| کد خبر: 146918 |

تاکسیرانی قزوین به جمع مخالفان«تاکسی آنلاین» پیوست

بعد از شکایت سازمان تاکسیرانی از دو اپلیکشن خدمات حمل و نقل مسافر در شورای رقابت، تاکسیرانی شهر قزوین نیز از شکایت یک اپلیکیشن دیگر خبر داد.

تین نیوز

 بعد از شکایت سازمان تاکسیرانی از دو اپلیکشن خدمات حمل و نقل مسافر در شورای رقابت، تاکسیرانی شهر قزوین نیز از شکایت یک اپلیکیشن دیگر خبر داد.

خبرگزاری مهر، پس از مخالفت های گوناگون با حمل و نقل آنلاین، برخی از فعالان اقتصادی همچنان حیرت زده هستند چرا در شرایطی با وضعیت کنونی که اعتبارات دولتی در راه اندازی کسب و کارها و ایجاد اشتغال کاهش پیدا کرده، هیچگونه حمایتی از استارت آپ وجود ندارد.

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با گسترش روزافزون خود، روزانه موانع بسیاری را از سر راه برمیدارد و فعالیت اقتصادی در دنیای مجازی بسیار متداول گشته است. برخی از این فعالیت ها به ثبت سفارش و حتی فروش کالا و خدمات اختصاص دارد. دو اپلیکشن موبایل با هدف تسهیل در حمل و نقل مسافر، به کاربران خود اجازه می دهند تا در شهر خودتنها بایک تماس از خدمات تاکسی بهره مند شوند.

حال با این تحول شگرف در امر جابجایی مسافر و ایجاد شغل برای جمع کثیری از رانندگان، سازمان تاکسیرانی فعالیت این افراد را نوعی دامپینگ و شکستن قیمت تلقی کرده و به نوعی فعالیت این کسب و کار را مانعی برای فعالیت های تاکسیرانی تلقی می کند.

در استان قزوین نیز سازمان تاکسیرانی شهر قزوین از اپلیکیشن آی تک شکایت کرده و به علت شکستن شدن قیمت ها به مقابله با آن می پردازد. اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد حمایت از کسب و کارهای نوپاست به طوری که اقتصاد بر پایه علوم فنی و به روز مسئله ای است که تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان در کشور پیگیری می شود و برخوردهای قهری با این موضوع موجب دلسردی فعالان این عرصه می شود.

برخی از فعالان اجتماعی و حتی نمایندگان مجلس از فعالیت تاکسی های آنلاین و اینترنتی حمایت می کنند.

مقابله با اپلیکیشن در قزوین

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر قزوین در گفتگو با مهر اظهار داشت: یکی از آژانس های قزوین برای راه اندازی حمل و نقل آنلاین اقدام کرده و در تلاش هستیم با این فعالیت مقابله کنیم زیرا این فعالیت کاملا غیرقانونی و بدون هماهنگی است و تبعات آن متوجه شهر و دستگاه قضایی است که البته شکایتی در دادسرای عمومی و انقلاب قزوین مطرح کرده ایم.

عبدلعلی دربندی زاده گفت: شخصی که به راه اندازی این کسب و کار اقدام کرده دارای یک تاکسی تلفنی است. به غیر از این فرد، متقاضیان دیگری نیز به منظور راه اندازی چنین سامانه ای اقدام کرده اند، اما در بحث قیمت توافقی حاصل نشده است. چراکه این افراد به دنبال شکستن قیمت و جذب بیشتر مشتری هستند.

 گزینه جایگزین از سوی شهرداری

وی افزود: سازمان تاکسیرانی شهر قزوین در نظر دارد برای حمل و نقل آنلاین مسافران قزوین، سامانه ای تحت عنوان«جا به‌ جا»راه اندازی کند که کاربرد آن بیشتر از سایر سامانه ها است و اپلیکیشن آن تا مدتی دیگر به روی تلفن های همراه منتشر می شود. شهرداری تهران نیز سامانه ای راه اندازی کرده  که البته با تاخیر ایجاد شد و همین غفلت باعث شده قیمت ها شکسته شود.

صلاحیت اخلاقی این افراد مهم است

دربندی زاده یادآورشد: سازمان تاکسیرانی برای دادن مجوز به رانندگان تاکسی، صلاحیت های اخلاقی و سایر موارد را در نظر می گیرد، اما این شرکت ها با انواع خودروهای شخصی و بدون علائم و نشان به سوار کردن مسافر اقدام می کنند که ممکن است شاهد برخی آسیب های اجتماعی باشیم.

شکستن قیمت ها در خدمات حمل و نقل

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تصریح کرد: مشکل اساسی سازمان تاکسیرانی بااین شرکت ها، موضوع قیمت در خدمات رسانی است. وقتی قیمت ها شکسته می شود دیگر امکان فعالیت و ادامه رقابت وجود ندارد. وقتی به جای مبلغ یک مسیر ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی، ۳ هزار و ۷۰۰ تومان دریافت شود، به طور حتم کسی مایل نیست از خدمات تاکسیرانی استفاده کند. خوشبختانه قزوین شهر کوچکی است و مانند تهران این نوع فعالیت ها با استقبال چندانی مواجه نمی شود، اما به هرحال این موضوعی است که توسط این شرکت ها پیگیری می شود و قطعا باید با آن مقابله کرد.

توسعه تاکسی ها آنلاین باوجود برخوردهای حذفی

صحبت های مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در حالی است که یکی از همین اپلیکیشن ها در استان تهران، با توسعه خود، به بانوان نیز خدمات می دهد و اهمیت مسائل حقوق زنان به دلیل اجرت پایین چندی پیش تا حدی حاشیه ساز شد که مدیر روابط عمومی این سازمان، دلیل پایین بودن اجرت را جذب بیشتر کاربران خانم و خدمات بیشتر به رانندگان زن عنوان کرد.

با این حال سازمان تاکسی‌رانی تهران علیه دو استارت آپ ایرانی در شورای رقابت٬ به دلیل آنچه «ارزان‌فروشی» نامیده می شود، شکایت کرده و البته به گفته مخالفان این اقدام، هیچ گونه دامپینگی اتفاق نیفتاده است. جالب تر اینکه گوگل پلی نیز این دو اپلیکیشن را از لیست فروشگاه خود حذف کرده است.

برخی چنین اقدامی را به دلیل اظهارات اتحادیه حمل و نقل می دانند که چندی پیش گفته بود، این شرکت ها به دلیل فقدان جواز فعالیت باید پلمپ شوند.

کیفیت خدمات افزایش می یابد

با این حال یک فعال اجتماعی در قزوین در این باره می گوید: آنچه به عنوان مقابله با استارت آپ های حمل و نقل اقدام می شود، به انحصاری کردن خدمات توسط شهرداری می انجامد و وجود چنین خدماتی آن هم به صورت آنلاین و قابل دسترس به رقابت هرچه بیشتر و افزایش کیفیت خدمات منجر می شود.

سمانه حسن پور گفت: در چند سال اخیر نظارت های چندانی را بر روی خودروهای تاکسی شاهد نبودیم و همین مسئله باعث شد تا رانندگان تاکسی هر قیمتی که می خواهند از مشتری دریافت کنند. بنده خودم یکبار از همین سامانه ها استفاده کردم و قیمتی که راننده از من دریافت کرد خیلی به صرفه و منطقی بود.

نباید مانع فعالیت تاکسی آنلاین شد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز ضمن حمایت از فعالیت تاکسی های آنلاین گفت: نباید با سنگ اندازی مانع فعالیت تاکسی های آنلاین شد.

«رسول خضری» گفت: افزایش کیفیت و کاهش قیمت دو رکن اصلی در آغاز به کار فعالیت تاکسی های اینترنتی است که تاکنون شکل گرفته و لازم است تاکسی اینترنتی شهرداری نیز از این دو رکن اساسی در ارایه خدمات خود استفاده  کرده تا بتواند با استقبال عمومی روبرو شود.

وی افزود: اصناف باید به روزرسانی شده و اطلاعات خود را با پیشرفت های دنیای مجازی تطبیق دهند و در این صورت است که می توانند رو به جلو حرکت کنند، در این زمینه فعالیت تاکسی های اینترنتی از این قائده مستثنی نیست.

استقبال مردم از این خدمات روز به روز درحال افزایش است و برای تصمیمات اداری و سیاسی در این خصوص می تواند اثرات قابل توجهی بر فعالیت های اقتصادی داشته باشد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.