| کد خبر: 159968 |

جلسات کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ دو هفته دیگر تمدید شد

◄ حذف بودجه نهادهای خاص به نفع رزمندگان و معلولان

تابه‌حال بخش درآمدی و بخشی از قسمت هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۷ بررسی شده اما چون پیشنهاد‌های متعددی از سوی نمایندگان به کمیسیون تلفیق ارسال می‌شود، جلسات این کمیسیون قرار است که دو هفته دیگر تمدید شود. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، هفته دوم بهمن‌ماه، مجلس شروع به بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه می‌کند‌.

تین نیوز

با اینکه جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور و علی لاریجانی، رئیس مجلس، در دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد، همچنان جلسات کمیسیون تلفیق مجلس برای بررسی بودجه سال ۹۷ ادامه دارد و قرار است که دو هفته دیگر هم تمدید شود.

تابه‌حال بخش درآمدی و بخشی از قسمت هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۷ بررسی شده اما چون پیشنهاد‌های متعددی از سوی نمایندگان به کمیسیون تلفیق ارسال می‌شود، جلسات این کمیسیون قرار است که دو هفته دیگر تمدید شود. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، هفته دوم بهمن‌ماه، مجلس شروع به بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه می‌کند‌.

امسال لایحه بودجه سال ۹۷ زیر ذره‌بین کاربران شبکه‌های اجتماعی است. آنها نظرات خود را درباره برخی از بندهای بودجه در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند که این اقدام البته واکنش مسئولان را هم در پی داشته و گاه به آنها جواب هم داده شده است.

امسال برخلاف سال‌های گذشته روند کار کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در بخش رسانه‌ای بهتر بود و نه‌تنها نشست خبری مربوط به کمیسیون تلفیق برگزار می‌شود، بلکه اعضای این کمیسیون در شبکه‌های اجتماعی خبرهایی از اقداماتشان در این کمیسیون را مطرح می‌کردند. برای مثال هفته گذشته غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «کمیسیون تلفیق، بودجه نهادهای خاص را حذف کرد و اعتبارش را داد به وام مسکن معلولان و رزمندگان نیازمند.

نمی‌دانم این مصوبه تا آخر بماند یا خیر؟» یا مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷، در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «اعضای کمیسیون تلفیق، بانک مرکزی را مکلف کردند تا دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تخصیص دهد.» 

هفته گذشته همچنین علی‌اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷، در نشست خبری خود با بیان اینکه برخی از مصوبات در خصوص ردیف‌های هزینه‌ای مؤسسات آموزشی و فرهنگی جدول ۱۷ بود که حذف شد و اعتبار آن دویست میلیارد تومان بود، گفت: «۸۰ درصد این اعتبار به ایثارگران برای تسهیلات و ۲۰ درصد دیگر در اختیار تسهیلات معلولان قرار گرفت.»

او همچنین گفت که دولت مکلف شد برای حمایت از کشاورزان در قالب جبران بخشی از یارانه سود و کارمزد سود، تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض، پرداخت یارانه‌ها و سایر مشوق‌ها را از محل طرح‌های کمک‌های فنی اعتباری بخش کشاورزی و منابع طبیعی اختصاص دهد. از دیگر مصوبات این کمیسیون این است که دولت مکلف شده است تا بخشی از داروهای بیماران ناباروری را مشمول بیمه سلامت قرار دهد و بخشی از هزینه بیماران متابولیک، ام‌اس و بال‌پروانه‌ای و اوتیسم را مانند بیماران خاص محاسبه و پرداخت کند.

درهمین‌رابطه همچنین پرداخت‌های سازمان‌های بیمه‌گر درمانی پایه باید برای خدمات سرپایی تخصصی حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از تحویل اسناد در شهرهای زیر صد هزار نفر اجرایی شود و ارائه‌کنندگان خدمات در سطوح مختلف مناطق فوق در اولویت قرار گیرند. مصوبه دیگر این کمیسیون بدهکاران بانکی را خوشحال می‌کند، چراکه آن‌طور که در این کمیسیون تصویب شده است، چنانچه مشتریان بدهی خود را تا پایان شهریورماه ۹۷ تسویه کنند، بانک‌ها مکلف هستند جرائم مربوطه را ببخشند.

همچنین در این کمیسیون مصوب شده است که بنیاد شهید و امورایثارگران می‌تواند به تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ فقره وام مسکن از محل سهمیه سال ۹۷ را برای ایثارگرانی که در سنوات قبل، تسهیلات خود را استفاده کرده‌اند، مجدداً اختصاص دهد.

مصوبه دیگری که مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، از این‌ قرار است که دولت مجاز است از محل طرح تملک دارایی‌های استانی و ملی ۲۰ درصد از اعتبار را در قالب کمک‌های فنی و اعتباری در اختیار بانک‌ها به‌عنوان وجوه اداره‌شده قرار دهد تا صرف اشتغال شود. 

بر همین اساس طبق صحبت‌های مطرح‌شده مقدار حدودی این مصوبه ۱۰ هزار میلیارد تومان است که به‌علاوه ۱۵ هزار میلیارد تومان صندوق توسعه ملی نزد بانک‌ها به‌عنوان سپرده قرار می‌گیرد و سه هزار میلیارد که از محل دیگر مهیا شده، این بخش را تکمیل می‌کند و در نتیجه بانک‌ها موظف هستند برابر این میزان آورده داشته باشند. بنابراین۵۰ هزار میلیارد تومان برای بخش اشتغال در تبصره ۱۷ بودجه سال ۹۷ در نظر گرفته شده است .

لینک خبر

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.