| کد خبر: 223161 |

دیپلمات پیشین:

مصوبه مجلس مانند بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان است

سلیمانی: این اقدام مجلس مشابه حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد در دی‌ماه سال ۹۴ است که سبب شد عربستان سعودی در موضع طلبکارانه قرار بگیرد و از فشارهای بین‌المللی ناشی از اعدام باقر النمر خلاصی یابد.

تین نیوز

افشار سلیمانی، دیپلمات پیشین با اشاره به مصوبه این هفته نمایندگان تحت عنوان اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریم ها گفت: مصوبه نمایندگان با محوریت قطع اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و افزایش درصد و میزان غنی‌سازی بدون توجه به نظرات وزارت امور خارجه، دولت و شورای عالی امنیت ملی می‌تواند اثرات معکوس به همراه داشته باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سلیمانی با اشاره به تحولات بین‌المللی هفته های اخیر اظهار کرد: در آستانه تغییر دولت آمریکا و رفتن ترامپ از کاخ سفید، بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای و رسیدن به هر نوع مصالحه احتمالی با آمریکا، شاهد هستیم که تیم تندرو و جنگ‌طلب فعال در دولت ترامپ به همراه بنیامین نتانیاهو، محمد بن سلمان و محمد بن زاید می‌خواهند با اقدامات تحریک‌آمیز، تنش جدیدی را در منطقه و میان ایران و آمریکا ایجاد کنند و همین مسئله ضرورت هوشیاری مقامات کشور را نشان می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: این اقدام، یک واکنش اشتباه و انفعالی در برابر تحولات موجود بوده و به نظر می رسد اقدامات انجام شده در جهت تضعیف بیشتر دولت با اهداف جناحی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.

سلیمانی ادامه داد: این مصوبه نه تنها موجب رفع تحریم‌ها علیه ایران نمی‌شود بلکه موجب تضعیف موقعیت ایران در برابر قدرت‌های بزرگ جهانی و تشدید بحران موجود و افزایش تحریم‌ها به جای کاهش تحریم‌ها خواهد شد.

*روسیه و چین هم خواستار اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران هستند

وی با بیان اینکه اجرای چنین مصوبه ای به معنای خروج ایران از توافق هسته‌ای است، خاطرنشان کرد: در صورت پیوستن بایدن به برجام، آمریکا می‌تواند نقض‌هایی که به برجام وارد شده است را بهانه کرده و به اتفاق سایر کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای، این بار به راحتی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را احیا کند.

به گفته سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان و اوکراین، زمزمه کاهش همکاری‌های ایران با آژانس، قطع دسترسی‌های بازرسان از مراکز هسته‌ای، لغو اجرای پروتکل الحاقی و افزایش سطح و میزان غنی‌سازی و تولید آب سنگین آنقدر خطرناک بوده که حتی روسیه و چین نسبت به این موضوع هشدار داده و خواستار ادامه اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران شده‌اند.

*اقدام مجلس مشابه حمله به سفارت عربستان است

سلیمانی با بیان اینکه در شرایط کنونی ایران باید فعالانه و نه احساسی و منفعل رفتار کند، گفت: ترور شهید فخری‌زاده، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اعمال شدیدترین تحریم‌ها و در پیش گرفته شدن سیاست فشار حداکثری شرایطی را ایجاد کرده که ایران را در مقام طلبکار قرار داده اما نباید با اقدامات سیاسی، منفعلانه و احساسی موجب شویم جای بدهکار و طلبکار یا شاکی و متشاکی عوض شود.

وی افزود: این اقدام مجلس مشابه حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد در دی‌ماه سال ۹۴ است که سبب شد عربستان سعودی در موضع طلبکارانه قرار بگیرد و از فشارهای بین‌المللی ناشی از اعدام باقر النمر خلاصی یابد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه موضوع هسته‌ای جزو موضوعات کلان نظام بوده است، بیان کرد: تصمیم‌گیری درباره موضوع هسته‌ای در اختیار یک قوه نیست بلکه مسئله‌ای فراقوه‌ای است که مسئولیت آن برعهده شورای عالی امنیت ملی است که تحت نظارت و هدایت رهبری عمل می کند. این موضوع در شورای عالی امنیت باید تصمیم‌گیری شود کماآنکه در زمان تصویب برجام هم هیاتی برای نظارت بر آن از سوی رهبر انقلاب تشکیل شد.

به گفته سلیمانی، اجرا کردن یا اجرا نکردن پروتکل الحاقی، درصد و میزان درصد غنی‌سازی و نظارت بر میزان دسترسی بازرسان آژانس از جنس موضوعات اجرایی است و مجلس بر اساس قانون اساسی حق دخالت در آن را ندارد. این کار مثل آن است که مجلس قانونی را تصویب کند که وزارت آموزش و پرورش فلان درصد دانش‌آموز را برای مدارس یا وزارت علوم  فلان درصد را برای جذب دانشجو در دانشگاه‌ها باید بگیرند.

*دشمنان می‌خواهند ایران دست به اقدام فوری و احساسی بزند

 

وی هدف از ترور شهید فخری‌زاده را تضعیف دیپلماسی آینده دانست و یادآور شد: این اقدام برای پیچیده‌تر کردن زمین بازی برای بایدن بود تا عملا امکان بازگشت به برجام از سوی آمریکا و دستیابی به نوع تفاهمی میان تهران و واشنگتن از بین برود و فشارها بر ایران بیشتر شود.

این دیپلمات پیشین اضافه کرد: این اقدام و همچنین حملاتی که در سوریه از سوی اسرائیل انجام می‌شود، به خاطر آن است که دشمنان برجام می‌خواهند ایران دست به اقدام فوری و احساسی بزند تا قطار دیپلماسی از ریل گفت‌وگو و مذاکره خارج شود و در مسیر تنش‌ بیشتر قرار گیرد.

سلیمانی با بیان اینکه این مصوبه مجلس به معنای محقق کردن خواسته و آرزوی تیم بی است، عنوان کرد: در حالی که ایران سه سال خروج آمریکا از برجام و انواع اقسام تحریم‌ها و فشارها را تحمل کرده است، نباید در زمانی که فرصت احیای برجام و بهره‌مندی از میوه‌های آن شده است، خود از آن خارج شود تا اهداف و خواسته‌های ترامپ و تندروهای آمریکایی، اسرائیلی و سعودی محقق شود.

وی با اشاره به تبعات این مصوبه مجلس در عرصه داخلی گفت: تصویب این مصوبه در مجلس موجب شد تا روند نزولی کاهش قیمت کالا و ارز متوقف و مجددا روند صعودی پیدا کند در حالی که احتمالا این طرح، تحریمی را لغو نخواهد کرد بلکه بر تعداد و میزان آن خواهد افزود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه عدم اجرای پروتکل الحاقی موجب لغو تحریم‌ها نمی‌شود، اظهار کرد: اکنون نحوه اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران، داوطلبانه و با قید شرایطی است. در واقع، ایران انجام هر بازرسی را مدیریت شده پذیرفته است در حالی که اگر این اقدام موجب شود تا ایران در آینده به ناچار تن به اجرای پروتکل الحاقی دهد، بازرسی‌ها را نامحدود و اجباری شده و براساس ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خواهد بود.

عصر روز گذشته شورای نگهبان طرح اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریمها را مغایر با قانون اساسی و شرع ندانست و رییس مجلس این طرح را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.