| کد خبر: 190847 |

خروج پیمانکاران نفتی آمریکا از عراق؟

آمریکا پیمانکاران نظامی خود را از عراق خارج می‌کند.

تین نیوز

تا چند هفته پیش این‌طور به نظر می‌رسید که عراق می‌تواند بعد از نهایی‌کردن قرارداد خود با یکی از بزر‌گ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان، یک گام به تحقق برنامه‌های بلندپروازانه خود برای توسعه میادین نفتی‌اش نزدیک‌تر شود؛ اما رؤیای نفتی دولت بغداد در سایه نگرانی‌های امنیتی و افزایش تنش بین آمریکا و ایران بر باد رفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرق، آن‌طور که مقامات عراقی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، چانه‌زنی بر سر جزئیات قرارداد 53میلیارد‌دلاری اکسون‌موبیل، بعد از وقوع چندین انفجار در این کشور به بن‌بست رسیده؛ اما به گفته مقامات عراقی، این همه ماجرا نیست و بغداد نیز ایرادهایی را به این معامله وارد کرده است. به گفته آنها، یکی از موانع اصلی، پیشنهاد اکسون‌موبیل برای نحوه تأمین هزینه این طرح‌هاست.

این شرکت خواهان دریافت سهمی دو برابر از میزان تولید نفت است؛ اما دولت عراق با این سهمیه‌بندی مخالف است و می‌گوید حاکمیت عراق بر منابع نفتی کشور را نقض می‌کند. به همین دلیل، این کشور قراردادی را با شرایط پیشنهادی شرکت اکسون‌موبیل امضا نخواهد کرد؛ اما برخی از مقامات عراقی امیدوارند در آینده نزدیک دو طرف به توافق برسند.‌

در این گزارش آمده است بعد از بحرانی‌شدن شرایط در عراق به‌دنبال انفجارهای اخیر، اکسون‌موبیل مجبور شد برخی از کارکنان خود را از عراق خارج کند و به همین دلیل این شرکت آمریکایی دنبال قرارداد جدیدتری است که منافع بیشتری برایش دربر داشته باشد.‌اولین مورد از خروج کارمندان این شرکت در ماه می و پس از تخلیه صدها نفر از کارمندان غیرضروری دفاتر دیپلماتیک آمریکا از عراق به دلیل نگرانی‌های امنیتی، تحت تأثیر تشدید تنش بین ایران و آمریکا بود.

تخلیه دوم، هفته اخیر و در پی شلیک موشک به نزدیکی دفاتر و تأسیسات اکسون‌موبیل در عراق انجام شد که مسئولان محلی ادعا کردند کار نیروهای وابسته به ایران است. عراق از معدود کشورهای جهان است که هم با آمریکا و هم با ایران مناسباتی دوستانه دارد. بسیاری از مقامات عراقی می‌گویند بن‌بست در مذاکرات با شرکت اکسون‌موبیل و تخلیه کارمندان این شرکت، نشانه‌ای از محدودیت قدرت آمریکا در عراق است.

خروج نیروهای آمریکایی

تشدید تنش‌ها و تأثیرات منفی آن بر دولت بغداد، تنها محدود به شرکت اکسون‌موبیل نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا آماده می‌شود صدها نفر از نیروهای پیمانکار دو شرکت لاکهید‌مارتین و سالیپورت‌گلوبال را به دلیل تهدیدات امنیتی احتمالی از عراق خارج کند؛ بنابراین ۴۰۰ کارمند این دو شرکت نظامی به‌زودی از پایگاه نظامی «بلد» که در آن مشغول به فعالیت هستند، تخلیه می‌شوند.

کارشناسان نظامی آمریکایی، عراقی‌ها را در پایگاه بلد واقع در شمال عراق، آموزش می‌دهند که به‌تازگی با سه خمپاره هدف گرفته شده و هیچ گروهی مسئولیت آن را نپذیرفته است.

در این میان، دولت بغداد دنبال آن است که از شدت تنش‌ها در منطقه بکاهد؛ از همین رو بارها به تهران و واشنگتن پیشنهاد میانجیگری داده است؛ چراکه اگر بغداد بتواند منافع درهم‌تنیده‌ خود را با کشورهای دوست همچنان در سایه‌ امنیت نسبی منطقه و بدون خطر جنگ ادامه دهد، هم می‌تواند در صحنه بین‌الملل عهده‌دار ایفای نقش بزرگ‌تری شود و هم بعد از سال‌ها جنگ داخلی و نبرد برای حذف داعش، منافع بیشتری را کسب کند.

به‌طور حتم، بغداد اراده‌ای جدی برای حل بحران و کاهش تنش خواهد داشت؛ چراکه منافع خود را در گرو حل این بحران می‌داند؛ بحرانی که هر روز ابعاد جدیدتری به خود می‌گیرد و شاید انعقادنشدن قرارداد 53میلیارددلاری، نخستین ضربه برای دومین صادرکننده نفت در اوپک باشد.

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.