| کد خبر: 173308 |

◄ کارت زرد به پیمانکاران مترو

درست در نقطه‌ای که محمدباقرقالیباف، شهردار اسبق تهران ایستاد و مقابل رسانه‌ها اعلام کرد پرونده هشت خط متروی تهران بسته شده است، محمدعلی افشانی، شهردار کنونی تهران ایستاد و گفت نمی‌تواند با قاطعیت اعلام کند چهار ایستگاه از خط ۶ مترو را آبان ماه به بهره‌برداری می‌رساند.

تین نیوز

درست در نقطه‌ای که محمدباقرقالیباف، شهردار اسبق تهران ایستاد و مقابل رسانه‌ها اعلام کرد پرونده هشت خط متروی تهران بسته شده است، محمدعلی افشانی، شهردار کنونی تهران ایستاد و گفت نمی‌تواند با قاطعیت اعلام کند چهار ایستگاه از خط ۶ مترو را آبان ماه به بهره‌برداری می‌رساند.

 پیمانکاران پیش از این به مدیران شهری قول داده بودند شهریور امسال این چهار ایستگاه را تکمیل و آماده بهره‌برداری کنند، اما به دلیل کمبود اعتبارات نتوانستند این بخش از خط ۶ مترو را به بهره‌برداری برسانند.

به تازگی رئیس شورای شهر تهران به همراه شهردار بازدیدی از خط ۶ مترو داشتند. در این بازدید، پیمانکاران ضمن تشریح روند پروژه اعلام کردند بیش از ۹۴ درصد از پروژه اجرا شده و در صورت تأمین اعتبارات باقیمانده، فاز اول آن در آبان ماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

شهردار تهران پیوند زدن افتتاح ‌پروژه‌ها به تأمین باقیمانده اعتبارات از سوی برخی پیمانکاران را رویکردی نادرست دانست و گفت: باید هر چه زودتر و در اولین فرصت فاز اول این پروژه (فاز جنوبی) ‌راه‌اندازی شده تا مردم از آن استفاده کنند. انتظار ما از پیمانکاران پروژه این بود که طبق ‌پیش‌بینی‌ها مدت‌ها قبل، بخشی از این خط را افتتاح ‌می‌کردند.

محسن هاشمی هم با یادآوری سوابق طولانی خود در مدیریت متروی تهران، با اشاره به هزینه ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی این پروژه، به مرحله افتتاح نرسیدن هیچ یک از بخش‌های آن را غیرمنطقی دانست.

وی خطاب به پیمانکاران پروژه ضمن یادآوری قول پیشین آنان برای افتتاح پروژه تا مرداد ۹۶ آنان را به  افزایش تلاش برای افتتاح سریع‌تر این پروژه توصیه کرد و گفت: باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و یا  آبان‌ماه آینده که خودتان وعده می‌دهید فاز اول این پروژه افتتاح شود و البته همزمان می‌توانید پیگیر تأمین باقیمانده منابع مالی باشید.

در ادامه این جلسه پیمانکاران خط ۶ مترو اعلام کردند که در تمامی مراحل، پروژه بالای ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و از ویژگی‌های بارز این خط رعایت استاندارد NFPA-۱۳۰ است که بر اساس آن حداکثر فاصله یک فرد در تونل‌های مترو تا خروجی ۳۸۱ متر است. همچنین جدیدترین آئین‌نامه‌های ارتعاش در احداث‌ تونل‌های این خط رعایت شده، به طوری که زمانی که تونل مترو از زیر بیمارستان قلب شریعتی عبور می‌کرد سیستم‌های این بیمارستان با کم‌ترین ارتعاش مواجه شدند.

به گفته پیمانکاران، فاز اول پروژه از ایستگاه دولت‌آباد تا ایستگاه امام‌حسین(ع) ‌راه‌اندازی خواهد شد و کل پروژه تا پایان ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید. اما شهردار تهران چندان به وعده پیمانکاران اطمینان نداشت و پس از بازید در ایستگاه دولت‌آباد به خبرنگاران گفت: پیمانکار پایان آبان ماه را به ما اعلام کرده اما من چون هیچ‌گونه نقص و کمبودی را در زمان بهره‌برداری قبول نمی‌کنم و هیچ ایستگاهی با مشکل بهره‌برداری نخواهد شد، زمان دقیق را اعلام نخواهم کرد.

عدم همراهی محسن هاشمی در ایستگاه پایانی شایعه دلخوری و قهر وی را داغ کرد. اما علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره جزئیات این جلسه  گفت: در این جلسه رئیس شورا و شهردار تهران تأکید داشتند پیمانکاران فعالیت و ورود تجهیزات را منوط به تزریق نقدینگی به پروژه نکنند و از ظرفیت‌های داخلی خود استفاده کرده و کار را تکمیل کنند و اینکه افتتاح ۱۰ کیلومتر از خط ۶ در انتظار نقدینگی باشد، مورد انتقاد رئیس شورای شهر بود.

وی گفت: به اعتقاد آنها منابع مالی در اولین فرصت ممکن تأمین خواهد شد اما کار نباید به خاطر منابع مالی متوقف بماند. در این رابطه شهردار تهران مثالی از دیدار خود با مدیران قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) زدند که در این دیدار توافق شد که قرارگاه از ظرفیت‌های خود کارگاه‌های پروژه‌هایی را که در آن حضور دارد، فعال و شهرداری ظرف شش ماه آینده منابع مالی مورد نیاز را فراهم کند.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم هرگونه قهر و ترک جلسه را رد کرد و گفت:  تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای خط ۶ هزینه شده که با هزینه تملک و ... نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان است اما با وجود این هزینه‌ها هیچ بخشی از این خط به بهره‌برداری نرسیده است.

او  با بیان اینکه من در بازدید اخیر خط ۶ نه جلسه را ترک کردم و نه قهر کردم بلکه تذکر جدی به پیمانکاران داده‌ام گفت: اعتراض من به بودجه پروژه، مشاوران و پیمانکارانی بود که با وجود این هزینه‌ها هیچ بخشی از این خط را آماده بهره‌برداری نکردند و به نظر می‌آید ایستگاه امام‌حسین(ع) نیز در زمان اعلام شده آماده بهره‌برداری نباشد و تنها چهار ایستگاه را بتوانند آماده‌سازی کنند.

هاشمی با رد پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه خط ۶ مترو گفت: این خط در بخش سویل که شامل تونل، ایستگاه‌ها و هواکش و پایانه‌ها ‌می‌شود به نظر ۵۰ درصد پیشرفت داشته است. هواکش‌ها تکمیل نیست برخی از ایستگاه‌ها پایانه ندارد و پارکینگ نیز ساخته نشده. در بخش تجهیزات نیز ۵ تا ۶ درصد پیشرفت وجود داشته، بنابراین به نظر می‌رسد پروژه حدود ۵۰ درصد در مجموع پیشرفت کرده و چهار ایستگاه آن می‌تواند در زمان وعده داده شده به بهره‌برداری برسد.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: ابتدا و انتهای خط ۶ از بخش میانی آن تکمیل‌تر است. در زمانی به سرعت برای تکمیل خط ۶ به این خط پول تزریق می‌شده و اگر خاطرتان باشد شهردار اسبق تهران زمانی که خط ۷ را بهره‌برداری ‌می‌کرد اعلام کرد خط ۶ را نیز ۶ مرداد به بهره‌برداری می‌رساند آن زمان با سرعت به این خط پول داده شد اما همان موقع نیز این پول‌ها در خط پخش شد و من این موضوع را در این بازدید به خاطر تجربه‌ای که دارم فهمیدم.

هاشمی به شوخی گفت: اما کسانی که در حال گزارش‌دهی بودند از بی‌تجربگی شهردار در این حوزه استفاده کرده و قصد داشتند ما را سرکار بگذارند.

وی ادامه داد: باید با این اعتبارات ماهی یک ایستگاه به بهره‌برداری برسد و ما اعتبارات خود را اولویت بندی کنیم. به نظر می‌آید رئیس شورای شهر تهران قصد دارد از جایگاه نظارتی خود و تجربه و تخصصی که در حوزه مترو دارد جدی‌تر از گذشته در جهت تکمیل خطوط مترو استفاده کند... .

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.