| کد خبر: 225013 |

مخالفت جدی شورا با احداث بنا در بوستان‌های پایتخت

اعضای شورای شهر تهران بر رد لایحه بهره برداری از ظرفیت‌ های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی بوستان‌های بزرگ رای مثبت دادند.

تین نیوز

اعضای شورای شهر تهران بر رد لایحه بهره برداری از ظرفیت‌ های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی بوستان‌های بزرگ رای مثبت دادند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، در دویست و شصت و دومین جلسه شورای شهر تهران لایحه بهره برداری از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی بوستان‌های بزرگ مقیاس مورد بررسی قرار گرفت.

در بررسی این لایحه گزارش دو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی و قرائت شد.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران، در توضیح نظرات این کمیسیون گفت: بوستان‌ها و فضای سبز یکی از نیازهای زندگی شهرها و به ویژه کلانشهرها هستند و می‌توانند شهروندان را از دغدغه‌های زندگی شهری دور کرده و ارتباط آن‌ها را با طبیعت برقرار کنند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی فضاهای سبز شهری و بوستان‌ها در فرآیند برنامه‌ریزی فضاهای شهری از مهم ترین عوامل در نحوه استفاده از منابع محدود و از سویی بیانگر نحوه استفاده شهروندان از این فضاها به عنوان عرصه‌های عمومی است و ارزیابی بوستان‌ها به طور خاص می‌تواند در تعیین نوع بینش و تصمیم‌گیری مدیران و طراحان مؤثر باشد.

نوری با تاکید بر اینکه بوستان‌ها یکی از مهم‌ترین نیازهای زندگی شهری هستند ادامه داد: چرا که این مراکز تفریحی مکان مناسبی برای فراموش کردن دغدغه‌های زندگی شهری و ارتباط با طبیعت است. بوستان‌ها علاوه بر اینکه شُش شهرهای شلوغ محسوب می‌شوند، به مکان‌هایی برای تازه کردن روح و فاصله گرفتن انسان از همهمه‌های هر روزه تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به طرح جامع و تفصیلی گفت: رویکرد طرح جامع و تفصیلی در این است که هر فضایی به نوع کارکردی که برای آن تعریف شده اختصاص یابد. رویه‌ای که سال‌ها در شهرداری اتفاق افتاده این بوده که کاربری‌های مختلفی در فضاها اجرا می‌شود که مغایر با طرح تفصیلی و جامع است. اینکه مکان مذهبی به مکان تجاری تبدیل می‌شود، مکان فرهنگی به ورزشی و غیره یک اختلال و به هم ریختگی در تهران ایجاد کرده که باعث آشفتگی و تشویش است.

وی ادامه داد: عملکرد بوستان‌ها در غالب عملکرد محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز در طرح تفصیلی تفکیک شده و بهترین کار این است که اجازه دهیم بوستان‌ها کار خود را انجام دهند و فضای پارک به همان کاربری اختصاص یابند. از این جهت کمیسیون سلامت و محیط زیست لایحه مذبور را رد کرده و بر ضرورت توجه به فضای بوستان‌ها و کالبد انها تاکید دارد.

نوری گفت: تاکید ما در کمیسیون سلامت و محیط زیست این است که از هرگونه ایجاد بنای جدید در بوستان‌ها به منظور انجام فعالیت‌های مختلف اجتناب شود. توصیه می‌گردد صرف نظر از هر گونه ایجاد بنای جدید در بوستان‌ها، جهت گیری برنامه‌های فرهنگی در پارک‌ها به گونه‌ای طراحی شود که ضمن حذف ناهنجاری‌های اجتماعی در برخی بوستان‌های فرامنطقه‌ای، شرایط مناسب جهت حضور خانواده‌ها و مشارکت شهروندان در فضایی توأم با آرامش فراهم گردد و شایسته است موضوعات و موارد فرهنگی با اعتماد بر گروه‌های شهروندی اجرایی شود.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران به نظر کمیسیون‌ها سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و فرهنگی و اجتماعی و مبنی بر رد لایحه مذکور رای مثبت دادند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.