| کد خبر: 191260 |

جزئیات چگونگی ثبت پروانه‌های صادراتی عراق و افغانستان

هفته گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که به منظور بازگشت ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان به عراق و افغانستان باید پروانه‌های صادراتی خود را در سامانه جامع تجارت به ثبت برسانند.

تین نیوز

هفته گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که به منظور بازگشت ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان به عراق و افغانستان باید پروانه‌های صادراتی خود را در سامانه جامع تجارت به ثبت برسانند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، هفته گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که صادرکنندگان باید پروانه‌های صادراتی عراق و افغانستان را در سامانه جامع تجارت درج کنند.

در واقع، این اقدام بانک مرکزی به منظور بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور است؛ که بر اساس آن، از صادرکنندگان به کشورهای عراق و افغانستان که معادل ریالی ارز متعلقه را بر اساس اسناد و مدارک مثبته طی دوره ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ تا ۱۶ مردادماه ۱۳۹۷ دریافت کرده‌اند، تقاضا کرده است از تاریخ ۹ الی ۲۰ تیرماه سال جاری با مراجعه به «سامانه جامع تجارت»، نسبت به ثبت شماره کوتاژ (پروانه‌های) صادراتی مورد اشاره خود اقدام کنند.

سامانه جامع تجارت در راستای بخشنامه جدید بانک مرکزی در خصوص رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به کشورهای عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۱ فروردین ۹۷ تا ۱۶ مرداد ۹۷ که مشمول بند ۷ تصویب‌نامه شماره ۵۵۳۰۰/‌۸۷۳۹‬ مورخ ۱۳۹۷/‌۲/‌۲‬ می‌شوند امکانی را فراهم کرده است که متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با مراجعه سامانه جامع تجارت، نسبت به اظهار پروانه‌های صادراتی مذکور اقدام نمایند.

بر این اساس خبرگزاری مهر، مراحل ثبت پروانه‌های صادراتی عراق و افغانستان را منتشر کرده است:

ثبت پروانه‌های صادراتی

صادرکنندگان می‌توانند با مراجعه به بخش عملیات ارزی» مدیریت ارز حاصل از صادرات» درگاه ثبت پروانه‌های صادراتی عراق و افغانستان، پروانه‌های صادراتی خود را اظهار نمایند.

در این صفحه، سوابق پروانه‌های اظهارشده قابل مشاهده است و صادرکننده در صورت تمایل به دریافت فایل اکسل از این جدول، بر روی گزینه «خروجی اکسل» کلیک نماید.

در صورت تمایل به اظهار پروانه صادراتی جدید، لازم است بر روی گزینه «اظهار پروانه‌های صادراتی» کلیک نمائید. در این صورت به صفحه زیر منتقل خواهید شد:

در این صفحه با درج اطلاعات پروانه صادراتی و انتخاب گزینه «استعلام پروانه»، استعلام پروانه‌ها انجام شده و ضوابط مطرح شده به صورت سیستمی کنترل می‌شوند. در صورت موفقیت در استعلام پروانه‌های وارد شده، اطلاعات آنها در جدول موجود همین صفحه، نمایش داده می‌شوند. در صورت تمایل می‌توانید برای هر یک از پروانه‌ها، توضیحات مد نظرتان را با کلیک بر روی گزنیه «توضیحات» درج نمائید. در نهایت جهت ثبت اطلاعات پروانه لازم است بر روی گزینه «ثبت و تمام» کلیک کنید.

پس از تائید پیغام ظاهر شده، پروانه‌های استعلام شده شما در «لیست پروانه‌های اظهار شده جهت ارسال به بانک مرکزی» قرار می‌گیرند. در صورتی که تمایل به حذف پروانه خود از این لیست دارید، می‌توانید بر روی گزینه «حذف» کلیک نمائید. در این صورت وضعیت پروانه در جدول به حالت «حذف شده» تغییر می‌کند.(ثبت مجدد پروانه‌های حذف شده بلامانع است».)

نکته حائز اهمیت آن است که در صورتی که در زمان استعلام پروانه با خطای «این پروانه قبلاً توسط شما ثبت شده است»، مواجه شدید می‌توانید پس از حذف آن پروانه از «لیست پروانه‌های اظهار شده جهت ارسال به بانک مرکزی»، مجدداً آن را استعلام و ثبت نمائید.

بخش «درگاه ثبت پروانه‌های صادراتی عراق و افغانستان» در سامانه جامع تجارت به صورت موقت طراحی شده است و پس از پایان مهلت اعلام شده توسط بانک مرکزی (۲۰ تیرماه ۱۳۹۸) غیرفعال می‌گردد و اطلاعات پروانه‌های موجود در «لیست پروانه‌های اظهار شده جهت ارسال به بانک مرکزی» که در وضعیت «منتظر ارسال به بانک مرکزی» قرار دارند، جهت اعلام نظر به بانک مرکزی ارسال می‌شوند. پس از آن، نتیجه بررسی بانک مرکزی در ستون وضعیت به کاربران نمایش داده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.