| کد خبر: 193124 |

«پل‌های عابر پیاده» به‌نام پیاده‌ها به‌کام سواره‌ها

۴.۵ میلیارد تومان هزینه مطالبه پل مکانیزه‌ای که عابر ندارد .

تین نیوز

 حرکت شهرهای بزرگ به سمت حمل‌ و نقل انسان‌محور در دنیا حکایت از منسوخ شدن پل‌های عابر پیاده و اجرای طرح عبور همسطح عابران دارد که بیشتر به نام عابران ولی به کام ماشین‌ها بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، با روند سریع صنعتی شدن در جهان اکثر کشورها به‌ویژه کشورهای در حال‌ توسعه در حال تجربه رشد سریع شهرنشینی هستند این روند سریع توسعه شهرنشینی منجر به افزایش تقاضا برای زیرساخت‌ها نظیر تجهیزات شهری، تأسیسات شهری، ایجاد امکانات حمل‌ و نقل شده است. اتفاقی که سرمایه‌های کلانی را به خود اختصاص می‌دهد اما هنوز هم یک جای کار می‌لنگد.

با همه راهکارهایی که سیستم‌های پیشرفته حمل‌ و نقل دنیا برای عبور و مرور سریع و سهل‌تر شهرنشینان شهرهای صنعتی و پیشرفته پیش‌بینی کرده‌اند اما هنوز مردم باید ساعت‌های زیادی از وقت خود را در راه طی کنند موضوعی که برای آنها خسته‌کننده و فرسایشی خواهد بود.

حضور پل عابر پیاده و عابری که در حال تلاش برای عبور از نرده‌های کشیده شده میان خیابان است در یک قاب تصویر، نمونه‌ای از همین نارضایتی‌هاست که به عرصه عمل کشیده است، عابری که از وضعیت حمل‌ و نقل و پل عابر پیاده‌ای که با امید سهولت عبور و مرور او و امثال او ساخته‌ شده است حالا خود می‌شود مانع نارضایتی.

حضور در معابر پرتردد شهر و شمارش تعداد کسانی که از پل عابر پیاده برای عبور و مرور استفاده می‌کند و مقایسه با کسانی که عبور از عرض خیابان  و حتی پریدن از روی نرده‌های وسط آن را انتخاب می‌کنند نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد.

عابران ‌همیشه پیاده

عباس ذاکریان معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم معتقد است ما راه را اشتباه رفته‌ایم، چرا که به‌جای اینکه برای عبور عابر پیاده در حرکت اتومبیل سواران وقفه ایجاد کنیم از عابران پیاده می‌خواهیم مسیر خود را عوض کنند تا اتومبیل‌ها به حرکت خود ادامه دهند.

اتفاقی که به نظر می‌رسد ادامه حرکت طبقه محور جوامع صنعتی است، یعنی درست کسی که سرمایه و ابزار و در اینجا ماشین را در اختیار دارد بر روی طبقه پایین‌تر که در اینجا فرد پیاده بدون وسیله نقلیه بوده سلطه پیدا می‌کند و این یعنی ایجاد نارضایتی.

ذاکریان می‌گوید: اگر طرح عبور عابران پیاده به‌صورت هم‌سطح به‌درستی اجرایی شود علاوه بر مدیریت صحیح منابع مالی همین میزان مطالبه مردمی از پل‌های عابر پیاده بلااستفاده نیز حذف خواهد شد.

به گفته معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم، احداث پل عابر پیاده تنها برای بزرگ‌راه و آزادراه لازم است و برای عبور شهروندان در سطح شهر چراغ‌راهنما و خط‌کشی عابر پیاده کفایت می‌کند و برای داشتن شهری انسان‌محور ضرورت بیشتری نیز دارد.

مدیریت صحیح منابع مالی در کنترل ترافیک

مدیریت منابع اتفاقی بوده که در شرایط فعلی با توجه به مشکلات اقتصادی و کمبود شدید منابع کشور ضرورت بیشتری دارد، چرا که آن‌طور که ذاکریان گفته است برای اجرای هر پل عابر مکانیزه 4 و نیم میلیارد تومان اعتبار لازم است، اما خط‌کشی عابر پیاده و چراغ‌راهنما 40 میلیون تومان هزینه می‌برد که از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است.

علی نیک مدیرعامل سازمان حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم خاطرنشان می‌کند که تأمین اعتبار هزینه‌های بالای مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده نیاز به زمان دارد و اگر بخواهیم از طریق مکانیزه‌سازی پل‌های عابر پیاده، عبور و مرور مردم را مدیریت کنیم ناچار می‌شویم که از مردم درخواست کنیم صبوری بیشتری به خرج دهند.

این در حالی است که با مدیریت صحیح این منابع مالی و استفاده از آنها برای خط‌کشی خیابان‌ها و نصب چراغ علاوه بر تأکید بر انسان‌محوری در حمل‌ و نقل شهری که دنیا امروز به‌سوی آن حرکت کرده است بهره‌وری در استفاده از منابع مالی نیز اتفاق خواهد افتاد.

13.5 میلیارد تومان برای مکانیزه کردن تنها 4 پل عابر پیاده

آن‌طور که نیک می‌گوید تنها مکانیزه‌سازی 4 پل عابر پیاده در سطح شهر قم 13 و نیم میلیارد تومان برای شهرداری هزینه برداشته است که به‌زودی انجام می‌شود.

اعتباری که با استفاده از آن می‌شود ده‌ها معبر و خیابان شهر قم را ساماندهی کرده و برای عبور و مرور عابران پیاده بهینه‌سازی کرد، تا علاوه بر این صرفه‌جویی در هزینه کرامت عابران پیاده بیش‌ازپیش حفظ شده و مجبور نباشند برای حرکت بدون وقفه ماشین‌ها مسیر خود را دور کنند.

به گفته مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با توجه به مطالعات انجام‌شده پل خیابان جمهوری مقابل بیمارستان ولیعصر،پردیسان روبه روی مسجد فاطمه زهرا(س)، میدان پلیس سابق در خیابان دل آذر و روبه‌روی دارالشفا در خیابان امام در سال جاری هرکدام با هزینه 4 و نیم میلیارد تومان مکانیزه می‌شود.

به نام عابران به کام ماشین‌ها

با همه این‌ها و صرف هزینه‌های کلان اما باز هم این پل‌ها مورداستفاده بسیاری از عابران پیاده نیستند. سالمندانی که توان عبور از پله‌های عابر پیاده را ندارند و برای استفاده از  پله‌برقی هم ترس دارند نمونه‌ای از همین عابرانی هستند که از جمله مخاطبان هدف و اصلی پل‌های مکانیزه هستند، اما بعد از اجرا عملاً از آن استفاده‌ای ندارند و باز هم عبور سخت از پس میله‌های وسط خیابان را به استرس ناشی از ترس عبور از پله‌برقی ترجیح می‌دهند.

معلولان و به‌ویژه کسانی که از ویلچر برای تردد استفاده می‌کنند هم نمونه دیگری از شهروندانی هستند که این نوع از ایجاد زیرساخت‌ها برای آنها فکری نکرده است درصورتی‌که خط‌کشی‌های عابر پیاده می‌تواند ضامن عبور سالم آنها از عرض خیابان بدون ترس و واهمه از حضور ماشین‌ها باشد.

چند سال پیش بود که «حمل‌ و نقل انسان‌محور» به‌عنوان کلیدواژه طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران با هدف حفظ منزلت و کرامت شهروندان اعم از سواره‌ها و پیاده‌ها در شهر و امکان استفاده عادلانه از حمل‌ونقل شهری در دستور کار شهرداری این شهر قرار گرفت. اتفاقی که حالا بعد از چند سال نتایج آن را می‌تواند دید، آن‌هم در چشم‌های سواره‌ها و پیاده‌هایی که به چراغ سبز و قرمز آدمک سر چهارراه‌ها خیره می‌شوند، این یعنی عدالت در حمل‌ و نقل شهری.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.