| کد خبر: 184419 |

پول نقد در شهرداری تهران کاآرایی خود را از دست می‌دهد

با توجه به نیازهایی که شهرداری تهران دارد به توافق رسیدیم که باید بخش درآمدی شهرداری را نهیب بزنیم و تشویق کنیم که برای تأمین درآمد مطالباتی که شهرداری از بخش‌های مختلف دارد را پیگیری کند.

تین نیوز

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران با تشریح جزییات بودجه سال آینده شهرداری و اعلام استقرار خزانه الکترونیکی و حذف هرگونه دریافت نقدی تاکید کرد .

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، مرتضی الویری در تشریح لایحه بودجه تصویبی سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران در شورای شهر تهران، گفت: با توجه به این‌که دو سطح از برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران هنوز به‌طور کامل به تصویب شورای شهر نرسیده و مقررشده که این مهم در اردیبهشت‌ماه سال آینده موردبررسی و نهایتاً به تصویب برسد.

وی با بیان این‌که یکی از نواقص بودجه سال آینده (۱۳۹۸) شهرداری تهران عدم تطبیق کامل آن با برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران به‌ویژه شاخص‌های کمی آن است، افزود: نکته دیگری در خصوص بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران؛ انقباضی بودن این بودجه است. بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران _جدا از سازمان‌ها و شرکت‌ها _ با سقف ۱۸ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان بسته‌شده است، این عدد نسبت به شرایط تورمی در کشور انقباضی است با توجه به این‌که سقف درآمدها را خیلی افزایش نداده‌ایم باز امکان تحقق این عدد وجود ندارد. عملکرد درآمدها در سال جاری از ۱۵ هزار پانصد میلیارد تومان فراتر نمی‌رود؛ پیش‌بینی برای سال آینده این است که میزان تحقق در همین حدود باشد علت انقباضی بسته شدن بودجه سال آینده شهرداری تهران هم همین موضوع است.

وی ادامه داد: با توجه به نیازهایی که شهرداری تهران دارد به توافق رسیدیم که باید بخش درآمدی شهرداری را نهیب بزنیم و تشویق کنیم که برای تأمین درآمد مطالباتی که شهرداری از بخش‌های مختلف دارد را پیگیری کند.

استقرار خزانه الکترونیکی و حذف دریافت نقدی در شهرداری در سال 98

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح جزئیات بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: در این بودجه شاهد افزایش تبصره‌ها بودیم در حقیقت تبصره‌ها از ۲۹ تبصره در سال ۱۳۹۷ به ۳۸ تبصره افزایش پیدا کرد چراکه مفاهیمی که به‌طور رسا و روشن در برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری بیان‌نشده بود، مجبور شدیم در قالب تبصره‌های بودجه سال آینده بگنجانیم.

وی افزود: استقرار خزانه الکترونیکی و حذف هرگونه دریافت نقدی در کلیه واحدها و سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران یکی دیگر از نکات قابل‌توجه در بودجه سال آینده شهرداری تهران است که در قالب‌بند (ج) تبصره یک این لایحه مشاهده می‌شود به‌این‌ترتیب شهرداری تهران موظف است تمامی درآمدهای کسب‌شده را به خزانه واحد واریز کند. این اقدام منجر به شفافیت و پاک حسابی سیستم اجرایی می‌شود.

به گفته الویری کمیته تخصیص منابع هم که شهرداری تهران باید ماهی یک‌بار آن را تشکیل دهد و متناسب با درآمدهای حاصله هزینه‌های مدنظر را تنظیم کند. کمیته تخصیص همانند شیرفلکه‌ای عمل خواهد کرد که به‌تناسب درآمدهای کسب‌شده پروژه‌ها و فعالیت‌های شهرداری تهران را اولویت‌بندی و متناسب با درآمدها تخصیص می‌دهد. در حقیقت اگر درآمدهای شهرداری بالا پیش‌بینی‌ شده است، تعبیه کمیته تخصیص اجازه نمی‌دهد، تعهد مازاد بر درآمد صورت گیرد؛ اگر درآمدها کمتر وصول شد کمیته تخصیص این نقش را دارد که هزینه‌ها را بر مبنای اولویت‌بندی پروژه‌ها متناسب با درآمدها و اعتبارات به پروژه‌ها تخصیص دهد.

وی با اشاره به اینکه کمک سازمان‌ها و شرکت‌ها به بودجه شهرداری تهران در سال ۹۷ رقمی معادل ۱۵۲ میلیارد تومان بوده است افزود: این رقم برای سال آینده به ۲۲۰ میلیارد تومان افزایش پیداکرده است در حقیقت در قالب این سیاست؛ تلاش می‌کنیم شرکت‌ها و سازمان‌ها را از حالت حیاط‌خلوت شهرداری تهران خارج کنیم و آن‌ها را به ساختارهایی اقتصادی تبدیل کنیم که بتوانند برای شهرداری تهران درآمد به همراه داشته باشند و نه اینکه فقط هزینه دربر داشته باشند.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بنا بر مفاد تبصره ۱۴ این لایحه به شهرداری تهران اجازه داده‌شده که دیون و تعهدات سنواتی که به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دارد را تا سقف ۹ هزار میلیارد تومان پرداخت کند؛ این رقم علاوه بر مبلغ ۲۵۴۰ میلیارد تومانی است که برای بازپرداخت دیون در ردیف بودجه شهرداری تهران اختصاص داده‌شده است.

وی با اشاره به تبصره‌های ششم و هفتم بودجه سال آینده شهرداری تهران ، گفت: این تبصره‌ها به موضوع پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری‌های شهرداری در پروژه‌های مشارکتی اشاره دارد به شکلی که تعداد حدود ۳۰ پروژه پیشنهادشده که شهرداری مجاز است در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند و زمینه جذب مشارکت‌های عمومی و خصوصی را فراهم کندو با این روش می‌توانیم به‌جای اجرای پروژه‌ها از منابع شهرداری، نقدینگی سرگردانی که در شهر وجود دارد و ممکن است در مسیرهای دیگر ازجمله بورس‌ بازی به کار گرفته شود در مسیر پروژه‌های توسعه‌ای و رفاه شهری استفاده شود.

الویری در بخش دیگری از تشریح بودجه سال آینده شهرداری تهران به موضوع فضای سبز و توسعه آن در شهر تهران اشاره کرد و افزود: موضوع فضای سبز و توجه به آن از اهمیت بسزایی برخوردار است بر همین اساس اعتبار مناسبی برای تملک مشارکتی باغات و همچنین حفظ و گسترش فضای سبز در نظر گرفته‌شده به شکلی که رقم ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این حوزه پیش‌بینی‌شده و سیاست شهرداری نیز در مناطقی که سرانه فضای سبز پایین‌تری برخوردار هستند به موضوع حفظ باغات و توسعه فضای سبز معطوف خواهد شد تا تعادل منطقه‌ای در این سرانه ایجاد شود.

کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی در اماکن شهرداری

وی افزود: یکی از مقوله‌های کلیدی بودجه سال آینده شهرداری تهران که تا پیش‌ازاین وجود نداشته در تبصره ۲۱ بودجه است، بر اساس این تبصره شهرداری تهران موظف شده است مصرف انرژی در اماکن مربوط به خود را به میزان ۱۰ درصد کاهش دهد؛ در حقیقت صرفه‌جویی و کاهش مصارف هزینه‌ای در همه زمینه‌ها یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های مهم در نظر گرفته‌شده در بودجه سال آینده شهرداری تهران است.

به گفته رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران، مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان برای پارکینگ‌های حاشیه‌ای در نظر گرفته‌شده است که البته سال قبل نیز این موضوع به‌عنوان یکی از منابع درآمدها در بودجه پیش‌بینی‌شده بود؛ اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها متأسفانه این بخش از درآمد محقق نشد. در بودجه سال آینده با توجه به این‌که زیرساخت لازم برای این کار فراهم‌شده و در حال حاضر نیز به‌صورت پایلوت در منطقه ۲ این کار آغازشده است، بنا داریم سال آینده پارک حاشیه‌ای به‌صورت هوشمند در گستره بیشتری در تهران مورد بهره‌برداری قرار گیرد. در حقیقت شهروندان می‌توانند از طریق موبایل خود محل پارک موردنظر را ذخیره کنند و با خیال راحت به مقصد عزیمت کنند. اگر این برنامه عملیاتی شود پیش‌بینی می‌شود قریب ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد برای شهرداری تهران به همراه داشته باشد.

انتقال ۴۰ درصد دکل‌های مخابراتی شهر تهران به زیر زمین در سال آینده

وی تأکید کرد: آنچه در بودجه سال آینده شهرداری تهران کاملاً جدید است و اگر مسیر خود را به‌خوبی طی کند به‌عنوان یک درآمد پایدار شهرداری تهران می‌تواند محسوب شود موضوع تحقق شهر هوشمند است و استفاده از زیرساخت‌های مخابراتی موجود در شهر تهران؛ در حال حاضر ۱۶۰ کیلومتر فیبر نوری در شهر تهران داریم که بهره‌برداری بسیار کمی از آن می‌شود اما با مذاکراتی که با کارشناسان انجام‌شده مقررشده که ۴۰ درصد دکل‌های مخابراتی شهر تهران از طریق استفاده از فیبر نوری به زیرزمین منتقل شود.

الویری تأکید کرد: ظرفیتی که این موضوع فراهم می‌کند این است که هم سیمای بصری شهر بهتر می‌شود و هم سلامت مردم که این دکل‌ها بر روی آن‌ها تأثیرگذارند بیش‌از پیش موردتوجه قرار می‌گیرد. هدفی مقررشده که در سال ۹۸ این دکل‌ها تا میزان ۴۰ درصد جمع‌آوری شوند و امیدواریم در سال ۱۳۹۹ این دکل‌ها به زیرزمین منتقل شوند.

کاهش سهم درآمدهای غیر نقد شهرداری در بودجه ۹۸

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تحقق درآمدهای پایدار و پیش‌بینی این درآمدها در بودجه سال آینده شهرداری تهران، گفت: این درآمدها در بودجه سال آینده شهرداری تهران پیش‌بینی‌شده است؛ برای مثال درآمد حاصل از پارکینگ حاشیه‌ای و شهر هوشمند از نوع درآمدهای پایدار است وقتی درآمدهای حاصل از شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران از ۱۵۲ میلیارد تومان در بودجه سال ۹۷ به ۲۲۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده افزایش داده‌شده یکی از مصادیق درآمدهای پایدار است. علاوه بر این‌ها مالیات بر ارزش‌افزوده هم‌مقداری رشد داشته است که جز درآمدهای پایدار محسوب می‌شود. در حقیقت ۲.۵ درصد سهم درآمدهای پایدار در بودجه سال آینده شهرداری تهران افزایش داشته است و نسبت درآمدهای نقد و غیر نقد ٣.٣ درصد افزایش پیدا کرده است. به عبارت روشن‌تر سهم درآمدهای غیر نقد از ۲۳.۳ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده‌شده است.

الویری در پاسخ به این سؤال که برخی تمهیدات بودجه به دلیل عدم تحقق زیرساخت‌های مناسب اجرایی نمی‌شود همانند درآمدهای حاصل از پارک حاشیه‌ای گفت: قبول دارم برخی مواقع زیرساخت‌های لازم فراهم نیست اما در حال حاضر تصور می‌کنم در مورد هوشمند کردن پارک حاشیه‌ای که به‌صورت پایلوت در منطقه ۲ تهران اجراشده و بر اساس گزارش معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران پیش‌بینی زیرساخت‌های انجام‌شده و محل نصب آن‌ها نیز مشخص‌شده است. این موضوع توسط شهرداری تهران ارائه‌شده و پیشنهادی شورای شهر نیست لذا امکان اجرایی شدن آن بیشتر است.

وی تأکید کرد: درزمینهٔ شفاف‌سازی درآمدهای شهرداری نیز پیشنهاد استقرار خزانه‌داری الکترونیک توسط خود شهرداری مطرح‌شده است لذا قاعدتاً باید زیرساخت‌های لازم فراهم‌شده باشد که چنین طرحی را ارائه کنند.

 

وی در خصوص رشد میزان حقوق و دستمزدها و هزینه نگهداشت شهر در سال آینده گفت: واقعیت این است که ما شهر را گران اداره می‌کنیم روش‌هایی که به کار می‌گیریم پرهزینه هستند در حوزه نیروی انسانی نیز وجود ۶۸ هزار نیروی انسانی که با تعدیل‌هایی که صورت گرفته به رقم ۶۶ هزار نفر رسیده است همگی با شاخص‌هایی که در دنیا وجود دارد سازگاری ندارند؛ این موضوع به استخدام‌های بی‌رویه‌ای بازمی‌گردد که متأسفانه در مقاطع مختلف صورت گرفته و کار را به اینجا کشانده است و مشکلات زیادی برای شهرداری تهران ایجاد کرده است؛ اما سیاست مدیریت شهری کنونی این است که همکاران شهرداری در همه سطوح بالاترین سرمایه شهرداری هستند و لازم است به نحوی مطلوب و کارآمد از حضور آنان برای شکوفایی تهران استفاده شود.

تهرانی‌ها روزی ۱۰۰۰ گرم زباله تولید می کنند

الویری تصریح کرد: در مورد رفت‌وروب و نگهداری شهر هم روش‌های ما پرهزینه هستند در مورد پسماند اولاً میزان تولید زباله ما از حالت نرمال بسیار بالاتر است. بر اساس میانگین جهانی به‌طور متوسط هر شهروند روزانه ۳۰۰ گرم زباله تولید می‌کند درحالی‌که شهروندان تهرانی در روز یک کیلوگرم زباله تولید می‌کنند و حتی برخی مواقع این رقم بیش از یک کیلوگرم می‌شود متوسط تولید زباله توسط شهروندان در روز در سطح کشور هم حدود ۷۰۰ گرم است.

وی تأکید کرد: به‌این‌ترتیب ما با یک شهر مصرف‌گرا روبرو هستیم که زباله زیادی تولید می‌کنیم به‌عنوان‌مثال ۳۰ درصد نان دور ریخته می‌شود این مصارف زیاد در همه‌چیز مثل میزان مصرف انرژی به‌ویژه بنزین که ده برابر کشور ترکیه با جمعیتی مشابه ما است دیده می‌شود. از سوی دیگر در حوزه جمع‌آوری و رفت‌وروب شهری تفکیک زباله از مبدأ وجود ندارد و شهروندان عادت نکردن زباله را تفکیک کنند و بعضاً زباله‌ها را در معابر رها می‌کنند لذا زحمت جمع‌آوری زباله را مضاعف می‌کنند و هزینه آن را بالاتر می‌برند.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در برخی نقاط شهر تهران در شبانه‌روز حتی سه بار نظافت انجام می‌شود و جمع‌آوری زباله صورت می‌گیرد گفت: این در حالی است که در اروپا کشورهای وجود دارند که بعضاً هفته‌ای یک‌بار جمع‌آوری زباله را انجام می‌دهد به‌این‌ترتیب با یک حساب سرانگشتی می‌توانیم به این نتیجه برسیم که چقدر هزینه‌های نگهداشت شهر افزایش پیدا می‌کند. اصلاح این روش نامناسب با سرعت زیاد امکان‌پذیر نیست ما قدم‌هایی را برداشته و در شروع مسیر هستیم.

وی ادامه داد: کاهش نیروی انسانی را به‌صورت یک الزام در تبصره‌های بودجه سال آینده شهرداری تهران آوردیم البته شهرداری در سال جاری به این تبصره که در بودجه سال ۹۷ آمده بود عمل کرد و امیدواریم در سال آینده نیز به این موضوع عمل کند. درزمینه هوشمند کردن شهر هم که موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود در مصوبه‌های مختلفی در بودجه به آن تأکید شده است. همچنین در مورد کاهش مصرف انرژی اماکن شهرداری که تعداد آن‌ها زیاد است از حوزه ستادی تا شهرداری‌های مناطق و نواحی در بودجه سال آینده موظف شدند که ۱۰ درصد مصرف انرژی خود را کاهش دهند.

بودجه 1172 میلیارد تومانی شهرداری برای بخش فرهنگی در سال آینده

الویری در تشریح آنچه شورا در حوزه فرهنگی در بودجه سال آینده مصوب کرده است گفت: در حوزه فرهنگی اجتماعی برای بودجه سال ۱۳۹٨ رقم ۱۱۷۲ میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است که در کنار بودجه وزارت ارشاد که رقم ۶۰۰ تومان برای کل کشور است رقم قابل‌ملاحظه‌ای خواهد بود و نشان می‌دهد که شهرداری برای این حوزه سقف و رقم بودجه‌ای بالا و قابل قبولی را در اختیار دارد.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران در مقاطعی در حوزه‌های هزینه‌هایی را انجام می‌داد که اصولاً جزو وظایف شهرداری نبوده است و متأسفانه در سال‌های گذشته حساسیت لازم و اثرگذار به این موضوع نشان داده نشده است و در بودجه سالهای متعدد ردیف‌های مختلفی برای کمک به مؤسساتی که عمدتاً در رابطه با مدیریت شهری نبودن تکرار شده است این مؤسسات بخشی از بودجه شهرداری تهران را به‌عنوان کمک به خود اختصاص می‌داده‌اند.

وی افزود: حتی به بهانه مراسم‌های مذهبی و آئینی اعدادی در حد ۳۰ یا ۴۰ میلیارد تومان در سال‌های گذشته هزینه شده که هیچ‌گونه مدارکی به‌صورت روشن از این هزینه‌ها وجود ندارد که پول‌ها در کجا هزینه شده است لذا سعی کردیم همه این موارد را شفاف کنیم. در حقیقت اختصاص دادن رقمی دو برابر بودجه وزارت ارشاد برای بخش فرهنگی در بودجه شهرداری تهران رقم قابل‌توجهی است ضمن اینکه تقاضای جدی مردم مسئله حمل‌ونقل عمومی و توسعه آن است و در مرحله بعد نیز توجه مردم به مسائل محیط‌زیست و مبارزه با آلودگی هوا معطوف است.

وی تصریح کرد: قطعاً نفی نمی‌کنم که شهر احتیاج به توسعه فرهنگی دارد و لازم است در محل‌هایی کارهای فرهنگی و هنری انجام دهم؛ ولی بی‌تردید اگر از مردم نظرسنجی انجام شود که در مورد توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا تأکید بیشتر دارند.

در سال آینده برای امور فرهنگی ۱۱۸۲ میلیارد تومان، حوزه حمل‌ونقل ۶۱۲۰ میلیارد تومان، حوزه خدمات شهری  ۲۵۲۳ میلیارد تومان، حوزه شهرسازی و معماری ۱۵۳ میلیارد تومان و در حوزه هوشمندسازی ۷۳۲۰ میلیاردتومان اختصاص داده خواهد شد.الویری تأکید کرد: تصور می‌کنم این رقم عدد منطقی و خوبی است که برای حوزه فرهنگی در نظر گرفته‌شده است. قبول دارم مردم تهران شایستگی زندگی بهتری دارند و باید از امکانات رفاهی بهتر و فضاهای فرهنگی متنوع برخوردار باشند ولی باید توجه کرد که بودجه بر مبنای نیازهای شهروندان تدوین نمی‌شود بلکه در درجه اول بر اساس توانمندی و امکانات و منابعی که وجود دارد شکل می‌گیرد لذا چاره‌ای نداریم که منابع محدودی که در اختیارداریم که شاید یک‌دهم یا یک‌پنجم نیازهای شهر است با اولویت‌بندی هزینه کنیم. باید نیازها را اولویت‌بندی کنیم و مأموریت‌هایی را موردتوجه قرار دهیم که خواسته مردم است چراکه ما نماینده مردم هستیم.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره در شهر تهران نیز گفت: در بودجه ۱۸ هزار میلیارد تومانی تنها ۷۳۲۰ میلیارد تومان صرف حقوق و دستمزد تعهدات خواهد شد و مابقی آن به کارهای عمرانی؛ زیرساختی، زیست‌محیطی اختصاص پیدا می‌کند. به‌عنوان‌مثال در حوزه فرهنگی بخش زیادی مربوط به پروژه‌های فرهنگی مثل ساماندهی معابر برای گردشگری است که کار عمرانی و ماندگاری محسوب می‌شود یا در زمینهٔ حمل‌ونقل و ترافیک ۶۱۲۰ میلیارد تومان در سال آینده هزینه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه ایمنی و بحران به‌ویژه مقابله با زلزله و آتش‌سوزی نیز رقم ۱۰۴۰  میلیارد تومان هزینه خواهیم کرد. همچنین در حوزه خدمات شهری نیز ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده است. با توجه به اینکه سهم حقوق و دستمزد و پرداخت آن در حد یک‌سوم است بنابراین جهت‌گیری مناسبی در بودجه انجام‌شده است.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح ارقام اختصاص پیداکرده برای بخش‌های مختلف شهرداری تهران در بودجه سال آینده گفت: در سال آینده برای امور فرهنگی ۱۱۸۲ میلیارد تومان برای حوزه حمل‌ونقل ۶۱۲۰ میلیارد تومان آن به حمل‌ونقل ریلی اختصاص پیدا می‌کند؛ داده خواهد شد. همچنین برای حوزه خدمات شهری رقم ۲۵۲۳ میلیارد تومان که از این رقم ۹۵۰ میلیارد تومان برای توسعه فضای سبز ۱۰۰ میلیارد تومان برای زیباسازی و ۷۸۰ میلیارد تومان برای پسماند و رفتوروب شهر ، در حوزه شهرسازی و معماری رقم ۱۵۳ میلیارد تومان و در حوزه هوشمند سازی رقم ۷ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان اختصاص داده خواهد شد.

بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران

اجازه شهرداری برای اخذ وام ۸۰۰ میلیارد تومان از بانک‌ها

الویری در پاسخ به این سؤال که به‌عنوان رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران ازآنچه به‌عنوان بودجه سال آینده شهرداری تهران در این شورا به تصویب رسیده است راضی هستید گفت: ایده‌ها و آرمان‌های ما بالا و شوق برانگیز است اما ما در دنیای واقعی زندگی می‌کنیم که در آن‌ وقتی اتفاقی همانند خروج آمریکا از برجام روی می‌دهد و تمام قیمت ارز و تأمین کالاهای خارجی و ثبت سفارش و خریدهای خارجی پروژه‌ها را مشمول سختی‌های بسیاری می‌کند.

 ما در دنیای واقعی زندگی می‌کنیم و بعضاً حتی موارد طبیعی مانند پیوستن به FATF مشکل می‌شود امری که برای ما کاملاً بدیهی است اما متأسفانه کسانی هستند که حتی برای این موارد بدیهی هم توقف ایجاد می‌کنند. دوری از واقعیت‌ها و کنار زدن آن‌ها هزینه‌های زیاد به ما تحمیل می‌کند. پروژه‌هایی شروع‌ شده است که باید با هزینه‌های بسیار کمتری به اتمام می‌رسید اما در این شرایط هزینه‌های آن چند برابر شده است.

وی ادامه داد: ما امروز با این واقعیت تلخ مواجه هستیم که بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای شهرداری وجود دارد. در کمیسیون برنامه‌وبودجه با توجه به واقعیت‌های موجود عملکرد مطلوب و مناسبی داشته‌ایم و اعضای شورا به‌صورت شبانه‌روزی وقت گذاشتند و با انجام کار کارشناسی هریک به‌نوبه خود تلاش کردند که بهترین تصمیم را بگیرند که کمترین آسیب شامل حال شهروندان شود و بهترین امتیازات را کسب کنند.

وی در خصوص تمهیدات پیش‌بینی‌شده برای پرداخت بدهی‌های شهرداری در بودجه سال آینده نیز گفت: بخشی از بدهی‌ها در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ پرداخت‌شده است و در حال حاضر هم اعتباری در حدود ۲۵۴۰ میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌ها، دیون و تعهدات در نظر گرفته‌شده و علاوه بر آن اجازه داده‌ایم تا سقف ۹ هزار میلیارد تومان اگر کسب درآمد توسط شهرداری تهران محقق شد بدهی‌ها را پرداخت کنیم. در حقیقت پرداخت بدهی‌ها به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد و در حوزه دریافت تسهیلات و وام هم‌ عدد ما مسیر کاهشی را طی کرده است به‌این‌ترتیب که گرفتن وام از بانک‌ها در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است ولی در سال ۱۳۹۸ این عدد به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش‌یافته است و برای سال آینده اجازه داده‌شده است مبلغی معادل ۸۰۰ میلیارد تومان وام از بانک‌ها اخذ شود.

تاریکخانه‌ای مالی شهرداری کمی روشن‌شده

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان ظرف دو سال گذشته از تاریکخانه شهرداری تهران به لحاظ بودجه‌ای و مالی خارج‌ شده‌ایم، گفت: بخش شفاف‌سازی فعالیت‌ها خیلی جدی پیگیری شده مخصوصاً در کمیسیون برنامه‌وبودجه کمیته شفاف‌سازی که مسئولیت آن باخانم آروین است ، پیشنهادات خوبی را ارائه کرده و در شورا به تصویب رسیده است. در حال حاضر بسیاری از پروژه‌ها مناقصه‌ها و مزایده‌ها شفاف در سایت قرار می‌گیرد درآمد و دریافت‌ها به‌صورت نقدی انجام نمی‌شود و حتماً به‌صورت الکترونیکی است اقدامات خوبی انجام‌شده و می‌توان گفت تاریکخانه‌ای مالی شهرداری کمی روشن‌شده یا وضعیت تاریکخانه گذشته را نداریم و به حالت نیمه‌تاریک رسیده‌ایم لذا امیدواریم روزی برسد که شفاف و روشن همه امور در جلوی چشم مردم به نمایش گذاشته شود و امیدواریم روزی را ببینیم که برای انجام هیچ کاری، کوچک‌ترین شائبه‌ای در مورد گرفتن رشوه و یا فساد در سیستم وجود نداشته باشد و این‌زمانی است که رابطه مستقیم موعدی و کارمند شهرداری قطع شود و به‌صورت الکترونیک و در داخل سیستم کارها انجام شود.

توضیحات الویری از 62 مجوز ساخت و ساز در باغ‌

وی در خصوص مصوبه برج باغ‌ها و تصمیم شورا در مورد ساخت‌وساز در ۶۲ باغ شهر تهران نیز گفت: این مصوبه توسط شورای پنجم تصویب نشده و در زمان شهرداری آقای احمدی‌نژاد به تصویب رسیده است. لایحه‌ای که به شورای دوم فرستاده شد به تصویب رسید که طبق آن مالکان باغ‌ها می‌توانستند ۳۰ درصد زمین را بلندمرتبه‌سازی کنند و بقیه زمین به‌صورت باغ باقی بماند. البته این مصوبه در شورا با نیت خیر تصویب شد ولی نتیجه بسیار فاجعه‌آمیزی داشت ازاین‌رو که با توجه به تأمین پارکینگ و... بسیاری از این باغ‌ها تخریب شدند. نتیجه این عملکرد منفی موجب شد که شورای شهر تهران در اسفند ۱۳۹۶ مصوبه‌ای را بگذراند و مصوبه قبلی را ابطال کند.

وی ادامه داد: ابطال این مصوبه باعث شد افرادی در حقیقت لای در گیر کنند، افرادی که تمامی عوارض ساخت را پرداخت کرده بودند و تمام مراحل کار آن‌ها انجام‌شده بود اما یک‌مرتبه با این مصوبه مواجه شدند که در میان حدود ۸۰۰ باغ موضوع برج باغ‌ها ۶۲ مورد پیدا کردیم که مشمول حدود کمتر از ۱۰ درصد مجموعه افرادی بودند که لای درمانده بودند و حقوقی برای آن‌ها ایجادشده بود که البته اغلب وضعیت ملک به نحوی بود که از حالت باغ خارج‌شده بود البته امکان شکایت این افراد به دیوان عدالت اداری وجود داشت که اگر چنین می‌کردند ممکن بود که کل مصوبه برج باغ‌ها به‌طورکلی ابطال شود.

الویری تأکید کرد: در شورای اسلامی شهر تهران در کمیسیون‌های"سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری"و "معماری و شهرسازی" به ریاست خانم نوری و آقای سالاری حدود پنج ماه روی این موضوع کار شد و سعی کردند تعداد باغ‌هایی که چنین مشکلی دارند به حداقل برسد نهایتاً این ۶۲ پرونده جز مواردی شناخته شدند که مجبور بودند با توجه به حقوق مکتسبه ایجادشده با آن‌ها مجوزهای لازم داده شود اما بقیه موارد یعنی حدود ۶۰۰ پرونده برجای خود باقی ماند.

وی افزود: باید به این نکته توجه کنیم که این مصوبه سال‌های متوالی در حال اجرا بوده و لطمه‌های بسیاری به فضای سبز شهر تهران زده است اما در حال حاضر این مصوبه توسط شورای شهر تهران متوقف‌شده است لذا تصور می‌کنم تصمیم شورای شهر در مورد لغو مصوبه برج باغ‌ها تصمیم مؤثر و خوبی بود و هم در پاسخ دادن به لایحه شهرداری در مورد تفسیر مصوبه لغو برجام و تعیین تکلیف موارد خاص تصمیم عاقلانه گرفته شد و دوسوم اعضای شورای شهر نیز به این مصوبه رأی داده البته در این مصوبه ذکرشده اگر در میان این ۶۲ مورد اماکن تاریخی وجود داشته باشد مشمول این تفسیر نخواهند شد و اجازه ساخت‌وساز داده نخواهد شد.

رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد شورای عالی استان‌ها در این دوره گفت: کارکرد شورای عالی استان‌ها تنها ارسال طرح و یا لایحه به دولت و مجلس نیست یکی از کارکردهای آن نظارت بر مدیریت‌های محلی و رصد نارسایی‌های و رفع آن‌هاست همچنین از کارکردهای دیگر شورای عالی استان‌ها دادن آموزش به بدنه شورای کشور است همچنین شورای عالی استان‌ها جای انطباق مصوبات شورای استان‌ها به قانون و مقررات نیز می‌باشد لذا شورای عالی استان‌ها را باید در این مجموعه در نظر گرفت.

وی ادامه داد: در طول این سال‌ها ۱۱ مورد مصوبه داشتیم که در صحن مجلس شورای اسلامی رأی آورده و تبدیل به قانون شده است. در حال حاضر چندین طرح به مجلس فرستاده‌شده و در کمیسیون‌های مجلس در حال گذراندن مراحل قانونی هستند.

 یکی از کارکردهای جدی شورای عالی استان‌ها منع تبعیض در اجرای پروژه‌هایی است که موضوع اصل ۱۰۱ قانون اساسی است متأسفانه سازمان برنامه‌وبودجه در این زمینه همکاری با شورای عالی تاکنون نکرده و به‌موجب ماده ۸۸ قانون شوراها سازمان برنامه‌وبودجه موظف شده است که برنامه پنج‌ساله و بودجه سالیانه را قبل از ارسال به دولت به شورای عالی استان‌ها ارسال کند، نظر شورای عالی استان‌ها را بگیرد؛ اما به این مهم قانونی تاکنون توجه نشده به همین دلیل شکایتی را تنظیم کردیم و به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال کردیم تا این شکایت بررسی شود، امیدوارم این سازمان طبق قانون به تکالیف خود عمل نماید.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.