یک کارشناس مطرح کرد:
◄ مراکز و بازارهای بزرگ خرید؛ چالش جدید حملونقل شهری
این بازارها از منظر حملونقل در آینده نزدیک به نقاط اصلی تولید و جذب سفر تبدیل خواهند شد و در کوتاه مدت و بلند مدت تاثیر بسزایی بر جریان، گرهها و شریانهای حملونقلی و بافت شهری خواهند گذاشت.
مراکز و بازارهای بزرگ خرید (مالها) به چالشی جدید برای حملونقل شهری تبدیل شدهاند.
به گزارش تیننیوز، یک کارشناس حملونقل با بیان مطلب بالا به خبرنگار این شبکه خبری گفت: در سالهای اخیر، شاهد گسترش ساخت بازارهای بزرگی با کاربری تجاری و تفریحی در تهران و برخی استانهای کشور هستیم.
مهرداد عبدالهی تاکید کرد: این بازارها از منظر حملونقل در آینده نزدیک به نقاط اصلی تولید و جذب سفر تبدیل خواهند شد و در کوتاه مدت و بلند مدت تاثیر بسزایی بر جریان، گرهها و شریانهای حملونقلی و بافت شهری خواهند گذاشت.
او افزود: بررسیهای اجمالی نشان میدهد این مالها به بازار مسکن رونق بسیاری بخشیده که میتوان گفت نشأت گرفته از دسترسیها و کاربریهای مختلف ایجاد شده به واسطه همین مالهاست. این موضوع حجم تولید و جذب سفر را در این مناطق، بسیار بالا برده است.
به گزارش تیننیوز، وی اظهار کرد: از طرفی مسئله نبود حق نظارت مهندسان ترافیک بر ساخت و سازهای شهری، مشکلات این حوزه را دوچندان کرده است و باعث خواهد شد در آینده مقوله برنامهریزی و کنترل جریانات حملونقل در اکثر این مناطق، با چالشهای بسیاری روبه رو شود.
به گفته عبدالهی، نمونه بارز این گسترشها در غرب تهران و بازار بزرگ ایران مال، رزمال و مجتمعهای مسکونی بزرگ و کوچک بسیاری است که بدون وقفه در حال ساخت هستند و این در حالی است که در ظرفیت سیستمهای مترو، اتوبوس و تاکسی منطقه تغییرات محسوسی ایجاد نشده است.
این کارشناس خاطرنشان کرد: همین امر علاوه بر بالا بردن آمار استفاده از خودروی شخصی، عرصه را برای مسافربران شخصی و اپلیکیشنهای درخواست خودرو باز گذاشته است.
او با بیان اینکه شاید دیگر زمان آن نباشد که منتظر افتتاح این چنین مجتمعها و ایجاد معضلات ترافیکی جدید یا درخواستهای مردمی برای ایجاد خط و ایستگاه اتوبوس و تاکسی باشیم، گفت: باید هم زمان با ساخت و ساز این مجموعههای عظیم تولید سفر، سیستم حملونقل عمومی متناسب با تقاضا و بافت منطقه احداث گردد.
عبدالهی ادامه داد: حتی باید با پیشبینی حجم ترافیک منطقه در آینده، برنامهریزیها برای ایجاد مسیر خطوط ویژه اتوبوس، محل ایستگاه و.... صورت گیرد، تا دیگر نیازی به تعریض یا تملک و یا اشغال خطوط عبور وسایل نقلیه شخصی نباشد.
او افزود: همچنین باید در کنار برنامهریزی برای مجتمعهای مسکونی، سیستم حملونقل متناسب با نیاز، ظرفیت و ساختار بازارهای بزرگ تجاری و تفریحی، پیشبینی و با همکاری خود این مجموعهها، اجرا گردد، تا به بهترین نحو به مردم خدماترسانی شود.
به گزارش تیننیوز، این کارشناس تاکید کرد: بهطور قطع، هر تعداد جای پارک و یا اپلیکیشنهای درخواست خودرو نیز نمیتوانند حتی در کوتاه مدت، پاسخگوی نیاز حملونقلی مردم برای این بازارها و اطراف آن باشند.
عبدالهی اظهار کرد: حتی همین اپلیکیشنها، باعث ایجاد معضلاتی چون اشغال جای پارک در پارکینگهای این بازارها برای پیدا نمودن مسافر، افزایش کاذب بار ترافیکی ورودی و خروجی و محورهای منتهی به آنها میشود که مسئله برنامهریزی و پیشبینی میزان تقاضا را برای متولیان امر، دشوار مینماید.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.