| کد خبر: 183323 |

◄ با معاینه فنی از رسیدن هوا به حالت اضطرار جلوگیری شد

تدابیر سخت‌گیرانه ستاد مرکزی معاینه فنی با همراهی شهرداری، سازمان راهداری و پلیس توانست آلودگی هوا در تهران را رقیق کرده و بنابراین هوا با شرایط اضطرار کم‌تری در سال جاری مواجه شد.

تین نیوز

 نشست خبری رئیس ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران  با اصحاب رسانه با محوریت کنترل ایمنی خودرو قبل از سفرهای نوروزی، در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سید نواب حسینی‌منش با اشاره به این مهم که شبهه‌ای در میان مردم به وجود آمده آن‌هم کاهش آلودگی به دلیل نزولات جوی است، تصریح کرد: مردم باید به این نکته واقف باشند که تنها باد قادر است تا ذرات کم‌تر از دو و نیم میکرون را در هوا کاهش دهند.

وی در ادامه سخنان خود، افزود: تدابیر سخت‌گیرانه ستاد مرکزی معاینه فنی با همراهی شهرداری، سازمان راهداری و پلیس توانست آلودگی هوا در تهران را رقیق کرده و بنابراین هوا با شرایط اضطرار کم‌تری در سال جاری مواجه شد.

حسینی منش بابیان این مطلب که اگر حتی معاینه فنی توانسته باشد یک درصد آلودگی هوا کاهش پیدا کند موفقیتی برای ما خواهد بود، گفت: با کاهش یک درصدی آلودگی هوا ما توانسته‌ایم از رسیدن هوا به حالت اضطرار جلوگیری کنیم.

حسینی‌منش با بیان این مطلب که براساس آمار حدود 350 هزار دستگاه خودرو در سال 97 مجاز به دریافت برگه معاینه‌فنی برتر شده‌اند، گفت: از تعداد یک‌میلیون و 749 خودرو مراجعه کننده در سال جاری به مراکز معاینه‌فنی، حدود 42 درصد از خودروها دارای نقص فنی بودند.

وی در ادامه گفت: پس از اجرای مرحله دوم طرح کاهش در ماه‌های آبان و آذر تعداد مردودی‌ها در معاینه فنی به شدت افزایش پیدا کرد. در آئین‌نامه جدید معاینه‌فنی خودروها از این پس به صورت رندم مورد کنترل پلیس قرار می‌گیرند.

رئیس ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران با تاکید بر این مهم که با کنترل مستمر خودروهای سنگین عبوری یا تست کنار جاده که تمامی جهان مرسوم است تعداد خودروهای آلاینده به زیر 20 درصد کاهش نشان داد، افزود: این درحالی است که در مراحل اولیه تست کنار جاده که 85 درصد خودروها دارای برگه معاینه‌فنی بودند، 24 درصد با مردودی در تست آلایندگی مواجه شدند.

حسینی‌منش در خصوص خودروهای مشمول معاینه‌فنی در سال جدید نیز، گفت: خودروهای داخلی تولید سال 93، خودروهای وارداتی تولید سال 2014 که حدود 200 هزار خودرو می‌شوند مشمول معاینه‌فنی خواهند بود واز اول سال جدید در صورت نداشتن معاینه‌فنی جریمه می‌شوند.

وی با بیان این که ستاد معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران به داشتن معاینه فنی اکتفا نکرده بلکه با کمک پلیس راهور و راهداری نسبت به ایجاد اکیپ‌های سیار اقدام کرده و خودروهای دیزلی را تحت تست کنار جاده قرار داد، افزود: در این مدت بالغ بر 5100 خودرو را در کنار جاده و  در حین تردد مورد بازبینی قرار گرفتند.

حسینی‌منش با اشاره به این نکته که متأسفانه اکثر خودروها در این بازبینی فرسوده اعلام شدند، افزود: 4554خودروی معاینه شده فرسوده بودند یعنی این که معاینه‌فنی آن‌ها تا 6 ماه بیش‌تر دوام نمی‌آورد.

وی با تاکید بر این مطلب که مسبب اصلی تولید ذرات معلق کم‌تر از 2.5 میکرون خودروهای سنگین آلاینده هستند، تصریح کرد: کل مراجعات تا 11 اسفند ماه یک‌میلیون و 200 هزار خودرو بودند که خوشبختانه با 20 درصد رشد رکورد سال گذشته را جابه‌جا کردیم.

حسینی‌منش با بیان این‌که از این تعداد خودرو 350  هزار خودرو به دلیل آلایندگی مردود شدند، ابراز داشت: براساس استعلام غیررسمی که از شرکت‌های تولید کننده کاتالیست این نتیجه به دست آمد که 90 هزار کاتالیست در این یازده ماه فروخته شده‌اند که بررسی‌ها نشان داد تقریباً یک سوم آلایندگی‌ها به دلیل تعویض کردن کاتالیست‌ها کاهش یافته است.

رئیس ستاد معاینه فنی شهرداری تهران به این موضوع پرداخت که هر خودروی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کند به صورت خودکار از آن تست معاینه فنی برتر می‌گیریم و گفت: اگر خودرو نتواند حدود مجاز معاینه‌فنی‌برتر  را پاس کند معاینه‌فنی معمولی اخذ می‌شود و از آن‌جایی که طبق بودجه 98 تخفیف معاینه‌فنی برتر در سال آینده 25 درصد است به‌نظر می‌رسد که تعداد مراجعات به مراکز معاینه‌فنی برای اخذ معاینه فنی برتر افزایش یابد.

به گفته وی، با اجرای مرحله دوم طرح «کاهش» میزان مراجهات به مراکز افزایش پیدا کرد. در همان زمان به دلیل پیک مراجعات مردودی‌ها نیز افزایش یافت چرا که مشخص شد تعداد زیادی خودرو که مشمول معاینه‌فنی بودند. اما به دلیل فرسودگی برای دریافت معاینه‌فنی مراجعه نداشتند، به دلیل اجرای مرحله دوم طرح کاهش ناگزیراز حضور در مارکز معاینه‌فنی شدند و به همین دلیل میزان مردودی در آبان و آذر افزایش یافت.

رئیس ستاد معاینه‌فنی شهرداری تهران با بیان این‌که متأسفانه تکنولوژی خودروهای تولید داخل برای سال‌های دور است، یادآور شد: ما  در ایران پژویی استفاده می‌کنیم که تکنولوژی آن مربوط به سال 1978 میلادی است و یا از پرایدی صحبت می‌کنیم که تکنولوژی آن متعلق به سال 72 است و این در حالی است که در کشورهای صاحب نام تولید کننده خودرو در  هر سه سال یک بار دوره‌های آموزشی برای کارشناسان معاینه‌فنی برگزار می‌کنند. چرا که تکنولوژی خودروی آنها به طور کل تغییر می‌کند اما در 23 سال اخیر متاسفانه تکنولوژی تولید خودرو تغییر نکرده و نیازی به بازآموزی نیز در ان احساس نمی‌کنیم.

تشریح برنامه‌های نورزوی معاینه‌فنی

وی در تشریح برنامه‌های نوروزی ستاد معاینه‌فنی با بیان این‌که تا 29 اسفند ماه مراکز معاینه‌فنی باز است ودر دو شیفت تا ساعت 21 شب فعال هستند، گفت: شانزده مرکز ثابت و هشت مرکز سیار در 54 خط خدمت رسانی می‌کند و در روز نخست عید نیز دو مرکز معاینه‌‌فنی فعال خواهند بود. از دوم تا چهارم فرودین، هفت مرکز معاینه فنی فعال هستند و در روزهای ۵ تا ۱۱ نیز تمامی مراکز خدمت ارائه می‌کند. تنها در روز سیزده فرودین همه مراکز معاینه‌فنی در تهران تعطیل خواهند بود.

وی به خودروهایی که برای مسافرت به تهران می‌آیند هشدار داد  تا با توجه به اجرای طرح «کاهش»، الزام داشتن معاینه‌فنی در حضور در شهر تهران را رعایت کنند و رانندگان سایر شهرها می‌توانند از همان مراکز معاینه‌فنی شهرهای خود معاینه‌فنی اخذ کنند.

رئیس ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اشاره به این موضوع که براساس اعلام اتحادیه اروپا 10 درصد از سوانح رانندگی منجر به مرگ در اثر نقص فنی خودروها است. افزود: از ابتدای سال93 تا سوم آذر که مرحله دوم طرح «کاهش» در تهران به اجرا گذاشته نشده بود، حدود دو میلیون و600  هزار خودرو به دلیل نداشتن معاینه‌فنی اعمال قانون شدند. اما از سوم آذر تاکنون و بعد از اجرایی شدن مرحله دوم طرح و گرایش مردم به اخذ معاینه‌فنی یک میلیون خودرو توسط پلیس جریمه شدند. بررسی‌ها نشان داده که تا به امروز 200 میلیارد تومان در این حوزه جریمه شدند که این عدد باید در توسعه حمل ونقل عمومی مورد استفاده قرار بگیر که متاسفانه رقمی تا به این تاریخ به این بخش تخصیص داده نشده است.

وی در خصوص معاینه‌فنی خودروهای دولتی نیز یادآور شد: خودروهای دولتی اگر معاینه‌فنی نداشته باشند قطعا اعمال قانون خواهند شد. اما معاینه‌فنی خودروهای نظامی علیرغم تلاش در دوره‌های گذشته و تأکیدات زیادبه منظور گرفتن معاینه‌فنی خودروهای نظامی و انتظامی وجود داشت. اما متأسفانه به استثنای خودورهای راهور ناجا که خودروهای خود برای اخذ معاینه فنی به مراکز اعزام کرد، موفق به مجاب کردن دیگر بخش‌های نظامی برای حضور در مراکز معاینه‌فنی نشده‌ایم.

رئیس ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودروهای شهر تهران، با تاکید براین نکته پیش از اتمام دوره معاینه‌فنی خودروهایی که یکبارمراجعه به مراکز داشته‌اند، پیامک ارسال خواهد شد، خاطرنشان کرد: به این منظور  اطلاعات یک‌میلیون و 200 هزار خودرو  که در اختیار این مرکز قرار دارد به همین دلیل ثبت و ضبط شده است. پیامک اعمال قانون نداشتن معاینه‌فنی نیز برای این تعداد از مراجعان به مراکز ارسال می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.