| کد خبر: 133844 |

در گفت‌وگو با تین‌نیوز عنوان شد:

◄ رشدی که با خطر همراه شده است/ گسل و صدور پروانه ساخت‌وساز

ساخت و سازهای بی رویه شهری در سال‌های اخیر در کلان‌شهرها متاسفانه موجد برخی مشکلاتی شده که قطعا به سادگی نمی‌توان آن را مرتفع ساخته و از پیامدهای آن رهائی یافت.

تین نیوز

ساخت‌وسازهای بی‌رویه شهری در سال‌های اخیر در کلان‌شهرها متاسفانه موجد برخی مشکلاتی شده که قطعا به سادگی نمی‌توان آن را مرتفع ساخته و از پیامدهای آن رهائی یافت.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، کارشناس مدیریت شهری با اشاره به این مطلب که، متاسفانه در ساخت‌وسازها به خصوص در کلان‌شهرها عملکرد مطلوبی را شاهد نبوده‌ایم، اظهار داشت: واقعیت این است که مدیریت بحران و نهادهای مربوط ازجمله شهرداری، وزارت راه و وزارت کشور که نقش جدی داشتند موفق عمل‌نکرده‌اند.

 

کاویانی‌راد که در گفت‌وگو با این شبکه خبری، سخن می‌گفت، افزود: 60 درصد ساختمان‌های تهران ناامن هستند و با توجه به زلزله‌خیز بودن و وجود خطوط گسل در تهران،  با بروز کوچک‌ترین بلایای طبیعی تخریب خواهند شد که متاسفانه در صدور پروانه ساخت و سازهای جدید نیز به خطر وجود گسل‌‌ها کوچک‌ترین توجهی نشده است.

 

وی هم‌چنین با تاکید بر ضرورت حفظ جان شهروندان در مواقع بحران، افزود: اکثر کلان‌شهرهای ایران توسعه و گستردگی‌شان از معیارهای شهرسازی تبعیت نکرده است و رشد اکثر آن‌ها در عرصه‌های پرخطر رخ‌ داده است و با رخ دادن رویدادهایی همانند پلاسکو مهار کردن آن غیرممکن است و لذا، باید علاج هر واقعه را پیش از وقوع آن چاره جوئی کرد.

 

به گفته کاویانی فرد، متأسفانه بخش عمده درآمد شهرداری‌ها ناشی از ساخت‌وسازهای شهری است و به زمینی که دچار لغزش و رانش است مجوز ساخت‌وساز داده‌شده است که شاید ناشی از بسیاریس عوامل باشد که بایستی نسبت به ریشه‌یابی آنها در دوره جدید شهرداری به آن اهتمام جدی معطوف شود.

 

این کارشناس امور شهری با بیان این مطلب که « کشور ما ازنظر بلاهای طبیعی جزء شش کشور اول دنیا است»، ابراز داشت: با توجه به این‌که بخش عمده کشور شهرنشین هستند و به‌واسطه کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها مدیریت بحران، امکان اینکه ساختمان‌های بلند ریزش کند وجود دارد،  پس باید گفت، جامعه از وضع از موجود نگران است.

 

این مدرس دانشگاه در اشاره به این نکته که، با امنیت انسانی نباید برخورد جناحی داشت، گفت: ناگزیریم به سمت مدیریت یک‌پارچه شهری برویم، در غیر این ‌صورت، امنیت انسانی در کلان‌شهرها با وقوع حادثه‌هایی بزرگی به خطر می‌افتد.

 

کاویانی‌راد در پایان سخنان خود با تاکید بر لزوم توجه به ایجاد شهر انسان‌محور، خاطرنشان کرد: آموزش شهروندان از طریق رسانه‌ها، نظارت شهرداری و سازمان آتش‌نشانی در ساخت‌وسازها و بازتعریف قوانین با تحولات زیست‌محیطی می‌تواند بخشی از امنیت شهری کشور را تأمین کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.