| کد خبر: 134649 |

◄ ارزش LRT در کم هزینه بودن آن است

ساخت قطار سبک شهری از جمله راهکارهایی است که برای حل مشکل ترافیک تهران مطرح شده به‌طوریکه اسفند ماه سال گذشته رئیس کمیته عمران شورای شهر از انجام مطالعات راه‌اندازی سه خط قطار سبک شهری در تهران خبر داد.

تین نیوز

 ساخت قطار سبک شهری از جمله راهکارهایی است که برای حل مشکل ترافیک تهران مطرح شده به‌طوریکه اسفند ماه سال گذشته رئیس کمیته عمران شورای شهر از انجام مطالعات راه‌اندازی سه خط  قطار سبک شهری در تهران خبر داد.

 

اقبال شاکری گفت: در تبصره‌ها در خصوص LRT نیز تصمیم گیری و مقرر شد مطالعات راه‌اندازی خطوط LRT در محدوده بازار، انقلاب و خیابان ولیعصر (عج) انجام گیرد و مطالعات آن برای بررسی به کمیسیون عمران آورده شود.

 

این درحالی است که در زمینه ساخت  LRT دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد؛ برخی کارشناسان معتقدند امکان تعبیه ریل معمولى در سطح زمین، زیرزمین و ارتفاع از ویژگی‌های قطار سبک شهری است هرچند در صورت امکان ساخت در سطح زمین، هزینه‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

 

در کنار این دیدگاه، برخی دیگر نیز بر این باورند که ارزش LRT در کم هزینه بودن آن است و اگر قرار باشد در ارتفاع و با هزینه ساخته شود، اولویت خود را از دست خواهد داد و حتی اگر نمونه‌هایی هم از ساخت آن در ارتفاع موجود باشد از نظر هزینه و تبعاتی که در شهر تهران خواهد داشت، توجیه پذیر به نظر نمی‌رسد.

 

 این کارشناسان همچنین معتقدند احداث قطار در ارتفاع چند نقص دارد از جمله این‌که در مورد زلزله آسیب‌پذیر بوده و از منظر شهری زشت و به زیبایی شهری آسیب می‌زند. همچنین امکان امدادرسانی سخت است و مسافران در سطح زمین راحت از آن خارج می‌شوند ولی در نوع ارتفاع این امکان  وجود ندارد.

 
به اعتقاد این کارشناسان هزینه احداث در ارتفاع زیاد و تجهیزات ساخت در ارتفاع به‌خاطر لزوم بالا بودن ایمنی آن، گرانتر بوده ضمن اینکه به‌خاطر سخت بودن رفت و آمد برای سالمندان و خردسالان میزان استقبال از ارتفاع بسیار کمتر است.

 

در این مورد یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: در مورد ایراداتی که به LRT در ارتفاع وارد می‌شود کافی است به LRT شهر دبی نگاه کوتاهی بشود  تا مشخص شود نه ایمنی مسافران به خطر افتاده و نه زیبایی شهری و نه استفاده از آن برای سالمندان مشکل است.


محمد تیموری افزود: در مورد پروژه  LRT کرمانشاه هم ذکر این نکته ضروری است که این طرح از اول مونوریل بوده و در سال 93 با تصمیم شورای عالی ترافیک به LRT تغییر یافت.

 

وی افزود: بر این اساس و به جهت صرفه‌جویی در تخریب سازه‌های احداث شده نیمی از مسیر به‌صورت LRT Elevated اجرا می‌شود و مابقی هم سطح و زیر سطح خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با سلام .
    شما در خیابان تنگ ولیعصر در نظر بگیرید که در ارتفاع در کنارتان یک قطار عبور کند جدای زشتی ،سرو.صدای ان هم به کنار .و فاصله کم ان با ساختمان و زشت شدن نمای ولیعصر که درختان ان نابود میشود.

    دوبی با شرایط جغرافیایی و ساختمانی تهران مقایسه نکنید .همین ال ار تی دوبی در وسط بزرگراه ها پهن و با فاصله زیاد از ساختمان ها برج ها عبور میکند.


    ضمن اینکه این سازه ها در ارتفاع از نظر پدافند غیر عامل هم اسیب پذیرند کافی است یک قسمت پل ان نابود کل سیستم حمل و نقل از کار میفتد درحالیکه در نوع زمینی سریعا تعویض ریل میشود.و سیستم سریعا قابل ترمیم هست و انعطاف پذیری بالایی دارد

    بعد هم نمیتوان انکار کرد که راحتی رفت و امد در نوع زمینی ان بسیار راحت تر هست و استقبال بیشتر.هزینه اسانسور و پله برقی هم ندارد.
    نکته بعد حوادث طبیعی هم هست .
    امداد رسانی هم مهم هست .

    بعد این سازه ها عمر مشخص دارند بعد از پنجاه سال باید تخریب شوند همین انتقاد که برای پل صدر میکردیم برای این پروژه در ارتفاع هم صادق هست .نمیتوان پل صدر گفت ولی ال ار تی در ارتفاع را مبرا دانست!

    ساخت ال ارتی در ارتفاع نه از نظر اقتصادی و نه زیبایی باتوجه بافت متراکم مرکز تهران و نه کارامدی و بهره وری و هم میزان جابجایی هیچ توجیهی اقتصادی و جابجایی ندارد .


    ودر هیچ جای جهان شما نمیبینید مونوریل یا ال ارتی در ارتفاع نقش محوری جابجایی داشته باشد نمونه های سانفرانسیسکو و توکیو هست بیشتر این طرح ها توریستی و غیر کارامد بودند حتی بی ارتی هم بیشتر از مونوریل و یا ال ارتی در ارتفاع جابجا میکند.


    ال ارتی در زمین هم هزینه بسیار کاهش میدهد و هم حجم عظیمی جابجایی بعهده میگیرد با تغییر فناوری و یا نیاز هم براحتی جمع میشود کرد و یا تغییر مسیر داد ولی ال ارتی در ارتفاع چنین امکانی ندارد چرا بی خود هزینه سربار تحمیل شهرمان کنیم .

    بعد مقایسه شهر کرمانشاه با تهران مقایسه مع الفارق هست کرمانشاه تقریبا 800 هزار نفر جمعیت دارد .تهران در طول روز با مهاجران حومه برای کار فقط 12 میلیون نفر جمعیت دارد .
    باید طرح هایی هم که در تهران اجرا میشوند کارا باشد .


    من طرح اقای تیموری را در بزرگراه همت فقط قابل اجرا میدانم .


    چون در خیابان ولیعصر وخیابان انقلاب و خیابان ازادی و بطورکل بازار ال ارتی در ارتفاع غیر قابل توجیه هست .بنظرم بوداپست مجارستان که بیشترین ال ارتی زمینی دارد بهترین الگو برای تهران باشد.