| کد خبر: 179654 |

تحقق اهداف معدنی مدیریتی توانمند در سازمان زمین شناسی را می‌طلبد

رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران با عنوان این‌که توسعه اکتشاف در تحقق اهداف فولادی حائز اهمیت است، گفت: بودجه و نیروی انسانی کارآمد از شاخص‌های اصلی برای توسعه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی به شمار می‌رود که بررسی عملکرد مدیران اکتشافی نشان دهنده تجربه و ظرفیت بالای این شاخصه است.

تین نیوز

رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران با عنوان اینکه توسعه اکتشاف در تحقق اهداف فولادی حائز اهمیت است، گفت: بودجه و نیروی انسانی کارآمد از شاخص‌های اصلی برای  توسعه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی به شمار می‌رود که بررسی عملکرد مدیران اکتشافی نشان دهنده تجربه و ظرفیت بالای این شاخصه است.

به گزارش تین‌نیوز، بهرام شکوری  رییس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران در خصوص تحقق اهداف فولادی اظهار داشت: تامین سنگ‌آهن مورد نیاز صنایع فولادی در افق 1404 یکی از دغدغه‌های این بخش را به خود معطوف کرده و این در حالیست که علاوه بر جانمایی مناسب توسعه اکتشاف از اهمیت ویژه‌ای در این حوزه برخوردار است.

وی با عنوان این‌که بلاتکلیفی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و عدم انتخاب مدیری باتجربه از بدنه سازمان در شرایط کنونی اهداف فولادی را تحت الشعاع قرار می‌دهد، تغییرات اخیر صورت گرفته در این سازمان را انتخاب صحیحی ارزیابی نکرد و گفت: صرفا وابستگی به یک مقام و مسئول در هر جایگاهی جرم نیست و منافاتی با توانایی اشخاص ندارد و قطعا مدیر جدید نیز توانایی و دانش مناسبی دارد، اما باید توجه داشت که از تجربه لازم برای تصدی سازمانی با این درجه اهمیت برخوردار نبوده و به نوعی این انتخاب  و حواشی آن باعث شد تا شاهد فرصت سوزی برای این نیروی جوان در سایر حوزه‌ها باشیم.

وی در ادامه بودجه و نیروی انسانی کارآمد را شاخص‌های اصلی برای سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی دانست و گفت: به لحاظ بودجه‌ای همان‌گونه که بارها مدیران وقت این سازمان اعلام کرده‌اند ضعف‌هایی وجود دارد که لازم است حمایت بیش‌تری در این زمینه صورت گیرد. اما در شاخص نیروی انسانی نیروهای کارآمد و باسابقه‌ای وجود دارند، نیروهایی هم‌چون خانم راضیه لک و آقای بهروز برنا که در طول فعالیت خود در سازمان زمین‌شناسی اقدامات موثر و چشمگیری را در حوزه‌های اکتشافی از آن‌ها شاهد بوده‌ایم.

شکوری تحقق تولید 55 میلیون تنی فولاد در افق 1404 از مهم‌ترین اهداف توسعه اقتصادی کشور دانست و گفت: اگر مبنای توسعه صنایع فولادی جانمایی نامناسب و احدادث واحدها در مناطق مرکزی و کویری قرار گرفته باشد به طور قطع  در افق چشم‌انداز سنگ‌آهن تولیدی کفاف نیاز صنایع فولادی را نخواهد داد. البته رویکرد دیگری که در اهداف توسعه فولادی مورد توجه قرار گرفته و هم اکنون در برخی از واحدها نیز شاهد اجرای آن هستیم، احداث واحدهای زنجیره فولاد در سواحل جنوبی کشور است که علاوه بر تامین آب مورد نیاز از دسترسی به آب‌های آزاد نیز برخورداراند.

شکوری به صادرات 25 میلیون تنی فولاد اشاره کرد و گفت:  جانمایی مناسب واحدهای فولادی و تمرکز بر صادرات حداقل 25 میلیون تنی فولاد امکان تامین سنگ‌آهن این واحدها از طریق واردات فراهم خواهد بود که در این صورت تامین سنگ‌آهن مورد نیاز از ذخایر فعلی امکان پذیر خواهد بود.

این فعال حوزه معدن در پاسخ به  وضع محدودیت‌های صادرات سنگ‌آهن  و گندله از سوی دولت گفت: صادرات سنگ‌آهن در شرایط کنونی از صرفه اقتصادی چندانی برخوردار نیست و این موضوع باعث شد تا همزمان با ایجاد نهضت فرآوری سرمایه‌گذاری‌های مختلفی در حوزه فرآوری سنگ‌آهن شکل گیرد.

وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی صادرات سنگ‌آهن به کم‌ترین میزان خود رسیده است. ضمن آن‌که رویکرد تنبیهی و ایجاد محدودیت تنها راهکار برای تامین نیاز واحدهای داخلی نیست و ارائه انواع مشوق‌های تولیدی قطعا نتیجه‌ای مناسب‌تری را در پی خواهد داشت همان‌گونه که در بحث نهضت فرآوری واحدهای کنسانتره‌سازی با ظرفیت‌های کم‌تر از یک میلیون تنی و سرمایه‌گذاری پایین ایجاد شده است و در صورت حمایت دولت در قالب افزایش بودجه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی شاهد رشد تولید واحدهای فرآوری و ایجاد ارزش افزوده بالاتر خواهیم بود. ضمن آن‌که نگرانی تامین مواد اولیه واحدهای فولادی در افق 1404 نیز مرتفع خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.