| کد خبر: 179112 |

◄ مانع بزرگ مقابل پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها

سال‌های زیادی است که سازمات تاکسیرانی در صدد بکار گرفتن سیستم هوشمند پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها است که به نظر می‌رسد در حال نزدیک شدن به این هدف باشد. تا مردم در تامین سکه به منظور پرداخت‌های ریز با مشکا مواجه نباشند.

تین نیوز

با توجه ضرورت تعیین و تکلیف پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی هم‌افزایی با شورای شهر انجام شده تا بتوان از توان شرکت‌های خصوصی دارای معیارهای لازم به منظور ساماندهی پرداخت خرد و تسهیل شرایط پرداخت کرایه تاکسی استفاده کرد. چرا که این پروژه از سال 1390 بدون تعیین و تکلیف باقی مانده است. از سویی دیگر حجم پول خرد مورد نیاز در تاکسی با توجه به نرخ گذاری‌ها بسیار بالا است و این یک مشکل برای رانندگان و مسافران محسوب می‌شود که شکایت‌های زیادی از مسافران به دلیل عدم پرداخت باقی مانده کرایه را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، رئیس مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان تاکسیرانی شهر تهران در تشریح عدم موفقیت بکارگیری دستگاه‌های خودپرداز در تاکسی‌ها، اظهار داشت: فضای پرداخت هوشمند کرایه تاکسی سال‌های سال است که در سازمان تاکسیرانی در دستور کار قرار گرفته است.

امیر علی‌پور با اشاره به اینکه در این میان چند نکته اساسی وجود دارد که غیر قابل چشم‌پوشی است، گفت: تا زمانی که پرداخت‌ با گوشی‌های هوشمند وجود خارجی نداشت تلاش بود تا برای پرداخت الکترونیک از سیستم‌های مبتنی بر «پوز» استفاده کنیم. تا در برابر ورود سخت افزار به تاکسی پرداخت‌ها به صورت مکانیزه صورت بگیرد.

وی به برخی محدودیت‌ها در راستای بکارگیری سیستم هوشمند پرداخت‌ها در تاکسی، اشاره کرذ و افزود: یکی از محدودیت‌ها موضوع سرمایه‌گذاری برای آوردن سیستم الکترونیکی به داخل تاکسی‌ها است که هیچگاه این فرصت مهیا نشد که سرمایه‌گذاری از داخل شهرداری انجام پذیرد. دلیل آن‌هم کاملاً مشخص است. زیرا در مقایسه با فضای مالکیتی اتوبوس و مترو شهرداری در آن‌ها و یا شرکت خصوصی است که در آن پرداخت‌ها با انسجام خاصی انجام می‌شود.

علی‌پور به موضوع خودمالکیتی تاکسی‌ها پرداخت و گفت: در تاکسی فردی مالک خودرو است که تاکسیران لقب گرفته و در حقیقت این امکان برای سازمان تاکسیرانی وجود ندارد که با اجبار فرد را برای بکارگرفتن تکنولوژی پرداخت آنلاین در خودرو ناگزیر به قبول خرید تجهیزات برای نصب در خودرو کند.

این مقام مسئول به وجود حدود 80 هزار تاکسی در تهران اشاره داشت و یادآور شد: هیچ مجموعه‌  مالی حاضر به ارائه خدمات با این حجم از دستگاه الکترونیکی سیّار نیست. بانک‌ها بهترین گزینه برای همکاری با سازمان تاکسیرانی به منظور پرداخت آنلاین کرایه تاکسی‌ها هستند که علاوه بر این موضوع می‌توانستند موضوع روابط عمومی را نیز بر عهده بگیرند.

وی به محدودیت پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی از سوی بانک مرکزی پرداخت و ابراز داشت: موضوع بحث تراکنش و مبالغ و تعداد بالای تراکنش‌ها بعضاً در تاکسی‌ها محقق نمی‌شود و تا یکی دو سال نخست نیز در فضای پرداخت نقدی انجام می‌گیرد که با سیاست‌های بانکداری چندان همراه نیست. عددی که در نهایت استحصال می‌شود کمتر از کف تراکنش مصوبه بانک مرکزی خواهد بود.

علی‌پور با تاکید بر اینکه پرداخت‌های خُرد و افزایش تراکنش‌ها شبکه شتاب را با مشکل اساسی روبه‌رو می‌کند، تصریح کرد: یک طرح اقتصادی‌ای که بازگشت سرمایه را تضمین کند تا به امروز تدوین نشده اما، گزینه‌ای که توانسته‌ایم در یک سال و نیم اخیر برای ان کار به آن‌ها اعتماد کنیم پیوستن تاکسی‌ها به اپلیکیشن‌های پرداخت است که «فون پی و تومن» از مصادیق آن است.

به گفته وی، بازار تعیین کننده ادامه حضور اپلیکیشن‌هایی است که به این منظور در تاکسی‌ها بکار گرفته شده و خواهند شد. امید که به مانند همیشه مردم انتخاب منطقی و خوبی برای پرداخت الکترونیک داشته باشند.

رئیس مرکز کنترل و نظارت هوشمند سازمان تاکسیرانی شهر تهران، خاطر نشان کرد: تنها گزینه پیش روی تاکسیرانی اپ‌های موجود هستند که سوق دادن آن‌ها به سمت تاکسی‌های ویژه از جمله فرودگاه و راه‌آهن دارای صرفه اقتصادی است. زیرا در این بخش مبالغ درشت‌تر با فرآیند منطقی‌تر در شبکه شتاب جابه‌جا می‌شوند. اگر بانکی به این نتیجه برسد که این موضوع دارای پلن اقتصادی برای او است ما از آن استقبال می‌کنیم.

علی‌پور به این نکته نیز پرداخت که، تجربه نشان داده که سیستم تجهیز محور خیلی پاسخگو نخواهد بود و تصور می‌شود در حوزه موبایل محور با موفقیت‌های بیش‌تری همراه باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.