح به شمار می رفت و البته سالها رای زنی با مالکان و همچنین ورود دادستان شهرستان قائمشهر باعث شد تا اکنون این گره بازگشایی شود.

وی ادامه داد : برای این منظور به تملک ۱۷ هزار متر اراضی مسیر اجرای زیرگذر نیاز است تا دسترسی به جاده کیاکلا امکانپذیر شود.

شهردار قائمشهر اظهار داشت : برای این منظور و رفع مشکلات پیش رو توانستیم به توفیقاتی دست یابیم و عملیات بازگشایی مسیر به زودی انجام می شود.

وی ادامه داد: در مرحله اول ۳۵۰ متر از اراضی مسیر بازگشایی می شود و تا پایان امسال این بازگایی ها به صورت کامل اجرا خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.