بازدید سایت : ۴۶۹۷۴
| کد خبر ۲۹۶۶۳۹
کپی شد

سامانه 1550، گوش بیدار خلیج فارس ؛ نجات بخش جان دریانوردان

سامانه اضطراری سازمان بنادر و دریانوردی، طی سال های گذشته به عنوان خط اول پاسخ گویی به سوانح دریایی، جایگاه ویژه ای نزد جامعه دریانوردی جنوب کشور یافته است.

سامانه 1550، گوش بیدار خلیج فارس ؛ نجات بخش جان دریانوردان
تین نیوز |

دریا با همه شکوهش، گاهی صحنه تلخ ترین نبردها میان انسان و طبیعت می شود؛ نبردهایی که در دل امواج خشمگین خلیج فارس رخ می دهند و گاه فرصتی برای تصمیم دوباره باقی نمی گذارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر،  وجود یک کانال ارتباطی ایمن و فوری، می تواند مرز میان حادثه و فاجعه را تعیین کند. سامانه اضطراری سازمان بنادر و دریانوردی، طی سال های گذشته به عنوان خط اول پاسخ گویی به سوانح دریایی، جایگاه ویژه ای نزد جامعه دریانوردی جنوب کشور یافته است؛ سامانه ای که اکنون دریانوردان آن را «گوش بیدار خلیج فارس» می نامند.

حادثه اخیر در آب های بندر عامری، گواهی روشن بر کارایی این سامانه است. یک فروند موتورلنج باری، در میانه مسیر دچار آب گرفتگی شدید شد و در معرض غرق کامل قرار گرفت.

در آن لحظات بحرانی، خدمه تنها توانستند از طریق سامانه ۱۵۵۰ پیام اضطرار مخابره کنند. تماس آن ها بلافاصله در مرکز هماهنگی جست وجو و نجات دریایی بندر بوشهر ثبت شد و واکنش سریع شکل گرفت.

کمک رسانی به شناورها

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر توضیح داد: به محض دریافت پیام از سامانه ۱۵۵۰، با توجه به موقعیت اعلام شده و نزدیکی محل به پایگاه های دریابانی و سپاه، نیروهای کمکی اعزام شدند.

مصطفی حاجی رضایی اضافه کرد: شناور ناجی ۲ نیز از بندر عامری به سمت محل حادثه حرکت کرد. تماس با خدمه برقرار بود تا وضعیت جسمی و موقعیت مکانی آن ها لحظه به لحظه کنترل شود.

وی ادامه داد: با قرار گرفتن خدمه در قایق نجات و مخابره پیام اضطراری از طریق کانال رادیویی ۱۶، خوشبختانه یک فروند لنج صیادی حاضر در منطقه پیام را دریافت کرد و بلافاصله خود را به محل رساند. همه پنج خدمه این موتور لنج پیش از غرق کامل شناور نجات یافتند و به اسکله جلالی بوشهر منتقل شدند.

شریکی وفادار برای ناخدایان لنج و خدمه های دریا

این حادثه، برای بسیاری از دریانوردان جنوب یادآور لحظات تلخی است که در گذشته بدون چنین سامانه ای، گاه به قیمت جان تمام می شد. اکنون، اما سامانه ۱۵۵۰ به شریکی وفادار و همیشه حاضر برای ناخدایان لنج و خدمه های دریا تبدیل شده است.

ناخدا محمدرضا پناهی، از لنج داران باسابقه بندر گناوه، در توصیف تجربه اش می گوید: ما سال ها با خطرهای دریا زندگی کردیم. خیلی وقت ها کسی نبود صدای ما رو بشنود. فقط موج بود و دعا. یاد دارم یک بار لنج ما آتش گرفت؛ اگر آن موقع چنین سامانه ای بود، شاید الان یکی از دوستانم زنده بود. ۱۵۵۰ فقط یک شماره نیست، دلگرمی است. خیلی از ما شب که می رویم دریا، خیالمان راحت است که یک جایی، یکی بیدار است که اگر زنگ بزنیم، جواب می دهد.

وی با اشاره به حادثه اخیر می افزاید: آن پنج نفر خیلی خوش شانس بودند که از لایف رفت توانستند تماس بگیرند و ناجی هم زود رسید. قبلاً ممکن بود ساعت ها در دریا بمانید، بی خبر، بی امید. الان فرق کرده است.

ناخدا یوسف فقیهی، از ناخدایان لنج های تجاری بندر دیر که مسیرهایی به دوبی و شارجه را تجربه کرده، سامانه ۱۵۵۰ را عاملی در افزایش اعتماد عمومی به دریا می داند: در قدیم، سفرهای طولانی فقط مخصوص لنج های بزرگ تر بود، چون اگر اتفاقی می افتاد، هیچ راه ارتباطی سریع نداشتیم. ولی الان حتی لنج های کوچک تر هم می توانند با خیال راحت راهی شوند. ما با این سامانه احساس می کنیم تنها نیستیم.

سامانه اضطراری ۱۵۵۰، با اتصال مستقیم به مراکز جست وجو و نجات دریایی، هماهنگی با شناورهای ناجی، دریابانی، هوانیروز، و حتی همکاری مردمی، اکنون به رکن حیاتی امنیت دریایی در سواحل جنوبی کشور تبدیل شده است. حادثه موتور لنج باری تنها یک نمونه از ده ها مورد پاسخ گویی روزانه این سامانه است.

در دنیای دریا، که هر تصمیم می تواند سرنوشت ساز باشد، سامانه هایی چون ۱۵۵۰، جان هزاران دریانورد را در مسیر نجات یاری می دهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.