| کد خبر: 152105 |

یک کارشناس حمل‌ونقل تشریح کرد:

◄ طرح T.O.D تک‌وجهی نیست

گستردگی روز افزون شهرها و پیچدگی مباحث حمل‌ونقلی و ضرورت اتصال این بخش در درون‌‍وبرون شهرها، بسیاری از کشورها را بر آن داشته تا به این فکر بیفتند که با یافتن راهکارهایی، مسافران کمترین مسیر را به منظور دستیابی به وسیله نقلیه عمومی طی کنند، کشورهایی مانند امریکا سال‌ها است با استفاده از طرحی با عنوان T.O.D به سیستم جامع حمل‌ونقلی با رویکرد اقتصادی دست پیدا کرده‌اند تا در کنار سفر، بسیاری از صاحبان مشاغل نیز به انتفاع برسند.

تین نیوز

گستردگی روز افزون شهرها و پیچدگی مباحث حمل‌ونقلی و ضرورت اتصال این بخش در درون‌‍وبرون شهرها، بسیاری از کشورها را بر آن داشته تا به این فکر بیفتند که با یافتن راهکارهایی، مسافران کمترین مسیر را به منظور دستیابی به وسیله نقلیه عمومی طی کنند، کشورهایی مانند امریکا سال‌ها است با استفاده از طرحی با عنوان T.O.D به سیستم جامع حمل‌ونقلی با رویکرد اقتصادی دست پیدا کرده‌اند تا در کنار سفر، بسیاری از صاحبان مشاغل نیز به انتفاع برسند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز،  یک کارشناس حمل‌ونقل با مثبت ارزیابی کردن چنین رویکردی در جامعه حمل‌ونقل عمومی جهان، گفت: این مد حمل‌ونقل علاوه بر کارآئی بیشتر ناوگان حمل‌ونقل عمومی پیامدهای خوبی را به همراه خواهد داشت که کاهش مسافت میان پایانه‌های حمل‌ونقل مسافر و بار تنها یکی از مزایای زیاد آن خواهد بود.

عباسی در ادامه سخنان خود با اشاره به تلاش بخش حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی جهت اجرای طرح T.O.D، در کشور، افزود: طرح حمل‌ونقل عمومی با موضوع توجه به اقتصاد با وجود به همراه داشتن مزایای زیاد، اما در ایران از زیرساخت لازم برخوردار نیست و لذا تا رسیدن به جایگاه کشورهای پیشرفته در این بخش باید کمی تامل کرد.

کارشناس حمل‌ونقل عمومی با بیان این‌که «حمل‌ونقلی که از آن با عنوان T.O.D یاد می‌شود تنها یک وجهی نیست»، گفت: حمل‌ونقل ریلی یک از مباحث عمده‌ای است که در این طرح مورد توجه است اما  در نهایت وسایل حمل‌ونقل عمومی نیاز به یک پایانه یا پارکینگ دارند که خوشبختانه در طرح به خوبی به آن توجه شده است.

به گفته وی، برخی از جوامع زمین اطراف ایستگاه‌ها‌ی حمل‌ونقل را برای ساخت پارکینگ انتخاب می‌کنند و نیت آنها بیشتر بر این متمرکز شده که تا حد امکان دسترسی به ایستگاه‌ها برای مردمی که برای رسیدن به مترو یا اتوبوس، از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، آسان شود، چنین رویکردی قطعاً پارک کردن را آسان می‌کند اما باعث می‌شود فرصت استفاده‌  حداکثری از اراضی اطراف ایستگاه به هدر برود.

عباسی با تاکید بر افزایش ارزش زمین در شهرهای بزرگ طی سال‌های اخیر، یادآور شد: زمین اطراف ایستگاه‌های حمل‌ونقل کالای بسیار ارزشمندی است، روزانه  هزاران نفر در این مکان‌ها رفت‌وآمد می‌کنند و هرگونه تصمیم‌گیری در مورد نحوه‌ کاربری این اراضی تأثیرات مهمی بر اقتصاد محلی، مسافران وسایل حمل‌ونقل عمومی، دسترسی شهروندان به فرصت‌ها و درمجموع کیفیت زندگی برای همه‌ی افراد اجتماع دارد.

این کارشناس حمل‌ونقل کشور، توسعه‌ حمل‌ونقل محور T.O.D  را رویکردی دانست که در پی استفاده‌  بهینه و حداکثری از اراضی اطراف ایستگاه‌های حمل‌ونقل است،. او افزود: T.O.D به معنای ساخت خانه‌ها، دفاتر اداری، خدمات عمومی، مغازه‌ها و رستوران‌ها با دسترسی آسان و نزدیک به گره‌های حمل‌ونقلی است، این‌گونه‌ از توسعه، امروزه هم موردتوجه خریداران خانه و هم کسب‌وکارهاست و تقاضای زیادی برای توسعه‌ی آن وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد:بسیاری از کشورها، حداقل بخشی از اراضی T.O.D را به فضای پارکینگ اختصاص بدهند، حال سؤال اینجاست که چقدر از زمین‌ها را باید به پارکینگ اختصاص داد؟ کمبود پارکینگ موجب انصراف برخی از مردم برای آمدن به ایستگاه می‌شود و پارکینگ زیادی هم موجب هدر شدن فضای گران‌قیمت و ارزشمندی می‌شود که می‌توانست به کاربری‌های مهم دیگر مانند منازل مسکونی، مغازه‌ها یا ادارات اختصاص یابد.

عباسی تاکید کرد:  پژوهش‌ها نشان داده‌اند،  در طرح T.O.D مدت زمان سفر با خودرو‌ی شخصی به این مناطق بسیار کمتر از تخمینی است که مؤسسه مهندسان حمل‌ونقل ارائه داده‌اند و میزان پارکینگ استفاده‌شده هم از الزامات بسیاری از مقررات کاربری اراضی کمتر است و لذا اجرای چنین طرحی در کلان‌شهرهای ایران می‌تواند با موفقیت زیادی همراه باشد.

به گفته وی، تنوع مدل‌های حمل‌ونقلی در مراکز T.O.D ازجمله‌ی دلایلی است که باعث می‌شود مردم رغبت کمتری به استفاده از خودروی شخصی برای دسترسی به این مراکز داشته باشند، طراحان و مدیران شهری تهران می‌توانند از یافته‌های این تحقیق استفاده کنند و در مورداستفاده از زمین‌های اطراف ایستگاه‌های T.O.D تصمیمات بهتری بگیرند اما همان‌گونه که گفته شد، برای اجرای این طرح در تهران باید کمی تامل داشت تا بتوان با استفاده از تجریبات موفق دیگر کشورها به حمل‌ونقلی متناسب با ایران و شهرهای بزرگی مانند تهران دست یافت.

عباسی خاطر نشان کرد: استانداردهای فعلی طراحی شهری و همچنین قواعد و مقررات مدیریت شهری تناسبی با این رویکرد در توسعه‌ حمل‌ونقل محور ندارند و امید می‌رود نتایج این تحقیق باعث تجدیدنظر در این استانداردها و مقررات شهری در مورد الزام به ساخت پارکینگ شود، مشکلی که این روزها مبتلابه بسیاری از شهرای بزرگ ایران شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.