| کد خبر: 166078 |

◄ زاویه دولت‌ها و شهرداری و فرسودگی ناوگان شهری

پیمان سنندجی، رئیس شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، چندی پیش‌گفته بود: هرماه 60 اتوبوس به سن فرسودگی می‌رسند. عبدالرضا هاشم‌زایی عضو مجمع نمایندگان استان تهران در واکنش به این صحبت گفت: در ادوار مختلف مجلس همواره موضوع آلودگی هوا و ترافیک به‌عنوان معضلات تهران موردتوجه قرارگرفته است، اما دولت‌ها به دلیل زاویه دیدگاهی که با شهرداران داشته‌اند مصوبات مجلس را نیز اجرا نکردند.

تین نیوز

پیمان سنندجی، رئیس شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، چندی پیش‌گفته بود: هر ماه 60 اتوبوس به سن فرسودگی می‌رسند.

عبدالرضا هاشم‌زایی عضو مجمع نمایندگان استان تهران در واکنش به این صحبت گفت: در ادوار مختلف مجلس همواره موضوع آلودگی هوا و ترافیک به‌عنوان معضلات تهران موردتوجه قرارگرفته است، اما دولت‌ها به دلیل زاویه دیدگاهی که با شهرداران داشته‌اند مصوبات مجلس را نیز اجرا نکردند.

هاشم‌زایی گفت: در تمام برنامه‌های توسعه آمده که باید سالانه ۷۰هزار خودروی سنگین از چرخه تردد خارج و اسقاط شوند که تاکنون این مسئله صورت نگرفته است.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: ما امیدوار بودیم حداقل در این دوره از مجلس که شورای شهری متشکل از اصلاح‌طلبان نیز در تهران رأی آورده و با دولت همسو است، دولت برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تمهیداتی بیندیشد تا با تخصیص اعتبارات لازم به این بخش مشکل آلودگی هوا نیز برطرف شود اما تاکنون این امر محقق نشده است.

او خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که رانندگان تاکسی دارای خودروی فرسوده از آن گلایه دارند این است که برای بهره‌مندی از تسهیلات لازم در جهت تهیه خودروی جدید نمی‌توانند به‌منظور ثبت‌نام وارد سامانه شوند و در این مورد هیچ‌کدام از مسئولان مربوطه نیز پاسخگو نیستند.

هاشم‌زایی اظهار کرد: هم‌اکنون در سایر کشورهای دنیا هیچ‌کدام از وسایل نقلیه عمومی ازجمله تاکسی و اتوبوس بیشتر از 5 سال در چرخه تردد استفاده‌نشده و بعد از این مدت یا ساقط می‌شوند یا به کشورهای متقاضی این نوع خودرو صادر می‌شوند.

او یادآور شد: پیش‌ازاین قرار بود خودروهای فرسوده از چرخه تردد خارج شوند، کما اینکه رئیس‌جمهور نیز در مجلس بدین موضوع اشاره کرد و در هر برنامه توسعه هم به این مهم اشاره‌شده بود که هرسال باید 70 هزار خودروی سنگین فرسوده اسقاط شود اما تا پایان سال گذشته تنها 100 خودرو به این صورت از چرخه تردد خارج‌شده بود، چراکه اعتبارات لازم برای تحقق این مهم وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: هم‌اکنون خروج اتوبوس‌های فرسوده از چرخه تردد نیز مستلزم تأمین اعتبارات لازم برای جایگزین کردن اتوبوس‌های جدید است که در این مورد دولت باید همکاری کند، چراکه شهرداری در شرایطی که بیش از 55 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و شهردار تهران نیز هنوز مشخص نشده است، بنابراین این نهاد نمی‌تواند  به‌تنهایی به این امر مبادرت ورزد.

به گزارش خانه ملت، عضو مجمع نمایندگان استان تهران، تأکید کرد: ما انتظار داشتیم شورای شهر به‌سرعت در مورد تعیین شهردار پایتخت اقدام کند، چراکه در ایران اجرای تمام طرح‌ها و برنامه‌ها در بخش‌های مختلف قائم به شخص است، بنابراین تأخیر در تحقق این مهم می‌تواند وقفه‌ای در اجرای برنامه‌های حوزه شهری ایجاد کند.

خودروهای عمومی فرسوده یکی از اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوای تهران هستند. به عقیده برخی کارشناسان، با نوسازی ناوگان عمومی و توسعه خودروهای عمومی برقی و هیبریدی، بیش از 20 درصد آلودگی تهران برطرف خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.