صرفه جویی 300 میلیون لیتری سوخت با مترو تهران؛ کاهش ترافیک و آلودگی هوا
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: به مدد وجود مترو در پایتخت، سالانه حدود ۳۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت صورت می گیرد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که به مدد وجود مترو در پایتخت، سالانه حدود ۳۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت صورت می گیرد و از طرفی در صورت ساخته نشدن این مد حمل و نقلی، روزانه حدود ۳۰ کیلومتر به طول صف ترافیک خودروها در بزرگراه ها و معابر حمل و نقلی اضافه می شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محسن هرمزی با اشاره به ۵۰ سالگی متروی تهران و با بیان اینکه آنچه در تاریخ پنجاه ساله شرکت متروی تهران به چشم می خورد، حاکی از دوران پر فراز و نشیبی است که البته ماحصل آن، بلوغ صنعت ساخت و بهره برداری از شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری است، گفت: گرچه تاریخ تأسیس شرکت متروی تهران سال ۱۳۵۴ است؛ اما عملاً شروع فعالیت جدی و مستمر این شرکت از اواسط دهه ۶۰ خورشیدی است که بیش از یک دهه تلاش برای ساخت اولین تونل های مترو صورت گرفت و در ادامه از سال ۱۳۷۷ بود که نخستین ایستگاه های شبکه متروی تهران به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینکه از آن روزها تاکنون که قریب به ۲۷ سال می گذرد، مترو صاحب حدود ۳۰۸ کیلومتر مسیر در حال بهره برداری و ۱۶۰ ایستگاه فعال شده است، ادامه داد: این فرآیند تا تکمیل خطوط هفتگانه فعلی که در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ محقق خواهد شد، ادامه یافته و البته بخش های توسعه ای برخی خطوط مانند خط ۴، خط ۶ و خط ۷ مترو نیز باید دنبال شود.
معاون شهردار تهران گفت: مأموریت جدید شرکت متروی تهران، احداث ۴ خط جدید ۸ تا ۱۱ مترو است تا در هم افزایی خطوط هفتگانه موجود و خطوط چهارگانه در دست احداث، یک شبکه جامع و فراگیر در اختیار شهروندان پایتخت قرار گیرد؛ شبکه ای که اقصی نقاط پایتخت را پوشش حمل و نقلی داده و مردم بتوانند در هر نقطه از شهر طی کوتاهترین مسیر ممکن، به سیستم حمل و نقل عمومی دسترسی پیدا کنند.
وی با بیان اینکه در این میان دولت نیز در ادوار مختلف مدیریتی سعی در تعامل با شرکت های قطار شهری کلان شهرهای ایران داشته است، اظهار کرد: البته در این راستا به دلیل پروژه های متعددی که دولتمردان در دست اجرا داشته اند، عملاً موفق نشده اند نقش پررنگی در بخش ساخت و احداث تونل ها و ایستگاه های مترو ایفا کنند؛ در چنین حالتی انتظار مدیریت شهری کلان شهرها از دولت های مختلف، کمک به تأمین ناوگان حمل و نقلی می باشد.
به گفته هرمزی، از سوی دیگر باید در نظر داشت صنعت ساخت مترو همیشه جزو صنایع با تکنولوژی بالا و پر هزینه بوده که امروزه با افزایش قیمت کالا و خدمات، پیشبرد طرح های توسعه ای آن نیازمند راهکارهای نوین است.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه در وصف مواهب و اثرات بهره مندی از شبکه راه آهن ریلی زیرزمینی در تهران همین بس که به مدد وجود مترو در پایتخت، سالانه حدود ۳۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت صورت می گیرد، گفت: از طرفی در صورت ساخته نشدن این مد حمل و نقلی، روزانه حدود ۳۰ کیلومتر به طول صف ترافیک خودروها در بزرگراه ها و معابر حمل و نقلی اضافه می شد. ضمن اینکه استفاده از مترو و جایگزینی آن با وسائل نقلیه شخصی، سالانه باعث جلوگیری از انتشار چند صد هزار تن آلاینده های زیست محیطی می شود.
وی در مورد اشتغال زایی مترو یادآور شد: در بحث اشتغالزایی این صنعت، کافی است بدانیم برای ساخت هر کیلومتر خط مترو حدود ۸۲۵ نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد می شود. این عدد به ازای هر کیلومتر مترو شامل قریب به ۴ هزار شغل غیرمستقیم خواهد شد.
هرمزی با تأکید بر اینکه در مجموع باید گفت که راه نجات آینده کلان شهرها از معضلات دیرینه ای همچون ترافیک و آلودگی هوا، ناگزیر توسعه حداکثری سیستم های حمل و نقل عمومی است، افزود: در این میان طبیعتاً شبکه مترو به لحاظ بهره مندی از خصوصیات بارزی از قبیل پاک بودن، ارزان بودن، ایمن بودن و سریع بودن، انتخاب شهروندان در سال ها و دهه های آینده خواهد بود.
معاون شهردار تهران در پایان گفت: دستیابی به بهره وری حداکثری از مستحدثات ایجاد شده و یا در حال ساخت، نیازمند تکمیل پایانه ها و پارکینگ های ابتدا و انتهای خطوط بوده و مسئله مهمتر اینکه اگر متناسب با نرخ توسعه و گسترش خطوط و ایستگاه های مترو ناوگان مورد نیاز تأمین نشود؛ در حقیقت کارآیی بخش های فعلی و جدید این شبکه حمل و نقلی کاهش نیز خواهد یافت که این امر خود نوعی نقض غرض محسوب می شود.