| کد خبر: 189566 |

سرپرست مرکز نجوم ادیب اصفهان:

چهارشنبه ۱۵ خرداد روز عید فطر پیش بینی می شود

بر اساس پیش بینی ها و بررسی های صورت گرفته، چهارشنبه ۱۵ خرداد روز اول ماه شوال ۱۴۴۰ هجری قمری و عید فطر است.

تین نیوز

سرپرست مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: بر اساس پیش بینی ها و بررسی های صورت گرفته، چهارشنبه ۱۵ خرداد روز اول ماه شوال ۱۴۴۰ هجری قمری و عید فطر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، رضا شهباز  افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، غروب سه شنبه ۱۴ خرداد، رؤیت هلال ماه شوال امکان پذیر است و ماه رمضان امسال ۲۹ روز خواهد بود.

وی با بیان اینکه امسال ۲ تیم از سوی مرکز نجوم ادیب اصفهان برای رؤیت هلال ماه شوال فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: آنها از عصر سه شنبه ۱۴ خرداد در کوه صفه در جنوب اصفهان مستقر می‌شوند.

شهباز ادامه داد: زمان مکث هلال ماه، یک ساعت و چهار دقیقه پس از غروب خورشید و موقعیت هلال ماه نسبت به غروب، ۹ درجه در سمت چپ و ارتفاع آن کمی بیشتر از ۱۱ درجه از سطح افق خواهد بود.

سرپرست مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: اگر در زمان غروب سه شنبه، ابر و غبار محلی در آسمان نباشد محدودیتی برای افق وجود ندارد و با چشمان غیر مسلح در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پس از غروب خورشید، هلال ماه قابل رؤیت است.

زمان غروب خورشید در روز سه شنبه حدود ساعت ۲۰ و ۲۰ دقیقه است.

یک کارشناس نجوم نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در غروب دوشنبه ۱۳ خرداد، هلال ماه بالای افق است اما به طور قطع در هیچ جای دنیا قابل رؤیت نخواهد بود اما برخی کشورها مانند عربستان بر اساس مسائل فقهی، همین که هلال ماه بالای خط افق باشد را برای اعلام عید فطر کافی می‌دانند لذا آنها سه شنبه را عید فطر اعلام می‌کنند.

مهدی اسحاقی افزود: اما در کشورهایی مانند ایران برای اعلام عید فطر، باید هلال ماه با چشم یا ابزار قابل رؤیت باشد بهمین دلیل چهارشنبه در کشورمان عید فطر خواهد بود.

ماه رمضان در سال جاری از سه شنبه ۱۷ اردیبهشت در کشورمان آغاز شد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.