| کد خبر: 177274 |

◄ مراجعه به خط ویژه معاینه‌فنی موتورسیکلت‌، صفر است

آزمایشگاه شیمی تجزیه و کنترل دیزل در تهران راه‌اندازی می‌شود و تمامی عناصر موجود در ذرات معلق هوا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در مراسم رونمایی از بخش اول تجهیزات اعطا شده در چارچوب همکاری فنی برای توسعه ظرفیت کنترل آلودگی هوا با ژاپنی‌ها گفت: اولین سری تجهیزات دولت ژاپن به ایران برای اندازه‌گیری ذرات معلق هوا رسیده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سید وحید حسینی با اشاره به اینکه، از 1.5 سال گذشته همکاری مشترک فنی با ژاپن داشته‌ایم، اظهار کرد: پروژه مطالعاتی به ارزش تقریبی 4 میلیارد دلار داشته‌ایم و تمام این هزینه‌ها را کشور ژاپن تقبل کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه، علی‌رغم تمامی گرفتاری‌ها به دلیل تحریم‌ها با همکاری ژاپنی‌ها این تجهیزات وارد شده و امروز آماده بهره‌برداری می‌شود، افزود: پروژه مشترک دیگر ایران با ژاپن به ارزش 12.5 میلیون دلار در فاز بعدی به اجرا گذاشته خواهد شد. آزمایشگاه شیمی تجزیه و کنترل دیزل در تهران راه‌اندازی می‌شود و تمامی عناصر موجود در ذرات معلق هوا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به این موضوع پرداخت که دیزلی‌ها نفس مردم را گرفته‌اند و آزمایشگاهی برای مشخص شدن آلودگی آنها نداریم با راه‌اندازی این آزمایشگاه مشکلات برطرف می‌شود.تصریح کرد: وضعیت آلودگی هوای تهران برای شهرداری شناخته شده است هم سیاهه داریم و هم آنالیز صورت گرفته. بیش‌ترین آلودگی از منابع متحرک، خودروها و موتورسیکلت‌ها و برنامه‌های مختلفی در این باره داشته‌ایم.

وی، با اشاره به این‌که از دو سال گذشته همکاری خوبی بین محیط زیست و شهرداری در تصویب قوانین وجود داشته است، گفت: امیدواریم بتوانیم روند افزایش آلودگی هوا را کاهش دهیم. 

به گفته حسینی، نتیجه تحقیقات 4 سال گذشته سهم موتورسیکلت‌های کاربراتوری در آلودگی هوا را مشخص کرده است و توانستیم قانون ممنوعیت پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری را تصویب و اجرایی کنیم.

وی همچنین در خصوص اجرای طرح کاهش، گفت: امیدواریم پلیس در این باره همکاری کرده و به زودی این امر اجرایی شود. قرار بود از ابتدای آبان این طرح به صورت سراسری در تهران اجرا شود، پلیس به دلیل شلوغی مراکز معاینه‌ فنی این طرح را به تعویق انداخت اما به نظر بنده شلوغی مراکز معاینه فنی نباید بهانه برای تأخیر در اجرای طرح کاهش آلودگی هوا می‌شد ولی تصمیم خردجمعی است.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اینکه در حال حاضر جلسات متعددی برگزار می‌شود تا طرح کاهش بدون وقفه در تهران اجرا شود، ابراز داشت: تمامی دوربین‌های شهر تهران مجهز شده تا پلاک خودروهای فاقد معاینه فنی را ثبت کنند. 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که معاینه فنی چقدر در کاهش آلودگی هوا تأثیر دارد، گفت: قابل پاسخگویی نیست. معاینه فنی قانون ملی کشور است و باید اجرا شود اما مطالعه‌ای توسط دانشگاه تربیت مدرس صورت گرفته بود که نشان می‌داد اگر خودروها معاینه فنی داشته باشند 10 درصد آلودگی هوا کاهش می‌یابد. 

وی با تأکید بر این موضوع که مبارزه با آلودگی هوا دانش و تسلط کافی می‌خواهد گفت: بخشی را داریم و برای بخش دیگر در حال تکمیل امکانات هستیم. اعلام شده 4 هزار شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان می‌دهند، گفت: 2.6 میلیارد دلار در سال آلودگی هوا به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌کند.

حسینی در خصوص تخلفات موتورسیکلت‌ها نیز یادآور شد: یکی از مشکلات مسأله پلاک‌خوان‌های این وسیله نقلیه است، برخی حتی صاحب این موتورسیکلت‌ها نیستند و موتورسیکلت‌ها ثبت و ضبط درستی ندارند، بنده شنیده‌ام که 400 هزار دستگاه موتورسیکلت رسوبی در پارکینگ‌ها داریم که کسی سراغ آن‌ها نمی‌آید. 

وی در خصوص معاینه فنی موتورسیکلت‌ها گفت: خط ویژه معاینه‌فنی موتورسیکلت‌ها را راه‌اندازی کردیم اما میزان مراجعه صفر است و این خط بلااستفاده مانده است.

به گفته حسینی، بالغ بر 70 درصد کاهش اکسید گوگرد در هوای تهران داشته‌ایم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.