| کد خبر: 257627 |

ایران میزبان کنفرانس بین المللی گردوغبار سال ۲۰۲۳

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با بیان اینکه ایران میزبان کنفرانس بین المللی گردوغبار سال ۲۰۲۳ است، از تدوین برنامه عمل جامع در خصوص نحوه مقابله و روبرو شدن با پدیده گردوخاک و کاهش اثرات مخرب آن برای کشور خودمان و کشورهای همسایه خبر داد.

تین نیوز

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با بیان اینکه ایران میزبان کنفرانس بین المللی گردوغبار سال ۲۰۲۳ است، از تدوین برنامه عمل جامع در خصوص نحوه مقابله و روبرو شدن با پدیده گردوخاک و کاهش اثرات مخرب آن برای کشور خودمان و کشورهای همسایه خبر داد.

تاسیس و راه‌اندازی مرکز بین‌ المللی مطالعات گردوخاک

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اظهار کرد: در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و یا به عبارتی منطقه خاورمیانه از دهه های گذشته با پدیده گردوخاک به عنوان یک پدیده مخرب آب و هوایی آزار دهنده مواجه بودیم که تعداد وقوع این پدیده در سال های اخیر با توجه به تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی افزایش داشته به طوری که ما در اکثر مناطق کشورمان به ویژه مناطق مرکزی همانند استان تهران با این پدیده درگیر هستیم.

وی افزود: این پدیده محدود به مکان مشخصی نیست و عموما به عنوان یک پدیده منطقه ای و بین المللی به آن نگاه می شود و برای اینکه بتوانیم با آن مقابله کنیم و اثرات مخرب آن را کاهش دهیم، لزوم یک همکاری در سطح بین المللی و منطقه ای و حتی درون منطقه ای ضروری است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور ادامه داد: به همین جهت در نشست منطقه ای که در تیر ماه سال گذشته در تهران توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد از طرف جمهوری اسلامی ایران روزی تحت عنوان روز مقابله با توفان های گردوخاک به سازمان ملل متحد پیشنهاد شد که در نهایت با موافقت تمامی اعضاء تحت عنوان یک قطعنامه روز ۱۲ جولای یا ۲۱ تیر هر سال به عنوان روز جهانی مقابله با توفان های گردوغبار توسط مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

رهنما در خصوص کاربردی بودن این قطعنامه گفت: تصویب این نوع از قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد صرفا هشدار و آگاهی سازی بیشتر عموم مردم با پدیده های مخربی همچون توفان های گردوغبار بوده و سعی آن بیشتر معطوف به آگاهی در مورد نحوه چگونگی استفاده پایدار از سطح زمین در خصوص امنیت غذایی، آگاهی از وضع تغییرات آب و هوایی، آگاهی از وضع معیشتی که ممکن است توسط این پدیده ها دچار مشکل شود و همچنین کمک به افزایش تاب آوری است.

وی افزود: در راستای همین قطعنامه، سازمان ملل متحد، ایران را به عنوان میزبان کنفرانس بین المللی گردوغبار سال ۲۰۲۳ انتخاب کرد که قرار است در شهریور ماه سال جاری با حضور وزرای محیط زیست کشورهای درگیر با این پدیده در تهران برگزار شود.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در ادامه خاطر نشان کرد: از جمله اهداف مهم برگزاری این کنفرانس، تهیه یک نقشه راه بین المللی تحت عنوان قطعنامه، دستور العمل اجرایی و پلان عملیاتی برای مقابله با پدیده گردوخاک خواهد بود که قابلیت اجرا و در اختیار قرار دادن به سایر کشورهای درگیر با این پدیده باشد.

تدوین برنامه عمل جامع به منظور مقابله با پدیده گردوخاک برای ایران و کشورهای همسایه 

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، رهنما در خصوص توضیحات بیشتر در مورد این نقشه راه بین المللی اضافه کرد: یک برنامه عمل جامع در خصوص نحوه مقابله و روبرو شدن با پدیده گردوخاک و کاهش اثرات مخرب آن برای کشور خودمان و کشورهای همسایه توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشور و با همکاری وزارتخانه هایی همچون وزارت امور خارجه و سازمان هایی همچون سازمان هواشناسی کشور در حال طراحی و آماده شدن است که به احتمال زیاد با همین دستورالعمل در این کنفرانس وارد مذاکرات با دیگر کشورها خواهیم شد که امیدواریم در صورت موافقت و تصویب این برنامه از جانب دیگر کشورهای درگیر با پدیده گردوخاک، این دستورالعمل به عنوان یک مبنای بین المللی قرار بگیرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    این رییس، بدون داشتن صلاحیت فقط با رانت رییس هواشناسی به این پست رسیده است و منابع مالی پژوهشگاه را صرف خود و دارودسته نالایقش کرده است. فقط کافی است بازرسی سری به این پژوهشگاه بزند