| کد خبر: 262730 |

◄ توسعه افقی شهرها از تخیل تا واقعیت!/ نقش حمل و نقل در توسعه افقی شهرها

توسعه افقی شهرها هزینه های حمل و نقل و دسترسی به کانون های شهری را افزایش می دهد.

تین نیوز

تصمیمات اشتباه امروز ، بیست سال آینده نتیجه نامطلوب خود را نشان خواهند داد. توسعه افقی شهرها هزینه های حمل و نقل و دسترسی به کانون های شهری را افزایش می دهد. مساحت شهرهای ایران در طول دو دهه گذشته 80 درصد افزایش یافته است.

به گزارش تین نیوز، با هدف بررسی موضوع مهم توسعه افقی شهرها و ساخت مسکن ویلایی، چالش ها و بحران های پیش رو روز دوشنبه 17 مهرماه، نشست تخصصی با عنوان " توسعه افقی شهرها از تخیل تا واقعیت " در محل دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران برگزار شد.

پیش از این قرار بر این بود که نشست مذکور در دانشگاه امام صادق برگزار شود، اما به دلیل عدم صدور مجوز برای حضور اصحاب رسانه، محل این نشست در کمتر از چند ساعت به دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران انتقال یافت. 

نشست توسعه افقی شهرها

در ابتدای این نشست، مرتضی هادی جابری مقدم، مدرس دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران با اشاره به تردید متخصصان شهری در روند حل مسایل و مشکلات از مسیری مشخص، دیدگاه افراد تصمیم گیر در نقد مسایل شهری کشور را به شکلی دانست که اجرای فلان طرح تنها راه خلاصی از مشکلات شهرهای امروزی ایران است. جابری مقدم مسایل و مشکلات امروزی شهرهای کشور را نتیجه تصمیمات اشتباه دهه های قبل دانست و با اشاره به دغدغه مسکن در ایران گفت: مشکل مسکن به زعم افراد تصمیم گیر و مسئولان ذی ربط " عدم عرضه زمین به اندازه کافی " عنوان شده است. به طوری که حبس و احتکار زمین توسط دستگاه های دولتی این مشکل را تشدید کرده است. لذا در جهت رفع مشکل عرضه زمین، ساخت مسکن ویلایی، توسعه افقی و باز کردن کمربند شهرها در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: به زعم دست سیاستگذاران مسکن و شهرسازی، با توجه به در اختیار داشتن زمین کافی در کشور تنها با اضافه کردن نیم الی یک درصد اراضی کل کشور به طرح های توسعه شهری، مشکل مسکن برطرف خواهد شد. دیدگاه امروزی در میان تصمیم گیران این گونه است که تراکم شهرهای ما بالاست، بنابراین نوع ساخت و سازها می بایست به شکل ویلایی درآید تا مشکل حل شود. از طرفی دیگر این قضیه در لایحه هفتم توسعه آمده و در شوراهای مرتبط در حال تصویب است.

 جابری مقدم همچنین در خصوص مساحت شهرهای ایران گفت: بر اساس تصاویر ماهواره ای سال 1384، مساحت شهرها و آبادی های کشور 841 هزار هکتار بوده است. سال 1400 این رقم به 1.5 میلیون هکتار رسیده است، یعنی حدود 80 درصد به مساحت شهرهای کشور اضافه شده که این زمین های جدید یا در مناطق زراعی و باغی ایجاد شده یا محدوده منابع طبیعی، شهرها توسعه یافته اند. ضمن این که اضافه شدن اراضی نوعا با اعمال فشار افراد ذی نفوذ بوده، بنابراین حبس زمین دلیلی بر افزایش قیمت مسکن نبوده و بحث اصلی در مورد توسعه افقی شهرها آن است که ویلایی سازی از آپارتمان سازی ارزان تر است.

در ادامه این نشست، محمود اولاد پژوهشگر اقتصاد، محقق طرح های کشور در مقیاس های مختلف و مدرس دانشگاه، مسئله طرح های مسکن را از دیدگاه اقتصادی بررسی کرد.

او در ابتدا ضمن اشاره به نظرات متفاوت در مقوله توسعه افقی و یا عمودی شهرها گفت: این که شهرها افقی یا عمودی ساخته بشن تابع میزان هزینه است، در واقع باید بررسی شود که چه چیز را از دست می دهیم و چه چیز را به دست می آوریم.

اولاد در خصوص ایجاد مناطق وسیع ویلایی به موضوع حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در صورت توسعه افقی شهرها دسترسی به مناطق مختلف شهری به خصوص مراکز اقتصادی شهرها طولانی تر خواهد شد. همچنین هزینه نگهداری مسکن ویلایی بالاست که در مدت زمان تشدید نیز می شود. طبق تعریف هابیتات، واحد مسکونی صرفا یک چاردیواری نیست و واجد ویژگی هایی از قبیل امنیت، ایمنی، آسایش دسترسی به خدمات و زیرساخت و محل کار و فعالیت است. شهروندان نوعا علاقه مند هستند تا به کانون مرکزی نزدیک تر باشند تا هزینه حمل و نقل کاهش یابد.

محمود اولاد در این زمینه تهران را مثال زد و گفت: کانون ثروت و قدرت در طی یکصد سال گذشته در تهران انباشت شده است، حالا با تصور اینکه محدوده شهر تهران را ده برابر کنیم تا ویلایی شود آیا تقاضا از بین می رود؟ به طور مثال، شهرهای پرند و پردیس و هشتگرد را ببینید که همچنان تقاضای اصلی تهران حفظ شده است.

وی افزود: امروزه در ساخت اجتماعی ایران، نزدیکی به کانون قدرت حرف اول را می زند که همچنان تهران بیشترین تراکم را دارد و خواهان زیادی نیز دارد. در مجموع وقتی ارزش زمین (در کانون قدرت) بالا برود به تبع آن می بایست بهره وری نیز افزایش یابد، لذا رشد عمودی را تجربه خواهد کرد.

اولاد در ادامه به نرخ بالای رشد جمعیت در دهه شصت اشاره کرد و گفت: طرح های جامع شهری که در دهه 60 ایجاد می شد عمدتا بر اساس رشد جمعیت آن زمان وسعت زیادی را برای توسعه شهرها در نظر می گرفت، به طور مثال: پیش بینی جمعیت مراغه برای سال 1380 بالغ بر 250 هزار نفر بود که در سرشماری 1385، جمعیت این شهر برابر با 120 هزار نفر بود. پروژه مسکن مهر مراغه نیز 80 هکتار زمین را به محدوده شهری اضافه کرد، اما همچنان پس از سال ها قیمت مسکن در مرکز شهر چندین برابر حومه ها و بخش های جدید است. 

در ادامه غلامرضا کاظمیان مدرس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نمی توان به شکل انتزاعی گفت که توسعه افقی شهرها در ماهیت خود، خوب است یا بد. باید توسعه افقی را در یک محتوای اجتماعی اقتصادی قرار دهیم. اگر می گوییم توسعه افقی کم هزینه تر است می بایست نوع هزینه، مقدار هزینه و منبع تامین هزینه ها را در نظر گرفت. اکنون توسعه افقی شهرها را در سه سطح بررسی می کنیم:

1. به مثابه یک پروژه ساختمان سازی: مهندسان عمران و معمار متره و برآورد می کنند که هزینه چقدر است. می توان به سه دسته تقسیم کرد: زمین، مصالح و تجهیزات، هزینه های حقوقی و اداری و قانونی

2. طرح و برنامه شهری: ۶۰ درصد فضای شهر می شود فضاهای انتفاعی و غیر انتفاعی که در واقع ۵۰ درصد آنها غیر انتفاعی می شود. لذا به ازای هر یک متر مربع فضای مسکونی می بایست یک متر مربع برای خدمات عمومی در نظر گرفت. شهر وسیع هزینه نگهداری بالایی دارد، به طوریکه تا ۱۰۰ نفر در هکتار افت هزینه سرانه نگهداری شهر با شیب ۹۰ درصد خواهد بود و با افزایش تراکم هزینه سرانه اداره شهر به شدت پایین می آید و از یک جایی به بعد ثابت می شود. 

3. سیاست گذاری و خط مشی شهری: سیاست توسعه شهری ما نیز در امر توسعه افقی مطرح است. مثلا امینت غذایی ما جز سیاست های توسعه ملی ما هست یا خیر؟ باید در نظر داشته باشیم در شرایطی که کشور ما با بحران تامین مواد غذایی مواجه خواهد شد، ما زمین مولد را به شهر مصرف کننده تبدیل می کنیم. در بحث محیط زیست شهری، امنیت شهری و ایمنی شهری با توسعه افقی شهری زمینه رانت در شهرها افزایش می یابد،  در واقع تعارض منافع به نفع صاحبان قدرت بیشتر است تا منافع عمومی.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    کشورهایی که پهناور هستند الزامی به توسعه شهری عمودی ندارند اگر باوجود ساخت شهرهای حومه ایی در کنار شهرهای مادر مثل تهران , مشهد , اصفهان و ... هنوز شهرهای مادر جذابیت بیشتر دارند دلیلش کسری زیرساخت ها در بخش درمان , حمل و نقل عمومی و ... هستش شما نگاه کنید یک منطقه مثل منطقه فردیس با جمعیتی میلیونی برای چند سال حتی یک بیمارستان ساده هم نداشت ؟ حال اگر مناطق حومه ایی صاحب بیمارستان های فول تخصصی فول مجهز بشن خطوط مترو داشته باشند اتوبوس های شهری این ها نوسازی بشه مینی بوس ها و ون های مرتب و با کیفیت داشته باشند وضعیت آب و برق و ... باثباتی داشته باشند سرعت نت در این مناطق خوب باشد فروشگاه ها و هایپرها و تره بارها بپا باشند مدرسه و مراکز آموزشی استانداری داشته باشند و ... چرا شهرهای حومه جذاب نباشند ؟؟ و این کارها در حال انجام است , شما به کشوری مثل آمریکا هم نگاه کنید شهرهای مادر را با برج ها و آسمان خراش ها دارند و حومه اکثرا ویلایی هستش نهایتا شما در حومه آسمان خراش هم بسازید باز باید خط مترو و کلی زیرساخت گرانقیمت دیگر را برسانید مگر اینکه منظورتان این باشد که شهر حومه نداشته باشیم کل جمعیت اطراف تهران را تو آسمان خراش های خود شهر تهران بچپانیم! که منطقی و نرمال نیست , اگر می گویید این توسعه ها به منابع طبیعی و محیط زیست و مراتع و زمین های کشاورزی فشار می یاره این هم نظر دقیقی نیست چون ما هزاران هکتار زمین بایر و بیابانی در این مملکت داریم که هیچ کاربردی ندارند .