| کد خبر: 191624 |

اجرایی شدن تفاهمنامه همکاری مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرایی شدن تفاهمنامه همکاری مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خبر داد.

تین نیوز
معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرایی شدن تفاهمنامه همکاری مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خبر داد.
 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران، آیین اجرایی شدن تفاهمنامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همزمان با نشست مدیران کل دفاتر امور شهری و شورا‌های استانداری‌ها در وزارت کشور، با حضور سید محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مهدی جمالینژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با هدف تقویت نقش و جایگاه مدیریت شهری در بازآفرینی شهری برگزار شد.

پژمان امروز در همایش مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری های سراسر کشور که در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل شرایط نامساعد زندگی در بافت های فرسوده ناکارآمد شهری و سکونتگاه های غیررسمی، ساماندهی این حوزه در اولویت کاری دولت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری موضوعی حاکمیتی و فرادستگاهی است، افزود: وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان شهرداری ها و شهرداری ها تاثیر مهمی در ساماندهی این موضوع دارند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اظهارکرد: نوسازی بافت های فرسوده علاوه بر ابعاد کالبدی و سخت افزاری، ابعاد اجتماعی و اقتصادی نیز دارد و طرح های نوسازی باید الزاماً اقتصادی نیز باشد تا فرآیند بازآفرینی شهری رونق بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سازمان اجتماعی وزارت کشور فعالیت های موازی زیادی انجام می شود، بیان کرد: باید جلوی موازی کاری ها گرفته شود زیرا فعالیت های موازی ایجاد اختلال می کند.

وی تصریح کرد: ما همه جزو دولت هستیم و یک هدف داریم و در موضوع بازآفرینی شهری به دنبال تصدیگری نیستیم و می خواهیم سر پل برنامه ریزی و سیاستگذاری ها باشیم.

 هم افزایی موثر بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین در حاشیه این همایش و در جمع خبرنگاران، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با موضوع حضور موثر مدیریت شهری در فرایند بازآفرینی گفت: در برنامه بازآفرینی شهری به دلیل ابعاد گسترده و پیچیده‌ای که دارد، دستگاه های مختلفی درگیر هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شهرداری‌ها به‌عنوان مدیریت شهری، استانداری‌ها، معاون عمرانی و مدیران شهری بیشترین همکاری را برای نظم و تدارک و پشتیبانی شهرداری‌ها بر عهده دارند.

پژمان با تاکید بر اهمیت تفاهم نامه منعقد شده، خاطرنشان کرد: به موجب این تفاهم نامه دو دستگاه مهم که نقش های بسیار کلیدی در بازآفرینی شهری دارند، کنار هم قرار می گیرند و هم افزایی جدی و موثر بین این دو نهاد اتفاق می افتد. همچنین فرآیند تصمیم گیری به این شکل است که مباحث ستادی در مرکز کشور و مباحث اجرایی در واحد اجرایی استان ها انجام می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما به مدیران استانی کمتر بهاء داده ایم که با این تفاهم نامه اختیارات با تشکیل هیئت های اجرایی از مرکز به استان‌ها منتقل می شود. معاونان عمرانی شهرداران شهرها و مدیران کل در قالب هسته های اجرایی از اختیارات کامل تصمیم‌گیری در مورد بازآفرینی شهرها و استان برخوردار هستند و ما نیز تمام منابع را در اختیارشان قرار داده ایم.

پژمان با تاکید بر اینکه فعالیت‌های مربوط به نوسازی بافت ها قرار نیست که به ادارات راه و شهرسازی منتقل شود، تصریح کرد: به تبع تشکیل هیئت اجرایی، مدیر اجرایی انتخاب می‌شود، هئیت و مدیر اجرایی با استقرار در محدوده بافت‌ها تمام کارهای مردم را در همه موضوعات از تهیه پروانه و اقدامات اجرایی و زیربنایی گرفته تا پاسخ به دستگاه‌های خدماتی انجام خواهند داد تا  مردم دیگر سرگردان نباشند.

وی یادآور شد: طبق قانون قرار است سالی ۱۰درصد از ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در دستور کار نوسازی قرار گیرد اما با توجه به ظرفیت‌های مردم برای ساخت و ساز، تسهیلات بانکی و منابع دیگری که شهرداری‌ها و دولت برای این امر اختصاص دادند، قطعاً نمی‌توانیم به ۱۰درصد برسیم با این حال بازآفرینی 100 محله در سال در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است، این تفاهم نامه به موجب مفاد ۵۹ و ۶۲ قانون برنامه ششم توسعه و سایر سیاست‌های کلی درخصوص موضوع بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده شهری و جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی در شهر‌ها و ساماندهی بافت‌های نابسامان موجود امضا و روند اجرای آن آغاز شد.

اهداف عمده تبادل این تفاهم نامه، همکاری و بهره‌گیری متقابل به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اجرایی، مدیریتی، علمی، پژوهشی، آموزشی طرفین در زمینه تحقق برنامه‌ها و سیاست‌های بازآفرینی شهری و راه اندازی هیئت‌های اجرایی محلات هدف در اولویت مداخله مصوب ستاد بازآفرینی استان‌ها توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است.

همکاری مشترک در پیش‌ بینی و پیگیری اختصاص اعتبارات مناسب برای بازآفرینی شهری از سر فصل‌های تملک دارایی، صندوق توسعه ملی و اوراق مشارکت در قوانین بودجه سنواتی از دیگر زمینه همکاری مشترک این تفاهم نامه است.

بازنگری و پیشنهاد لوایح قانونی، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، شیوه‌نامه‌ها و... مرتبط با بازآفرینی شهری با همکاری مشترک بین دوطرف و همچنین همکاری در خصوص برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، گردهمایی‌ها، سمینار‌های علمی – پژوهشی، راه اندازی نهاد گفتمان شهر و خانه گفتمان، تبادل تجارب موفق داخلی و خارجی برای شهرداران و سایر دست‌اندرکاران حوزه بازآفرینی شهری سایر محور‌های این تفاهم نامه همکاری است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.